سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

 انتشار اوراق اختیار فروش تبعی چه مزیتی دارد؟

معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران گفت: یکی از کارکرد‌های اوراق تبعی، خاصیت بیمه نمودن سهام است.

مهدی زمانی، معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اوراق اختیارفروش تبعی اوراقی هستند که اختیار فروش یک سهم پایه را در یک تاریخ سررسید مشخص و با یک قیمت اعمال معلوم، به دارنده آن اعطا می‌نمایند.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال اگر شخصی روی نماد ایران خودرو، اوراق تبعی با سررسید ۱۴۰۳/۱۲/۲۰ و قیمت اعمال ۳۰۰ تومان تحت مالکیت داشته باشد، این شخص می‌تواند در صورتی که قیمت سهام ایران خودرو در تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۰ کمتر از ۳۰۰ تومان باشد، از اختیار خود استفاده نموده و با فروش سهام خود به قیمت اعمال ۳۰۰ تومان و یا دریافت مابه‌االتفاوت قیمت سهم تا قیمت اعمال ۳۰۰ تومان، زیان خود را پوشش دهد.

در ادامه معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران گفت: لذا یکی از کارکرد‌های اوراق تبعی، خاصیت بیمه نمودن سهام است که سرمایه‌گذاران می‌توانند از این مزیت اوراق در بازار‌های نزولی بهره‌مند شوند. این موضوع همچنین باعث اطمینان بخشی به سرمایه‌گذاران جهت نگهداری دارایی‌های بورسی خود می شود.

گفتنی است،  انتشار اوراق اختیار فروش تبعی با هدف بیمه سهام از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به ناشران ابلاغ شده است. بدین منظور بورس تهران اقدام به دعوت از ۳۲ ناشر با بیشترین ارزش بازار و برگزاری جلسه هماهنگی انتشار نموده و رویه‌ها و فرم‌های موردنیاز جهت انتشار اوراق برای آنها ارسال شده است و در حال حاضر ناشران در حال انجام هماهنگی‌های داخلی در سطح هیات مدیره شرکت‌ها هستند تا امکان انتشار اوراق بیمه سهام فراهم آید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.