سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسعه افقی‌سازی در شهرهای کوچک باید در دستور کار قرار گیرد

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن گفت: توسعه افقی‌سازی و جلوگیری از افزایش عمودی‌سازی از برنامه‌هایی است که برای افزایش تولید مسکن باید در دستور کار وزارت راه وشهرسازی قرار گیرد.

طبق آخرین آمارهای ارائه شده از سوی سازندگان و  طبق بررسی های انجام شده  هزینه های ساخت مسکن در قالب تراکم های پایین نسبت به ساخت مسکن در قالب برج سازی و عمودی سازی بسیار کمتر بوده و همین امر می تواند برای سازندگان بسیار حائز اهمیت باشد اما به شرطی که زیر ساخت ها در این بخش فراهم باشد.

توسعه افقی شهرها بعد از گذشت چندین سال بلند مرتبه سازی و برج سازی در بسیاری از شهرهای کشور در دولت سیزدهم رقم خورد و در بسیاری از شهرهای کشور از جمله یزد، طبس و ایوانکی تهران به مرحله اجرایی رسید که دستاوردهای خوبی برای ساکنان و سازندگان این بخش داشته است.

مولایی عضو انجمن انبوه سازان مسکن در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته در بخش مسکن حاکی از آن است که توسعه افقی در شهرها زمینه ساز کاهش هزینه های ساخت مسکن می شود گفت: نتیجه تحقیقاتی که در دولت سیزدهم انجام شد، این بود که در هر هکتار، ۶۰ نفر می توانند ساکن شوند. به این ترتیب می توان در هر هکتار، ۲۰ واحد مسکونی ساخت. حرکت دولت به سمت افقی سازی و ساخت ویلاهای یک طبقه، باعث می شود که هزینه های ساخت و ساز کمتر شود.

وی اظهار کرد:  در گذشته بسیاری از ساخت وسازها در کشور به صورت تک طبقه و خانه های حیاط دار انجام می شد که همین امر باعث افزایش جمعیت در خانوارها هم می شد اما در شرایط کنونی بلند مرتبه سازی و همچنین آپارتمان نشینی در خانه های کوچک متراژ باعث تغییر فرهنگ زندگی خانوارها شده است بنابراین با ساخت خانه های ویلایی و حیاط دار ما شاهد بازگشت به سمت بافت معماری ایرانی اسلامی  خواهیم بود که می تواند مفهوم شهرسازی ایرانی را متحول سازد.

وی یادآور شد: طبق بررسی‌های هزینه‌ای که انجام شده  هزینه ساخت مسکن ویلایی خیلی کمتر از ساختمان‌های طویل و بلندمرتبه است. به طور مثال اگر ساخت یک واحد ویلایی در تهران، متری ۱۲ میلیون تومان هزینه دارد، ساخت یک ساختمان ۱۸ طبقه، نزدیک به ۲۲ میلیون تومان به ازای هر متر مربع هزینه خواهد داشت.

عضو انجمن انبوه سازان تاکید کرد: ورود دولت به ساخت خانه های ویلایی و توسعه افقی در شهرها می تواند زمینه را برای افزایش میزان تولید مسکن فراهم کند و همچنین تخصیص زمین رایگان به متقاضیان  برای بازار مسکن  بسیار مهم و حائز اهمیت است.

خبرنگار: محبوبه کباری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.