سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عملیات اجرایی سردخانه استراتژیک پلاسمای خون غرب کشور در اراک آغاز شد

عملیات اجرایی سردخانه استراتژیک ۶۰ هزار لیتری پلاسمای خون غرب و جنوب غربی کشور روز سه‌شنبه طی آیینی با حضور جمعی از مسئولان استان مرکزی در اراک آغاز شد.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی اظهار کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اکنون برای ساخت این مرکز نیاز است که این مبلغ شامل حدود یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات فنی و بالغ بر یک‌هزار میلیارد ریال برای ساخت مرکز است.

دکتر «ریتا ظهیری» افزود: وسعت عرصه این مرکز ۲ هزار و ۷۶ مترمربع و زیربنای مرکز ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه، ۵۵ درصد از خون را پلاسما تشکیل می‌دهد، ادامه داد: قرار است در این مرکز، پلاسمای خون‌های اهدایی، نگهداری و در اختیار مراکز درمانی قرار گیرد.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با بیان اینکه پلاسما در شرایط مناسب، سه تا پنج سال قابل نگهداری است، افزود: پلاسمای دریافتی از خون برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سوانح، سوختگی‌ها، بیماری‌های شدید کبدی، شوک، نقایص سیستم ایمنی و کمبود فاکتورهای انعقادی قابل استفاده است.

دکتر ظهیری افزود: علاوه بر موارد درمانی ذکر شده، بخش عمده پلاسمای خون به داروهای بیولوژیک که مهمترین آنها، ایمونوگلوبولین، فاکتورهای انعقادی و آلبومین است، تبدیل می‌شود.

وی بیان کرد: سردخانه استراتژیک پلاسمای اراک با ابعاد یاد شده، بعد از مرکز قزوین، از لحاظ ظرفیت، دومین مرکز نگهداری پلاسما در سطح کشور است.

سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد و با این اقدام، انتقال خون در ایران قانونمند و از پراکنده کاری در این زمنیه جلوگیری شد.

اکنون سازمان انتقال خون در ایران بالاترین و تنها مرجع تصمیم‌گیری در زمینه تامین و توزیع خون و فرآورده‌های خونی سالم در کشور است.

برچسب ها: انتقال خون ، پلاسما
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.