سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تهیه‌کننده سریال «مریم مقدس»:

هیچ فیلمسازی به سراغ تاریخ صفویه نرفته است

علی‌اکبری گفت: در کشور هیچ اثری متناسب با تاریخ صفویه ساخته نشده است، در حالی که یکی از درخشان‌ترین دوران از لحاظ معماری اسلامی است.

محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در شبکه خبر به تشریح نحوه ساخت مجموعه‌های تاریخی پرداخت و گفت: هویت و فرهنگ کشور و مردم به تاریخ بر می‌گردد. اگر این تاریخ در قالب سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی به تصویر کشیده شود، زنده می‌ماند. الان سریال «سلمان فارسی» از موفق‌ترین سریال‌هایی است که در معرفی فرهنگِ ایران پر تمدن تاثیرگذار خواهد بود. الان در کشور خودمان هیچ اثری متناسب با تاریخ صفویه ساخته نشده است! در حالی که یکی از درخشان‌ترین دوران از لحاظ معماری اسلامی، حوزه ادبیات و شعر، دوران صفویه است.

علی‌اکبری ادامه داد: خیلی از کشور‌ها این فرهنگ را ندارند و برای خودشان فرهنگ ایجاد می‌کنند؛ فرهنگی که کاذب است. ما که فرهنگ بسیار غنی داریم، باید بیشتر فیلم و سریال بسازیم، تا حرف برای نوجوانان و جوانان نسل امروزی داشته باشیم.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که نقاط قوت ساخت فیلم و سریال‌های «مردان آنجلس»، «مریم مقدس» و «ایوب پیامبر» در چه بود؟ توضیح داد: اگر مجموعه‌ای با واقعیت عجین باشد، تاثیرگذار است. این سه کار قرآنی بود و از قرآن اقتباس شده بود. به هر حال، قرآن کاملترین کتاب است. قطعاً تاثیر آن کار‌ها بخاطر صداقت، صمیمیت و نوع نگاه فیلمساز است. گاهی فیلمساز می‌خواهد خود را مطرح کند و گاهی می‌خواهد آنچه را که به صورت امانت گرفته، ادا کند. برای «مردان آنجلس»، «مریم مقدس» و «ایوب پیامبر» این اتفاق افتاد. یعنی فیلمساز خودش را ندید، بلکه سعی کرد از آیات قرآنی محافظت کند و آنها را به تصویر بکشد. 

وی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان تحقیق در کار‌های تاریخی اهمیت دارد؟ بیان کرد: در ساخت آثار نمایشی بخصوص تاریخی حرف اول را تحقیق و پژوهش و بعد فیلمنامه می‌زند. اگر ما یک سریال موفق داریم، قطعاً فیلمنامه‌اش قوی است. خاطرم هست ما قبل از اینکه سریال «مریم مقدس»، «مردان آنجلس» و ... ساخته شود، آقای داوود میرباقری می‌گفت که من در حال نگارش سریال «سلمان فارسی» هستم. یعنی بیش از ۲۰ سال از عمر آقای میرباقری صرف تحقیق و پژوهش این سریال شد.

علی‌اکبری با بیان اینکه اگرچه دو تولید بزرگ به نام‌های «حضرت موسی (ع)» و «سلمان فارسی» در رسانه ملی در حال کار است، افزود: اما می‌توان در دل این مجموعه‌ها کار‌های دیگری تولید کرد. مثلاً کلاً فیلمبرداری «مریم مقدس» یا «مردان آنجلس» ۶ ماه زمان برد و حدود یک سال و چند ماه هم پروسه پیش تولید و پس تولید طول کشید. در کل، سریال‌های تاریخی بیش از ۸ یا ۱۰ سال زمان می‌برد. حتی در سینما در طی این سال‌ها یک فیلم تاریخی ندیدیم. جا دارد آنها هم به تولیدات تاریخی توجه داشته باشند.

خبرنگار نفیسه خلیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.