سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بزرگداشت ابوریحان بیرونی فرصتی برای علاقه‌مندان به رصد آسمان

مسئول خانه‌ی نجوم قم از برگزاری رصد رایگان و برنامه‌های متنوع خانه‌ی نجوم به مناسبت بزرگداشت ابوریحان بیرونی خبرداد.

احمد رحمانی مسئول خانه‌ی نجوم قم به مناسبت روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی گفت: پیوند تنگاتنگ دانش نجوم با امور اعتقادی مسلمانان از یک‌سو، و دلالت بسیاری از آیات قرآن کریم بر عظمت آفریدگار هستی و خلقت بی‌بدیل کیهانی سبب شده است که از همان صدر اسلام، مطالعات مربوط به اجرام معلق میان آسمان و زمین، مورد توجه مسلمانان قرار گیرد.

معاون مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکه نجومی آیت‌الله سیستانی، ادامه داد: علی‌رغم مشکلاتی که در سال‌های منتهی به تشکیل مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی ـ نجومی شدت گرفت، با عنایت آیت الله سیستانی مرکزی تأسیس شد تا به آموزش مباحث کاربردی نجوم به طلاب حوزه‌های علمیه بپردازد و در پرتو آن، راه فراگیری و آشنایی آنان با این مسائل هموار گردد.

رحمانی گفت: این مرکز هم‌زمان با سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه (س) در سال ۱۳۷۴ طی آیین باشکوهی گشایش یافت و بعد از گذشت کمتر از دو سال و همزمان با سالروز تأسیس مرکز در در سال ۱۳۷۶ و با حضور جمعی از طلاب کار آموزشی خود را آغاز کرد.

مسئول خانه‌ی نجوم استان قم بیان کرد: چـشم‌انداز مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی ـ نجومی ارتقاء سطح علمی و گسترش اطلاعات عموم در موضوعات نجومی در دو بخش کوتاه‌مدت و بلندمدت است.

او افزود: در حال حاضر کلاس نجوم برای علاقه‌مندان به موضوعات کیهان شناسی، اخترشناسی، ستاره شناسی و سیاره شناسی در خانه‌ی نجوم در حال برگزاری است و ما اساتیدی در این مرکز داریم که در صورت نیاز آنها را به سایر مراکز برای برگزاری کلاس می‌فرستیم.

رحمانی تصریح کرد: ما در طول ماه رصد‌های اختصاصی و عمومی را در رصدخانه‌ی امام علی داریم که از رصد‌های عمومی می‌توان به بارش‌های شهابی هم در تابستان و هم در زمستان اشاره کرد و همچنین خانه‌ی نجوم هر دوشنبه با عنوان (دوشنبه‌های رصدی) بعد از نماز مغرب و عشا برنامه‌ی رصد را برای علاقه‌مندان به نجوم برگزار می‌کند.

او ادامه داد: دوشنبه‌های رصدی به این دلیل برگزار می‌شود که بسیاری از مردم توانایی تهیه تلسکوپ را ندارند و علاقه‌مند به مشاهده سوژه‌هایی مانند سیاره زحل، کره‌ی ماه و سایر سیارات است، این برنامه برای عموم آزاد و به صورت رایگان برگزار می‌شود.

مسئول خانه‌ی نجوم قم عنوان کرد: درباره‌ی بحث المپیاد نجوم، ما دانش آموزان ممتاز را شناسایی و با آنها همکاری می‌کنیم، در سال‌های اخیر نیز چندین تن از دانش آموزان ما به المپیاد نجوم راه پیدا کرده‌اند.

رحمانی در پایان بیان کرد: ۱۳ شهریورماه به مناسبت روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی، رصد رایگان به همراه برنامه‌های متنوع در مرکز مطالعات و پژوهش‌های نجومی واقع در ۲۰ متری گلستان، کوچه‌ی ۱۱، پلاک ۴ برای عموم خواهیم داشت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.