سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۷ میلیون نفر از خانوارهای کشور مستاجر هستند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: به ازای ۲۷ میلیون خانواری که در کشور وجود دارد بیش از ۳۰ میلیون واحد مسکونی داریم، اما با این وجود حدود ۷ میلیون از خانوارهای کشور مستاجر هستند.

امروز میز اقتصاد به بررسی ساخت خانه‌های کوچک متراژ با حضور کارشناسان و مدیران بخش مسکنی بحث وبررسی شد.

در همین رابطه خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در برنامه میز اقتصاد با بیان اینکه  این طرح در حدفاصل مهرشهر و ماهدشت کرج کلید خورده است و مسکن کوچک متراژ در کنار مسکن بزرگ متراژ و متوسط متراژ در یک مجتمع تمام هوشند کلید خورده است  که از این طریق ما شاهد صرفه جویی در بحث  انرژی خواهیم بود گفت: مجوز ساخت این پروژه مربوط به مجتمع اقامتی است و نیازی به دریافت مجوز مسکونی برای ساخت واحد‌های مسکونی کوچک متراژ نداریم  و در طول یک سال که کار مطالعاتی که انجام شده ما تمامی جوانب ساخت این پروژه را بررسی کرده ایم.

وی ادامه داد: به ازای ۲۷ میلیون خانواری که در کشور وجود دارد بیش از ۳۰ میلیون واحد مسکونی داریم، اما با این وجود حدود ۷ میلیون از جمعیت کشور مستاجر هستند و ۵ میلیون نفر هم فاقد مسکن هستند که این توزیع جمعیتی به دلیل توزیع غلط مسکن است که باعث شده به جای آنکه مسکن یک کالای مصرفی شود تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شود.

باقرپور اظها رکرد: بر روی ساخت خانه‌های کوچک مقایس سه سال کار مطالعاتی انجام شده وطبق بررسی‌های صورت گرفته به هیچ عنوان ساخت مسکن کوچک متراژ زمینه ساز افزایش قیمت مسکن نمی‌شود چراکه افزایش تولید مسکن در کشور زمینه ساز  کاهش قیمت و در نتیجه خارج شدن مسکن از کالا‌های سرمایه‌ای می‌شود.

در ادامه این برنامه حمید رضا آرامی کارشناس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس  گفت: ساخت واحد‌های مسکونی کوچک متراژ منجر به وقوع آسیب‌های اجتماعی شده و پیامد‌ها و معضلات جبران ناپذیری را برای کشور فراهم میکند از سوی دیگر با افزایش هزینه‌های مولد برای ساخت مسکن ما به هیچ عنوان کاهش قیمت مسکنی را تجربه نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: ساخت خانه‌های کوچک مقایس را بسیاری از کشور‌ها دنبال کردند که بعد از گذشت مدتی هیچ پاسخی نگرفتند  از سوی دیگر بررسی‌ها حاکی از آن است که سهم سرانه مسکن در بسیاری از کشور‌ها از جمله آمریکا ۷۷ متر، آلمان ۴۴ متر و ... است، اما سهم سرانه واحد مسکونی برای هر نفر در ایران ۲۷ ونیم متر است این در حالی است که مساحت بسیاری از کشور‌های خارجی از ایران کوچک‌تر است.

او بیان کرد:  قیمت مسکن  متشکل از مصالح، نیروی کار، مجوز‌ها، ضریب لوکشین و زمین است و طبق بررسی‌ها ۷۰ درصد از قیمت مسکن را زمین تشکیل میدهد این در حالی است که ۱۵ درصد از کشور ما قابلیت بارگذاری برای شهرسازی را دارد.  

در ادامه این برنامه سید محسن طباطبایی  دبیرکل انجمن شهری  علمی اقتصاد ایران گفت: بیش از ۱۱ میلیون مردم یا بد مسکن یا مسکن ندارند و این در حالی است که می‌توان با افزایش میزان تولید مسکن و با ارائه بسته‌های حمایتی و همچنین با ورود شهرداری‌ها براساس توزیع جمعیت در محلات اقدام به ساخت مسکن حتی در قالب‌های کوچک مقایس کرد.

طباطبایی اظهار کرد:  بخص اعظمی از رفاه و نیاز‌های مردم از طریق توسعه مال‌ها بر طرف شده است بنابراین تخصیص زمین‌های ۲۰۰ متری به مردم که اخیرا تمرکز دولت هم بر این موضوع است آرزوی دست نیافتنی است و اگر دولت در این سیاست موفق بود ماا لان کمبود مسکن در کشور نداشتیم.

وی افزود: حداقل ۱۰ درصد از جمعیت ما در کشور تک نفره هستند و بسیاری از جوانان ما به هر دلیلی می‌توانند از طریق ساخت مسکن کوچک مقایس نیاز‌های اصلی در حوزه مسکن را برطرف کنند.

طباطبایی  بیان کرد: در بافت‌های فرسوده امکان ساخت ۴ تا ۷ میلیون واحد مسکونی وجود دارد و در این شرایط به هیچ عنوان نیاز نیست که به سمت ساخت شهر‌های جدید و یا توسعه تراکم شهر‌ها باشیم و می‌توانیم این نیاز را برآورده کنیم.

در پایان این برنامه محمد صالح شکوهی  استاد دانشگاه گفت: افزایش ساخت واحد‌های مسکونی کوچک مقیاس باعث می‌شود که سرمایه‌های خرد به سمت ساخت مسکن کوچک متراژ رفته و در نهایت زمینه ساز افزایش قیمت مسکن در کشور می‌شود.

 خبرنگار: محبوبه کباری

برچسب ها: مسکن ، ساخت مسکن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.