سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلاش ترکیه برای بهبود روابط با سوریه

آنکارا با استقبال از تلاش‌های مسکو برای بهبود روابط ترکیه و سوریه از تلاش‌های خود برای هموار کردن مسیر عادی‌سازی روابط با دمشق خبر داد.

وزارت امور خارجه ترکیه با تایید اینکه آنکارا از تلاش‌های روسیه برای ایجاد روابط همکاری بین ترکیه و سوریه استقبال می‌کند، تاکید کرد که به تلاش‌های خود برای هموار کردن مسیر برای عادی سازی روابط با دمشق بر اساس اصل حسن نیت و بدون پیش شرط ادامه خواهد داد. 

براساس گزارش المیادین، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای کتبی به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: ما دوست داریم سوریه را به عنوان یک همسایه ببینیم که در صلح با مردم و جامعه خود زندگی کند و با قدم هایی که برداشته است به آشتی ملی واقعی برسد.

این بیانیه می‌افزاید: صلح و آشتی ملی سوریه باید در چارچوب خواسته‌ها و انتظارات مشروع مردمش که در تصمیمات شورای امنیت مربوطه نیز منعکس شده است، باشد. این نه تنها برای ترکیه، بلکه در منطقه‌ای که شاهد تحولات است، ثبات را به جای بی ثباتی برقرار می‌کند. 

از سویی دیگر حدود یک هفته پیش در سخنرانی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مقابل مجلس مردمی، زمانی که به روابط سوریه و ترکیه اشاره کرد، گفت: دیدار‌هایی که در سال‌های گذشته انجام گرفت، در رابطه با ترکیه به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است، اما وضعیت بحران جهانی کنونی باعث می‌شود که سریع کار کرد تا آنچه را که می‌توان بدون درد مداوا کرد، اصلاح کرد.

رئیس جمهور سوریه درباره ابتکارات متعدد در رابطه با روابط با ترکیه که از سوی بیش از یک طرف یعنی روسیه، ایران و عراق ارائه شده است، تأکید کرد که سوریه بر اساس اصول و منافع خود با این ابتکارات برخورد می‌کند.

اسد توضیح داد که حاکمیت و قوانین بین‌الملل با اصول همه طرف‌های جدی برای احیای روابط سازگار است و مبارزه با تروریسم و ​​عقب‌نشینی از خاک سوریه از منافع مشترک دو طرف است.

 رئیس‌جمهور سوریه عقب‌نشینی ترکیه از سیاست‌های کنونی خود را یک ضرورت برای بهبود روابط با این کشور دانست و تاکید کرد: این‌ها شرط نیست، حقوق است و هر روزی که بدون پیشرفت می‌گذرد، خسارات نه تنها در طرف سوریه بلکه در حال انباشته شدن در طرف ترکیه نیز هست.

مترجم: مینا عظیمی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.