سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس مسائل غرب آسیا:

مسئله آزادی اسرا به یک بحران در سرزمین‌های اشغالی تبدیل شده است

زارعان گفت: برخلاف جنگ‌های گذشته که صهیونیست‌ها یکی از اولویت‌های اصلی خود را آزاد کردن اسرا می‌دانستند، در این مرحله نتانیاهو اهداف دیگری دارد.

احمد زارعان کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره خواسته معترضان در سرزمین‌های اشغالی  اظهار کرد: مسئله آزادی اسرا به یک مسئله بحرانی در سرزمین‌های اشغالی تبدیل شده است. بعد از عملیات طوفان الاقصی کش و قوس‌های فراوانی مبنی بر آزادی اسرا در سرزمین‌های اشغالی پیش آمد و شاهد آن بودیم که آزادی  اسرا در اولویت‌های نتانیاهو و کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نیست.

وی ادامه داد: برخلاف جنگ‌های گذشته که صهیونیست‌ها یکی از اولویت‌های اصلی خود را آزاد کردن اسرا می‌دانستند، اما در این مرحله نتانیاهو اهداف دیگری دارد و این چالشی بزرگ میان نتانیاهو و کابینه اش و افکار عمومی در داخل سرزمین‌های اشغالی است.

وی افزود:اما این که واقعا معترضان چگونه آتش بسی را می‌خواهند باید گفت که آنها بر این باور هستند که آزادی اسرا باید اولویت اول نتانیاهو باشد و باید مبادله اسرا اتفاق بیفتد.

زارعان تاکید کرد: معترضان می‌گویند که اولویت نتانیاهو باید آتش بس و تبادل اسرا باشد. اکنون مطالبه افکار عمومی در داخل سرزمین های اشغالی اولویت دادن به آزادی اسرا است و بعد از آن چندان برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی ادامه جنگ یا پایان آن مهم نیست.

وی تاکید کرد:  کسانی که ساکن سرزمین‌های اشغالی هستند بخش قابل توجهی از سیاست‌های نتانیاهو حمایت می‌کنند و آنها دنبال آزادی اسرا هستند نه جلوگیری از نسل کشی. اگر چه اینها و افرادی که در سرزمین‌های اشغالی هستند در این روز‌ها تحت فشار وانی ناشی جنگ هستند و بحران اقتصادی شدیدی را تجربه می‌کنند، اما این افراد از سیاست‌های کلی نتانیاهو هم حمایت می‌کنند.

زارعان ادامه داد: ما خیلی نباید میان کابینه و جامعه سرزمین‌های اشغالی تفاوت قائل شویم. ۷۶ سال جنایت و تجاوز به پشتوانه همین ساکنین اتفاق افتاده است. در ارتباط با آتش بس هم پیش از این عنوان شد که این موضوع دور از دسترس است. اما راهبرد مقاومت راهبرد آزادی قدس شریف توسط فلسطینی‌ها است و تمامی محور مقاومت هم از حماس و مقاومت فلسطین حمایت می‌کند.

وی در انتها گفت: این که اکنون مقامت و حماس از آتش بس حمایت می کنند به دلیل شرایط وخیم در این منطقه است و راهبرد مقاومت در فلسطین تغییر نخواهد کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.