سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز برداشت بادام در بام خراسان شمالی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت بادام از سطح ۳ هزارو ۸۰۰ هکتار آغاز شده که پیش بینی می‌شود ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ تن بادام برداشت شود.

 صفدر صفدی گفت :بر اساس آمار ثبت شده در سامانه جامع پهنه بندی در کشور، ۳ هزارو ۸۰۰ هکتار باغ بادام در استان وجود دارد که ۷۰ درصد آن به صورت دیم است.

اوعملکرد در هر هکتار میانگین ۵۸۷ کیلو عنوان کردو گفت: خراسان شمالی به لحاظ تولید رتبه هفدهم و از نظر سطح رتبه دوازدهم کشور را دارد.

اجرای سامانه استحصال آب باران در باغ‌های بادام 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه از ایجاد سامانه‌های آبگیر در باغات بادام استان خبر داد و گفت: با هدف جمع آوری آب‌های سطحی سامانه آبگیر در ۱۷۲ هکتار از باغ‌های بادام استان ایجاد شده است.

صفدری گفت : بیشتر باغات بادام در استان در اراضی شیب دار ایجاد شده‌اند، برای جلوگیری از خشک شدن درختان در کنار هر درخت دستکند‌هایی ایجاد می‌شود تا برف و باران به آنجا هدایت شود و در فصل گرم درخت آبیاری شود.

او گفت: با ایجاد سامانه آبگیر از آفت چوب خوار‌ها که موجب خشک شدن بادام می‌شود، جلوگیری می‌شود.

صفدری به باغداران توصیه کرد با شرکت در کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای جلوگیری از آفت زدگی و همچنین خشک شدن باغ‌های بادام سامانه‌های آبگیر در سایه انداز درخت ایجاد کنند.

صفدری گفت : جمع آوری آب باران می‌تواند کمک زیادی به تامین بخشی از نیاز‌های آبی مناطق خشک کند که در این میان توجه به فرآیند استحصال آب باران روشی مطمئن و مناسب به منظور افزایش میزان آب قابل دسترس در واحد سطح اراضی است.

بام وصفی آباد قطب تولید بادام در استان 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: شهرستان بام صفی آباد به عنوان قطب تولید بادام و فاروج نیز رتبه دوم تولید بادام در استان هستند.

او گفت: شهر بام دارای دو هزار و ۱۰۰ هکتار بادام زار دیم است که پیش بینی می‌شود ۹۰۰ تن محصول از باغ‌های آن برداشت شود.

به گفته او امسال ۸۶ هزار اصله نهال بادام ارقام جدید شاهرودی، تنو و شکوفه بین باغداران توزیع شده و همچنین پارسال ۱۵۰۰ اصله نهال پایه رویشی و گواهی شده توزیع شد که برای اصلاح باغ‌ها و افزایش عملکرد چند برابری حائز اهمیت است.


۲ هزار و ۷۰۰ بهره بردار خراسان شمالی باغ بادام دارند.

برچسب ها: جهاد کشاورزی ، بادام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.