سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

علت ضعف دانش‌آموزان در یادگیری زبان عربی از دید یک مدرس دانشگاه

مدرس دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: دانش‌آموزان ما هفت سال در مدارس زبان عربی می‌خوانند، ولی نمی‌توانند سه جمله عربی صحبت کنند.

چندی پیش مصطفی خرم‌آبادی، مدرس دانشگاه باقرالعلوم (ع) و مترجم، در یک برنامه تلویزیونی با انتقاد از وضعیت تدریس زبان عربی در مدارس گفته بود: «دانش آموزان ما هفت سال در مدارس زبان عربی می‌خوانند، ولی نمی‌توانند سه جمله عربی صحبت کنند!».

این مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما ضعف‌های آموزش زبان عربی در مدارس را برشمارد و گفت: برای زبان آموزی می‌توان اهداف مختلفی را برشمارد. گاهی انسان زبانی را یاد می‌گیرد، تا برای خود با کار‌هایی نظیر ترجمه، تجارت با کشور‌ها و ... درآمد‌زایی کند. برخی زبان آموزی را با اهداف فرهنگی دنبال می‌کنند. از جمله اهداف فرهنگی می‌توان به صدور انقلاب اسلامی، تحکیم روابط و وحدت اسلامی با دیگر ملت‌ها اشاره کرد. آنها معتقدند اگرچه یادگیری زبان می‌تواند آورده مالی داشته باشد، ولی در کنار آن اهداف فرهنگی هم دنبال می‌کنند. از آنجایی که زبان عربی، زبان متون دینی اصیل ما مسلمانان همچون قرآن کریم، روایات پیامبر اسلام و معصومین (ع) است، یادگیری آن به ارتقای درک ما از محتوای آیات و روایات کمک می‌کند.

خرم‌آبادی ادامه داد: به کتاب پایه هفتم نگاه کنید در بخش مقدمه نوشته شده: هدف از یادگیری این کتاب این است که دانش آموزان بتوانند متون دینی را در سطح متوسط - خوب متوجه بشوند و کمکی هم به یادگیری زبان فارسی بشود. یعنی بزرگوارانی که این کتاب را نوشتند از اساس بنای مکالمه برای دانش آموزان ندارند. بر این اساس دو هدف به طور کلی حذف می‌شود: ۱. امکان مکالمه و تبادل فرهنگی ۲. انجام کار تجاری و درآمد‌زایی. در حالی که اگر به فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نگاه کنید می‌بینید چقدر آنها بر صدور انقلاب اسلامی و تبادلات فرهنگی میان جوانان ایرانی و جوانان مسلمان دیگر کشور‌ها تاکید و اصرار داشته‌اند.

این مترجم با طرح این سوال که آیا آن اهداف مقدماتی که نویسندگان کتاب‌های درسی لحاظ کردند، محقق شده؟ بیان کرد: آیا خروجی مدارس ما پس از ۶، ۷ سال یادگیری زبان عربی، منجر به فهم و ارتباط با متون دینی شده است؟ خروجی یادگیری زبان به ما نشان می‌دهد اینطور نیست! یعنی عموم دانش آموزان نمره قبولی در درس عربی می‌گیرند، ولی آن را یاد نمی‌گیرند تا برای فهم متون دینی از آن بهره‌مند شوند. مشکل اول و بزرگ ما در شیوه نگارش و تهیه کتب درسی است. مسئله دوم این است آیا دانشگاه‌های فرهنگیان نیرو‌هایی تربیت کردند که خودشان مکالمه عربی بلد باشند، خودشان بتوانند حداقل در یک سفر اربعین به اندازه حداقل ۲۰ جمله صحبت کنند، که بتوانند تجربه خود را به دانش آموزان خود منتقل کنند؟ من نمی‌گویم معلمان زبان عربی یک گفت‌وگوی کامل یا تحلیل سیاسی به زبان عربی انجام دهند، بلکه می‌گویم معلمان عربی که از دانشگاه‌های فرهنگیان فارغ‌التحصیل می‌شوند، آیا می‌توانند در حد ۲۰ جمله صحبت کنند؟ چیزی که ما به چشم خود دیده‌ایم اینگونه نیست.

