سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بلومبرگ: ترکیه خواستار عضویت در بریکس شده است

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت: رئیس‌جمهور ترکیه برای کار با بازیگران مختلف در دنیای چند قطبی، درخواست عضویت در گروه بریکس را داده است.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابعی آگاه گزارش داد که آنکارا چندین ماه پیش به طور رسمی درخواست عضویت در گروه اقتصاد‌های نوظهور بریکس را داده است.

براساس این گزارش، ترکیه به دنبال تقویت نفوذ خود در دنیا و گسترش روابط با کشور‌های در حال توسعه است. به علاوه منفعت عضویت در بریکس برای ترکیه، ناشی از پیشرفت کُند در روند پذیرش این کشور در اتحادیه اروپا و همین طور اختلافات آنکارا با اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

بلومبرگ نوشته است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه باور دارد که غرب در حال از دست دادن موقعیت خود به عنوان محور ژئوپلیتیکی در دنیا است و از این رو علاقمند به گسترش روابط با کشور‌های در حال توسعه و بازیگران مختلف در جهان چند قطبی است.

قرار است نشست سران بریکس طی روز‌های ۲۲ تا ۲۴ ماه اکتبر (اول تا سوم آبان‌ماه) به میزبانی شهر کازان روسیه برگزار شود و احتمالا موضوع درخواست ترکیه نیز در این نشست مطرح خواهد شد.

بریکس در سال ۲۰۰۶ توسط برزیل، روسیه، هند و چین تشکیل شد و سپس آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ به آن پیوست. از ابتدای سال جاری میلادی (۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۲) نیز کشور‌های ایران، مصر، امارات، عربستان سعودی و اتیوپی نیز به این گروه پیوستند.

در حال حاضر روسیه ریاست دوره‌ای بریکس را برعهده دارد.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.