سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشست مشورتی سند مشارکت ملی برگزار شد

نشست مشورتی پیرامون نهائی سازی سند مشارکت معین ملی ان دی سی در بند امیر دایر گردید.

نشست مشورتی پیرامون نهائی سازی سند مشارکت معین ملی ان دی سی به ریاست زین العابدین عابد معین مسلکی و پالیسی اداره ملی حفاظت محیط زیست با اشتراک روح الله امین رئیس تغییر اقلیم، متخصصین این اداره، استادان پوهنتون و نمایندگان وزارت خانه های ذیربط در سالن بند امیر دایر گردید.

دفتر مطبوعاتی اداره ملی حفاظت محیط زیست امروز با نشر این خبر گفته است که در این نشست معین اداره ملی حفاظت محیط زیست در مورد اهمیت سند مشارکت معین ملی معلومات داده و گفت: سند مشارکت معین ملی که یک سند بسیار مهم در راستای مبارزه با تغییراقلیم میباشد و در این سند که به اساس توافقنامه پاریس تهیه گردیده، نیازمندی های افغانستان در بخش مبارزه با تغییرات اقلیمی انعکاس یافته است.

 عابد خاطر نشان ساخت که در این سند اقدمات کاهش دهی و سازگاری در سکتور های آب، زراعت، مدیریت منابع طبیعی، افزایش معیشت مردم، کاهش خطرات حوادث،صحت، ترانسپورت، انرژی، مدیریت زباله ها، صنایع و معدن در نظر گرفته شده و نیازمندی افغانستان را جهت مبارزه با تغییرات اقلیمی از سال 2021 الی 2030 میلادی حدود 20.6 ملیارد دلار تخیمن نموده است.

 معین مسلکی و پالیسی اداره ملی حفاظت محیط زیست از اشتراک کنندگان این نشست خواست تا نظریات سودمند شان را جهت غنا مندی این سند مهم ملی ارایه نمایند.

سپس روح الله امین رئیس تغییر اقلیم برگزاری این نشست سه روزه را به منظور باز نگری سند مشارکت معین ملی افغانستان با اهمیت خوانده گفت: مسوده این سند به اساس توافقنامه پاریس توسط کشور های عضو برای ده سال از سال 2020 الی 2030 ترتیب گردیده و طی مراحل این سند در چندین نشست متخصصین این اداره و ادارات ذیربط 95 فیصد در سال 2021 به همکاری برنامه انکشافی ملل متحد و موسسه آغا خان تکمیل گردیده و نیاز است فیصدی باقی مانده این سند مهم ملی مطابق به پالیسی امارت اسلامی افغانستان بازنگری و تغییرات لازم در آن درج گردد.

در روز نخست این نشست کارشناسان ریاست تغییر اقلیم پریزنتیش های شان را در مورد مسوولیت کشورها در قبال تغییر اقلیم، ثابت نگهداشتن درجه حرارت در جهان، حفظ و افزایش منابع جذب گاز های گلخانه ای، انجام تحقیقات علمی، تکنالوژی، فنی، اقتصادی، اجتماعی، افزایش اگاهی عامه و موارد مهم دیگر ارایه کرده و اشتراک کنندگان پس از بحث همه جانبه نظریات شان را مطرح ساختند.

قابل ذکر است که این سند مهم ملی بعد از اخد نظریات اشتراک کنندگان این نشست نهائی و به سکرتریت کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد ارسال خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.