به گفته وی، دانشجویان دانشگاه‌های فرهنگیان اذعان می‌کنند که اگر ما در یک کلاس ۲۵ نفر باشیم، حتی یک نفر نمی‌تواند به زبان عربی صحبت کند. حتی گاهی مسئله‌ای ناراحت کننده‌تر مطرح می‌کنند و می‌گویند از بین ۱۵ تا ۲۰ اساتید رشته عربی در دانشگاه فرهنگیان فقط یک نفر آنها می‌تواند به زبان عربی صحبت کند. اگر ما می‌خواهیم جهش خوبی برای آموزش زبان عربی داشته باشیم، باید تحول در بخش کتب درسی و تربیت معلمان را شاهد باشیم.

خرم‌آبادی یکی دیگر از آفت‌های آموزش زبان عربی را برشمارد و افزود: قبلاً در جهان عرب، ایران و کشور‌های مختلف تدریس قواعد به صورت افراطی متداول بود. مثلاً طلاب در حوزه‌های علمیه باید هر روز به مدت سه سال قواعد یاد می‌گرفتند. این شیوه در برخی امور همچون تربیت مجتهدین فقهی کارگشا بود، ولی این شیوه در دیگر امور کارآیی ندارد. امروز دانشجویان فرهنگیان هم هر روز سر کلاس می‌روند و قواعد می‌خوانند. شما فرض کنید تمام قواعد را بلدید، اما با صِرف قواعد نمی‌توانید هیچ کاری را جلو ببرید. مثالی برای شما بزنم که بحث روشن‌تر شود؛ یکی از اساتید در یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران تمام کتب آموزش عربی دانشکده را نوشته است. تمام دانشجویان هم موظفند کتاب او را بخوانند و هر ترم آزمون بدهند. این استاد گرامی خودش محصول شیوه آموزشی است که می‌گوید در یادگیری قواعد باید افراط کرد. ایشان خودش می‌گفت که من به قواعد کاملاً مسلطم، ولی نمی‌توانم عربی صحبت کنم.

