سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شناسایی بیش از ۴۳۰ گونه گیاه دارویی در خراسان شمالی

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: ۴۳۱ گونه گیاه دارویی در استان شناسایی شده که نگارش و تدوین سند زنجیره ارزش این گیاهان دارویی در دست اقدام است.

 مهدی باور گفت: تنوع زیادی از گونه‌های گیاهی در رویشگاه‌های مرتعی و جنگلی استان وجود دارد و تدوین سند این گونه از گیاهان یک ضرورت است.

او گفت: ارزش ریالی گیاهان دارویی استان با ایجاد زنجیره تولید چندین برابر خواهد شد بر تکمیل این زنجیره تاکید کرد ، با اجرای این طرح سود بیشتری عاید بهره برداران و واحد‌های تولیدی و سایر فعالان این حوزه می‌شود.

کشت گیاهان دارویی درمراتع اولویت دارد

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی اضافه کرد: کشت گیاهان دارویی در عرصه‌های طبیعی و زراعی استان در اولویت قرار دارد.

او آویشن، کاکوتی، زرین گیاه و گون را از جمله گیاهان دارویی در رویشگاه‌های مرتعی خراسان شمالی برشمرد و گفت: وجود این گیاهان دارویی در رویشگاه‌های طبیعی ظرفیت بسیار مهمی برای تغذیه و پرورش زنبور‌ها در زنبورستان‌هامحسوب می‌شود تا عسل با کیفیت تولید شود.

تولید عسل ارگانیک از گیاهان دارویی

به گفته باور با توجه به اینکه گیاهان دارویی در رویشگاه‌های ملی مرتعی به صورت خودرو رشد و پرورش پیدا می‌کنند و از سم و کود برای رویش و پرورش آنها استفاده نمی‌شود، عسل تولیدی از این گیاهان نیز کاملاً طبیعی و ارگانیک خواهد بود و در این سند وضعیت رویشگاه‌های طبیعی گیاهان دارویی استان مطالعه شده است.

او گفت : عملیاتی‌کردن برنامه‌های این سند به همکاری منسجم دستگاه‌های اجرایی ذیربط نیاز دارد تا وضعیت رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان حفظ و تقویت شوند و بر رشد و تقویت اشتغال‌هایی از جمله زنبورداری بسیار مؤثر باشند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: به روزشدن طرح‌های مرتع‌داری نیز برای تحقق برنامه‌های تعریف شده در این سند بسیار مهم است.

زعفران، گل محمدی، اسطوخودوس، بانگو، بابونه آلمانی، نعناع فلفلی، موسیر، گل گاوزبان، زیر سیاه، باریژه، آویشن، رزماری، شیرین بیان، سیاه دانه، بومادران، تخم کدوی کاغذی، شیرین بیان، خارشتر، مریم گلی و تخم شربتی از جمله گیاهان دارویی است که در اراضی خراسان شمالی کشت می‌شود.


۴۳۱ گونه گیاه دارویی در رویشگاه‌های طبیعی استان شناسایی شده و تا کنون خواص ماده موثره ۷۵ گونه از آنها کشف شده است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.