سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیش بینی بیش از ۶ هزار تن محصول پسته در استان قزوین

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: پیش بینی می شود از سطح باغات بارور استان، بیش از شش هزار تن محصول پسته برداشت شود. 

محمد پیله فروش مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: برداشت پسته از سطح هفت هزار و ۵۷۴ هکتار از باغات بارور استان آغاز شده است.

پیله فروش افزود: پیش بینی می شود از سطح باغات بارور استان در سال جدید بیش از شش هزار تن محصول پسته برداشت شود.

به گفته وی، مجموع باغات پسته استان ۱۰ هزار و ۴۶۰ هکتار است که از این میزان ۷ هزار و ۵۷۴ هکتار بارور و ۲ هزار و ۸۸۶ هکتار غیر بارور هستند.

پیله فروش میانگین عملکرد این محصول را یکهزارو ۱۵۰ کیلوگرم پسته خشک در هکتاربرآورد کرد.

وی افزود: مهمترین مناطق کشت پسته در استان در شهرستان بویین زهرا و قزوین است.

پیله فروش اضافه کرد: پسته قزوین به واسطه وجود سبزینه و مقدار کلرفیل دارای رنگ و طعم منحصر به فردی است که در زمینه تهیه شیرینی جایگاه ویژه‌ای از نظر صادرات دارد.

وی گفت: پسته قزوین در زمینه صادرات و فرآورده‌های مواد غذایی شامل خشکبار، آجیل، صنعت شیرینی، مربا استفاده می‌شود که کیفت ارقام بومی قزوین به علت رنگ سبز عالی، دانسیته بالا و چربی مناسب بسیار مطلوب در صنایع غذایی است.

پیله فروش مهمترین ارقام پسته استان را رقم‌های قرمز و سفید پسته، کال خندان، کله بزی، احمدآقایی، اکبری، اوحدی، کله قوچی، فندقی وخنجری ذکر کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با بیان اینکه در حال حاضر ۷هفت ترمینال فرآوری بهداشتی پسته در استان فعال است، یادآور شد: از سال ۹۸ طرح سرشاخه کاری و تغییر ارقام مناسب به صورت آزمایشی در ایستگاه تحقیقات پسته یزبر در حال اجرا می‌باشد که در صورت موفقیت در بین باغات پسته استان ترویج خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.