مدرس دانشگاه باقرالعلوم (ع) افزود: یکی از بدیهی‌ترین اهدافی که موجب پیدایش انگیزه در زبان آموزی می‌شود، ارتباط با مردمانی است که به آن زبان خارجی صحبت می‌کنند. مگر زبان یک شیوه ارتباطی نیست؟ اساسا زبان یک ابزار ارتباطی است که بتوانید با دیگر ملت‌ها ارتباط بگیرید. اما امروز دانش آموزان ما پس از هفت سال نمی‌توانند در ایام اربعین ارتباط برقرار کنند. یکی از مسائلی که لازم است در کتاب‌های عربی حتی به صورت فارسی گنجانده شود، آشنایی با فرهنگ کشور‌های عربی و مسائل با اهمیتی همچون تاریخچه پیاده‌روی اربعین، ماهیت قضیه فلسطین و پاسخ به شبهات ساختگی همچون فروش زمین توسط فلسطینی‌ها به صهیونیست‌ها و ... است.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
تنها درسی که تمام دانش آموزا ازش فرارین وبدشون میاد به هیچ دردی نمیخوره
ناشناس
۰۶:۰۵ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
عرب جماعت و عربی ب هیچ دردی نمیخوره
ب جاش انگلیسی یادشون میدیم ک پس فردا خواشتن از کشور برن بتونن گلیم خودشون رو از اب بکشن بیرون
Turk
۲۰:۱۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
مهم نیست چون حتی خود فارسی هم از سر اجبار میخونیم..
H
۱۸:۳۶ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
من تو اروپا عربی باید صحبت کنم ایا ؟
باید انگلیسی یاد بگیریم
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
عربی زبان قرآن کریم هست
کشور های اطراف ایران هم عرب زبان هستن.
هم وطن عرب هم داریم
جزو 10 زبان مطرح دنیاست
با کشور های عربی تجارت هم داریم
24 کشور عربی در دنیا هست
برای همین یاد گرفتن زبان عربی لازمه
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
۸۰ درصد معلمین ایران کیفیت ندارند.
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
به کشورهای عربی فارسی یاد بدید که ما مجبور نشیم عربی یاد بگیریم اونا برن فارسی یاد بگیرن
R
۱۳:۳۹ ۱۰ مهر ۱۴۰۳
چشم عباس آقا
ناشناس
۰۸:۴۹ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
چون کتاب ها استاندارد نیست!! عربی از سال هفتم که روبه روی دانش آموز قرار می گیره همه اش قواعد هست و سخت ...
از پایه به صورت آسون باید یاد بدین نه با قواعد بیهوده و سخت آشناش کنید
زبان انگلیسی هم همینطوره کتاب درسی آمورش پرورش اصلا استاندارد نیست همه اش گرامر یا قواعد هست ،
ضعف توی آموزش از لحاظ محتوا و دبیران داریم!
مهدی افشار
۱۴:۲۷ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
۸۰ درصد معلمین ایران کیفیت ندارند را.
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
کلا برای آموزش زبان باید اول دستور زبان فارسی رو یاد گرفت چون تو هر زبونی فعل و فاعل و ماضی و این چیزا رو داره
ب. گ
۲۳:۲۰ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
به نظر من یادگیری هر زبانی خوب است ولیکن نباید اجباری بلکه اختیاری باشد ودید سیاسی نباید درآن تحمیل شود
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
بجای عربی المانی فرانسه انگلیسی یاد بگیرین اخه عربی به چه دردی میخوره
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
آخه فرانسوی به چه درد می‌خوره؟
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
اعراب رو بیارید ایران بشن معلم،،استاد اینکارها هستید که
محمدجواد
۱۹:۵۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
عزیزان،تا زمانی ما در مدارس به ادبیات عرب و انگلیسی بپردازیم،نتیجه ای بهتر از این نخواهیم گرفت،باید رفت سمت مکالمه خلاص.زشته 6سال عربی و انگلیسی رو به بچه ها تدریس کنی بعد 2تا جمله ساده نتوانند صحبت کنند.
علی
۱۹:۴۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
بنظر من کلا این درس به درد نخور رو حذف کنین
بجاش کتاب های انگلیسی و ادبیات فارسی رو غنی تر کنین
اینو به عنوان یک دانش آموز میگم:
عربی بی استفاده ترین و بی کاربرد ترین درس کل راهنمایی و دبیرستان و با تقریب خیلی خوبی میشه گفت هیچکس از این درس خوشش نمیاد. میتونین بیا دانش آموز ها نظرسنجی کنین.
مسعود
۱۹:۰۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
زبان اقوام بَدَوی.
مترجم هتل گوهرشاد
۱۸:۱۶ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
وقتی با یک عرب زبان عربی صحبت می کنی بیشتر باهات راحت تره تا یک انگلیس زبان،
من به عنوان دانش آموز در هتل با مسافران عرب زبان به عنوان مترجم کار می کنم و دلار خوبی بدست میارم.
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
زبان های مختلف رو بیشتر بلد باشیم به نفع خودمونه.
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
خبرنگار محترم
خواهشا اطلاع رسانی در خصوص لزوم رسیدگی به اختلاس و فساد و ضعف شدید مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
زنده باشید.
ناشناس
۱۵:۵۶ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
چون ما ایرانی هستیم زبان عربی به ما چه ربطی داره
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
غرب پرستی مهمترین عامل بود که بهش اشاره نشده... خیلیا دوست ندارند زبان قرآن آموزش داده بشه
مهدی
۱۲:۱۵ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
عزیز اینکه دانش آموزان به هر دلیلی چه ضعف آموزشی چه بی میلی دانش آموزان و ....دلیل دیگه سمت درس نمیرن دلیلی بر این نیست که بی مسئولیتی خودمون در قبال خودمون رو هم گردن این و آن بندازیم ....کمی مسئولیت پذیر باش و به دنبال حل مشکل نه یاوه گویی
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
مشتری های کودک ات کم شده لذت نمیبری چرا گردن غرب میندازی
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
لطفا زمان آموزش عربی رو اختصاص بدین به فارسی و انگلیسی.چون این دو بچها رو باسواد میکنه.عربی بدرد خودتون میخوره.چرا باید عربی رو یاد بگیرن؟مگه زبون ارتباط جهانیه؟خود عربها انگلبسی یاد میگیرن اونوقت ما باید عربی یاد بگیریم؟برید کویت بچه 5 6 ساله مث بلبل انگلیسی حرف میزنه

