سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

این نسخه شما را خوشبخت می‌کند

پیامبری که خودش اسوه و الگویی تمام عیار برای بشریت است، شعاع مهربانی‌اش بعد از ۱۴۴۶ سال هنوز بر ما می‌تابد و راه سعادت و خوشبختی را نشانمان می‌دهند.

اینقدر از صبح تا شب سرگرم کار هستیم که یادمان می‌رود این همه تلاش برای چیست؟ یا قرار است این همه دوندگی ما را به کجا برساند؟ گاهی هم دلمان خوش است به نماز خواندن‌های تند و سریعمان که بله! عجب بندگان خوبی هستیم. اما ایام‌الله‌ها که می‌شود انگار تلنگری به روح و روان ما وارد می‌شود که راه خوشبختی کجاست؟ به خصوص در ایام عزای ماه صفر و سالروز رحلت پیامبر خاتم (ص).

تابلوی جاده خوشبختی کجاست؟
یکی از تلنگر‌ها این است که آیا با این همه دوندگی خوشبخت هستیم، به عبارتی دیگر شاید رسیدن به خوشبختی و سعادت دغدغه شما باشد، اما این جاده خوشبختی کجاست؟ اصلاً از امور مهم برای تمامی انسان‌ها رسیدن به خوشبختی و داشتن یک زندگی مبارک و توأم با سعادت است که بسیاری برای رسیدن به آن سعی می‌کنند از وسایلی استفاده کنند تا آنها را به این خواسته طلایی نزدیک‌تر کند. برای بررسی این چالش و ارائه راهکار‌های عملیاتی با استاد دانشگاه و کارشناس خانواده حجت‌الاسلام طاهر قلیزاده گفتگو کردیم.

این روز‌ها چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی، انواع و اقسام تبلیغات رسیدن به خوشبختی را می‌ببینید منتها برخی از این وسایل نه تنها انسان‌ها را به مقصود نمی‌رساند بلکه اسباب دوری‌شان را از خوشبختی نیز فراهم خواهد آورد. پس طبیعی است که پیدا کردن وسایل صحیح و نمونه شرط لازم برای رسیدن به خوشبختی خواهد بود، برای همین کارشناسان مباحث دین و روانشناسی بر اساس خصوصیت شخصیتی انسان‌ها سعی می‌کنند سریع‌ترین و آسان‌ترین مسیر را به افراد معرفی کنند، در واقع روش‌هایی که آسان و البته پربازده باشد.

شاه کلید خوشبختی را در اینجا پیدا کنید
حجت‌الاسلام قلیزاده با اشاره راهکاری عملیاتی برای دستیابی به کلید خوشبختی می‌گوید: در این بین یکی از روش‌های عمومی و البته کاربردی را می‌توان همنشینی با خوبان یاد کرد، امری که در روایتی زیبا پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) به آن چنین اشاره می‌فرمایند: «أسعَدُ الناسِ مَن خالَطَ کِرامَ الناسِ»؛ بی‌شک تأثیر همنشین بر انسان را نمی‌توان انکار کرد، همنشینی که می‌تواند شخص را به سعادت و یا نابودی کشانده و اسباب موفقیت‌ها و یا شکست‌های مادی و معنوی را برای فرد به وجود آورد.

اگر به اطرافمان بهتر نگاه کنیم، انسان‌های بسیاری را می‌توانیم ببینیم که بر اثر مصاحبت و معاشرت با افراد نمونه به مراتب بالایی دست یافتند که خود الگویی برای دیگران شده‌اند و از سوی دیگر می‌توان انسان‌هایی را دید که در اثر همنشینی با افراد نااهل، دنیا و آخرت خود را از دست داده و به نابودی رسیده‌اند.

این حسرت تا خود قیامت هم با شما خواهد بود!
او می‌افزاید: حسرتی که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده و خداوند متعال از پشیمانی بسیاری از افراد در قیامت با این نقل قول یاد می‌کند که «یَا وَیْلَتَى لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا»، در این بین ممکن است برخی ادعا کنند انتخاب همنشین دست ما نیست بلکه جامعه آن را رقم خواهد زد، در پاسخ خواهیم گفت هر چند نقش جامعه و محیط را نمی‌توان در داشتن همنشینان خوب انکار کرد، اما معتقدیم نقش تلاش و دقت خود فرد در این امر تاثیر بیشتری خواهد داشت.

این در حالی است که شاهد هستیم افرادی برخلاف میل‌باطنی و علیرغم زندگی در خانواده و یا محیط‌های نه چندان نیکو، با دقت و حساسیتی که در مورد انتخاب همنشینان خود داشتند پله‌های رشد و ترقی را به آسانی طی کرده و از آن سو افرادی علیرغم داشتن خانواده و محیطی پاک با سوء انتخابی که در بحث انتخاب همنشین داشتند، مشکلات بسیاری را برای خود و اطرافیانشان فراهم آورده‌اند؛ بنابراین دقت در انتخاب دوست، همسر، همکار و اینکه بدانیم با چه کسی باید نشست و برخاست داشته باشیم بی‌شک ما را می‌تواند به خوشبختی و موفقیت بسیار برساند، امری که آرزوی تمامی انسان‌ها است.

منبع: فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.