سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آینده بازار مسکن از طریق سامانه املاک و اسکان امیدوار‌کننده می‌شود

کارشناس مسکن گفت: از طریق سامانه املاک و اسکان می‌توان امیدوار بود که آینده بازار مسکن به سمت رونق هدایت خواهد شد.

 طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار ۲ میلیون و ۶۰۰  واحد مسکونی در کشور خالی از سکنه است که در آخرین گزارش وزارت راه و شهرسازی، ۱۸ هزار خانه خالی شناسایی شد این در حالیست که با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان می‌توان بخش زیادی از خانه‌های خالی را شناسایی کرد.

 طبق قانون اصلاح ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۹۹، وزارت راه و شهرسازی مکلف به راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان شد. اما پس از گذشت سه سال از تصویب این قانون، کامل شدن سامانه مذکور با مشکلاتی همراه است.

فراهانی کارشناس  سیاست گذاری حوزه مسکن در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه سامانه املاک و اسکان در راستای شناسایی خانه‌های خالی در کشور راه اندازی شده است گفت: متاسفانه به دلیل عدم همکاری دستگاه‌ها هنوز فعالیت این سامانه کامل نشده و با مشکلات زیادی روبرو شده است.

وی ادامه داد: کارشکنی‌های  برخی از دستگاه ها  مهم‌ترین مشکل در مسیر کامل شدن این سامانه محسوب می‌شود.

وی افزود: بر این اساس مقرر شد تا زیر نظر وزارت راه و شهرسازی و با همکاری سازمان ثبت و اسناد کشور در کنار دیگر ارگان‌ها سامانه املاک و اسناد تشکیل شود. با اینکه امسال ۹ سال از زمان ابلاغ این قانون می‌گذرد، اما هنوز این سامانه تکمیل نشده است.

او افزود: به علت وجود برخی چالش‌ها مانند عدم همکاری تعدادی از ارگان‌ها بخصوص سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامانه املاک و اسکان تاکنون تکمیل نشده است. مانع مهم دیگر در اجرا نشدن قانون ابلاغی ۱۶۹ مکرر تبصره ۷، وجود املاک قولنامه در کشور بوده است. 

کارشناس مسکن در خصوص علت همکاری نکردن شرکت‌های خدمات‌رسانی برای تکمیل سامانه املاک و اسکان، گفت: اهمیت تکمیل سامانه  املاک‌واسکان برای شرکت‌های خدماتی موضوعیت ندارد. به عبارت دیگر، چه کسی از کنتور استفاده می‌کند یا چه فردی بهره‌بردار است، در مقابل میزان کارکرد کنتور قرار می‌گیرد که اهمیت میزان کارکرد کنتورها برای این شرکت‌ها بیشتر است.

فراهانی با اشاره به اینکه شناسایی خانه های خالی تنها از طریق سامانه املاک و اسکان امکان پذیر است گفت: با راه اندازی این سامانه می‌توان بخش عمده ای از مشکلات در حوزه مسکن را برطرف کنیم و با اتصال تمامی دستگاه ها می توان امیدوار بود که دست دلالان و سوداگران از این بازار کوتاه می شود و آینده بسیار خوبی را می شود برای این بازار از طریق اطلاعات این سامانه طراحی کرد.

خبرنگار:محبوبه کباری 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.