سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحلیلگر جهان عرب تحلیل کرد؛

دلایل شش‌گانه گسترش اعتراضات و شکاف میان اشغالگران

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب با اشاره به گسترش دامنه اعتراضات در اراضی اشغالی ۶ دلیل را برای آن برشمرد.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب با اشاره به گسترش دامنه اعتراضات در اراضی اشغالی، ۶ دلیل را برای آن برشمرد و افزود که مقاومت با قدرت معجزه آسای بی سابقه خود، نبرد را دنبال می‌کند.

به نقل از رای الیوم، عطوان نوشت: همه آنچه از اعتراضات و دودستگی داخلی را این روز‌ها در سرزمین‌های اشغالی شاهد هستیم، نمایانگر شکست رژیم صهیونیستی در دو میدان نظامی و سیاسی است و علت آن نیز مقاومت فزاینده و در حال گسترش در همه جبهه‌ها چه داخل اراضی اشغالی و چه در میدان‌های جبهه‌های پشتیبانی در جنوب لبنان، یمن و عراق است، این اولین بار است که تقریبا زیرکی عربی و اسلامی بر مکر و زورگویی اسرائیل از ۷۶ سال قبل پیروز می‌شود.

وی در ادامه به دلایل شش گانه گسترش اعتراضات و دودستگی میان صهیونیست‌ها پرداخت:

نخست، پایبندی مقاومت فلسطین به شروط کامل خود در مذاکرات آتش بس در قاهره و دوحه تحت سرپرستی آمریکای همدست با اشغالگران است. مهمترین آن نیز اصرار بر عقب نشینی کامل از کل نوار غزه بدون استنثناء به ویژه از گذرگاه‌های «فیلادلفیا» و «نتساریم» و آزادی رهبران بارز فلسطینی از زندان‌های اشغالگران و بازسازی فوری است.

دوم، جنگ فرسایشی است که مقاومت اسلامی لبنان در جنوب این کشور انجام می‌دهد، به ویژه عملیات اخیر «اربعین» در عمق سرزمین‌های اشغالی که بزرگترین مقر جاسوسی در خاورمیانه و چه بسا دنیا را در «گلیلوت» در قلب تل آویو در هم کوبید، آن هم با اتخاذ استراتژی نظامی پیشرفته که در ابتدا بیش از ۳۲۰ موشک برای از کار انداختن گنبد آهنین شلیک و سپس پهپاد‌های انتحاری را روانه هدف از پیش تعیین شده کرد و شاید اعلام استعفای «یوسی شارییل» فرمانده لشکر تجسس و رصد ۸۲۰۰، بزرگترین و موثق‌ترین دلیل این حمله با وجود سانسور نظامی اسرائیل است.

سوم، شروع مرحله دوم انتفاضه مسلحانه در کرانه باختری و تشدید حملات نظامی در شمال و جنوب این منطقه است که سبب شده اسرائیل شمار زیادی از نیرو‌های خود را از غزه خارج و روی جبهه کرانه باختری تمرکز کند؛ جبهه‌ای که بزرگ و بسیار خطرناک برای موجودیت رژیم اشغالگر است.

چهارم، بازگشت گردان‌های مقاومت جدید و قدیم وابسته به جنبش فتح به میدان مبارزه مسلحانه که تمردی آشکار و قوی بر تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبران آن است. ما از کتائب شهداء الاقصی و کتائب شهید ابوعلی ایاد سخن می‌گوییم که این تحول نه به منزله نابودی این تشکیلات و رهبران آن است، بلکه زمینه ساز پیوستن بیشتر نیرو‌های امنیتی آن به مقاومت، مشابه آنچه در انتفاضه مسلحانه نخست در سال ۲۰۰۰ رخ داد، است.

پنجم، از سرگیری عملیات استشهادی با تصمیم یکپارچه همه گروه‌های مقاومت در واکنش به جنگ کشتار اسرائیل و کشتن کودکان در غزه است. عملیات «ترقومیا» در الخلیل که به کشته شدن سه اسرائیلی انجامید، سرآغازی است و عملیات‌های دیگر در راه است.

ششم، زیرکی گردان‌های القسام و فرماندهان آن که ۶ اسیر اسرائیلی را در تیررس ارتش رژیم صهیونیستی قرار دارند و سبب کشته شدن همگی آنها شد، به ویژه آنکه سه نفر از آنها قرار بود در توافق مبادله‌ای که حماس با آن موافقت و نتانیاهو مخالفت کرد، آزاد شوند. این زیرکی نشان از نبوغ فرماندهان القسام دارد که نتانیاهو را رسوا کرد و دو دستگی و اختلاف در میان محافل صهیویستی انداخت و صد‌ها هزار اسرائیلی را به خیابان‌ها کشاند تا همگی خواهان قبول توافق مبادله و شروط آن و عقب نشینی از گذرگاه‌های «فیلادلفیا» و «نتساریم» به منظور حفظ جان بقیه اسرا و ممانعت از فروپاشی کامل رژیم صهیونیستی یا حداقل کاستن از سرعت از فروپاشی این رژیم شوند.

عطوان ادامه داد: مقاومت گسترش خواهد یافت و هرگز عقب نخواهد نشست و رژیم اشغالگر در حال افول است، به ویژه آنکه در جبهه‌های مختلف در حال جنگ است. ما طی ۱۰ ماه گذشته از زمان شروع مذاکرات دوحه و قاهره درباره نیرنگ آمریکا هشدار داده ایم و امروز نیز بار دیگر درباره اینکه دولت جو بایدن از توافق جدید مبادله در روی میز مذاکرات سخن گفته است، هشدار می‌دهیم.

این تحلیلگر اضافه کرد: مقاومت با قدرت معجزه آسای بی سابقه خود نبرد را دنبال می‌کند و به همه شروط خود با شجاعت بی‌سابقه پایبند و به خوبی از نیات استعماری آمریکا در ورای دام جدید آگاه است.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.