بدردنخورترین درس مدارس عربی هست.
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
احتمالا سطح سواد خودت در حد سیکل باشه! از طرز تفکرت معلومه
ناشناس
۱۶:۰۸ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
شما چندبار رفتی کویت؟؟؟
باتوجه به موقعیت جغرافیایی ایران یکی از کاربردی ترین زبانها عربی هست
احمدی
۲۲:۱۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
عزیز جان یه کم اطلاعاتت رو به روز کن، عربی جزء 6زبان رسمی سازمان ملل هست و الان انگلیسی زبان ها دارند تو مدارس عربی آموزش میبینن،?
ک ج
۰۰:۲۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
شما بدرد نخور هستین که به زبان قرآن میگین بدرد نخور عزیزم علتش اینه که متخصص این رشته به دانش اموز درس نمیده
ناشناس
۱۲:۱۳ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
چندان مهم نیست ....
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
عربی به چه درد می خورد الان در دنیا حرف اول زبان انگلیسی که متاسفانه در نظام آموزشی به این امر مهم توجه نمی شود شما از اروپا آسیا آفریقا وووو همه جا انگلیسی بلد باشی می توانی گلیم خود را تا اندازه‌ای از آب بکشی ولی آیا در اروپا عربی بدرد می خورد
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
ما زبان انگلیسی هم در مدارس چیزی یاد نمیگیریم که حتی نمیتونیم خودمون رو معرفی کنیم
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
علاوه بر زبان عربی ،زبان انگلیسی که به دانش آموزان یاد داده می شود ، بازده مطلوبی ندارد و نمی توانند به زبان عربی و یا انگلیسی صحبت کنند!!!
اکثر معلمان عربی و زبان انگلیسی در مدارس بسیار بد تدریس می کنند
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
بیشتر معلمان عربی خودشون دوکلمه عربی بلد نیستند صحبت کنند
ک ج
۰۰:۲۱ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
دلیلش اینه که رشته های غیر مرتبط عربی درس میده خوب مسلمه که چیزی نتونه تدریس کنه
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
خودتون خسته نکنید اعراب چند قرن بر ایران حکومت کردن نتونستن به ایرانی عربی یاد بدهند حتی صحبت به فارسی ممنوع کردن اما نشد
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
کی به فارسی ممنوع کردن؟!
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
زبان انگلیسی هم چندان تعریفی نداره
لطفاً مدارس رو مجازی و غیرحضوری کنید
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
چه زبان انگلیسی چه عربی بیشتر به قواعد می پردازید همین باعث زده شدن میشه ادبیات فارسی هم همینطور یه خط شعر شاهنامه بدین اگه تونست بدون غلط بخونه به جای توجه به قواعد زبان خود زبان رو یاد بدین وقتی تونست حرف بزنه دوسال آخر قواعد زبان ها رو یاد بدین
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
اموزگار
بهزاد
۰۹:۴۳ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
حالا چی شده اینقدر آرزو به دل زبان عربی شدیت مگه هر زبانی جز فارسی برای ما بیگانه حساب نمیشه
ناشناس
۰۰:۲۸ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
نه مگه حضرت محمد بیگانه حساب میشه مگه قران و نماز بیگانه حساب میشه که زبان عربی بیگانه حساب بشه
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
بجای عربی، روی انگلیسی کار شود که زبان زنده ی دنیاست.
شهاب
۱۲:۰۵ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
عربی هم جزء زبان های زنده است
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
علت اصلی اینه که بچه‌ها این درس رو مثل زبان انگلیسی کاربردی نمی‌دونن. چرا خانواده ها از ۵،۶ سالگی بچه‌ها رو برای آموزش زبان انگلیسی به کلاس میفرستن ولی برای عربی نه؟! تازه تو انگلیسی هم بعد از این همه کلاس تعریفی ندارن
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
باید هر زبانی را مثل زبان فارسی یاد گرفت
بدون اموزش گرامر
وقتی مکالمه یاد گرفتی .گرامر هم همراهش یاد میگیرید
یک بچه فارسی حرف میزند .بدون اینکه گرامر فارسی را بداند
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
وریاضی که خیلی سخته ومنی که بزرگم یادگیریش برام سخته چه برسه به بقیه
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
ضعف در دستور زبان فارسی
خسرو خوش کلام بیرانوند
۰۸:۳۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
زبان فارسی رو حذف کنید تا بهتر یاد بگیرن
ناشناس
۰۸:۳۰ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
اینایی که در آخر گفتی چه ربطی داره به آموزش مکالمه عربی.نمی تونیم عربی صحبت کنیم چون بنای برقراری ارتباط مستقیم مردم با دیگر کشورها چه عرب زبان یا هر ملیت دیگرجزو اهداف حضرات نمیباشد
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
حبیببی
ولکام تو ایران.
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
آفرین.هنریست همزمان به 2زبان صحبت کنی.