سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکنش استانداری همدان به خبری اشتباه درباره نرخ فلاکت

پیرو انتشار مطلبی تحت عنوان «همدان رکورددار فلاکت در کشور »طی روز‌های گذشته، استانداری همدان به خبری اشتباه درباره نرخ فلاکت واکنش نشان داد.

چند روز گذشته بود که با انتشار نرخ فلاکت به تفکیک استان‌های مختلف توسط مرکز آمار ایران یکی از روزنامه‌های محلی در استان همدان اقدام به انتشار گزارشی تحلیلی در این خصوص و مقایسه اطلاعات مرکز آمار ایران که نشان دهنده نرخ فلاکت ۵۱ درصدی استان همدان بود با همین اطلاعات در سال ۹۵ کرده بود که بعد از این اقدام واکنش‌های مختلفی نسبت به این گزارش در بین فعالان رسانه‌ای، فضای مجازی و حتی مسئولان مختلف استانی صورت گرفت.

در همین راستا استانداری همدان اقدام به ارائه اطلاعاتی در خصوص نرخ تورم و نرخ بیکاری استان همدان کرده است که بیان می‌کند تحلیل منتشر شده توسط این رسانه اشتباه و ناقص بوده است.

نرخ بیکاری استان همدان پایین‌تر از میانگین کشوری

در اطلاعات ارائه شده توسط استانداری همدان بر اساس آمار‌های رسمی مرکز آمار کشور در سال ۱۴۰۳ نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در استان همدان معادل ۷/۵ درصد است اعلام شده که در مقایسه با میانگین نرخ بیکاری ۷/۷ کل کشور به میزان ۰/۲ درصد کمتر است و این نرخ باعث شده که استان همدان در جایگاه ۱۸ در میان استان‌های کشور قرار گیرد.

نرخ بیکاری از آن جهت قابل ملاحظه است که در به دست‌آوردن نرخ فلاکت استان سهم ۵۰ درصدی دارد به عبارت دیگر از مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم در یک بازه زمانی مشخص می‌توان نرخ فلاکت را محاسبه کرد.

نرخ تورم نزولی همدان در سه سال اخیر

باتوجه به اطلاعات منتشر شده توسط استانداری همدان نرخ تورم این استان از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ روند صعودی و از سال ۱۴۰۱ تا مردادماه ۱۴۰۳ روند نزولی را ثبت کرده است.

به این معنا که روند عملکرد استان در کنترل نرخ تورم (سالانه و ماهانه) با تشکیل کارگروه تخصصی کنترل تورم استان تا کنون در محدوده کمتر از متوسط کشوری بوده و بر اساس آخرین آمار صادر شده مرکز آمار ایران، درصد تغییرات قیمت مصرف‌کننده خانوار (نرخ تورم سالانه) استان همدان در تیرماه ۱۴۰۳ برابر با ۳۵ درصد و نرخ تورم سالانه متوسط کشوری ۳۵/۵ درصد ثبت شده است.

همچنین آمار تورم سالانه در مرداد ماه برای استان همدان ۳۳/۷ درصد با رتبه ۲۴ ام کمترین نرخ در کشور ثبت شده است که میانگین کشور ۳۴/۷ درصد است و در مردادماه سال جاری نیز تورم ماهانه خانوار‌های کشور برابر با ۲ درصد و خانوار‌های همدان ۱/۶ درصد بوده است.

 نموداری اخیرا از نرخ فلاکت در سال قبل منتشر شده که بر اساس این نمودار شاخص فلاکت کل کشور ۴۹/۱ درصد و ترکیبی از مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم است.

با توجه به این اعداد و ارقام درباره تفکیک استانی آمار‌های شاخص فلاکت نیز شائبه‌های زیادی وجود دارد. درواقع کیفیت داده‌هایی که از استان به دست آمده را نمی‌توان خیلی دقیق دانست بر‌همین‌اساس بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی در آمار‌های استانی حجم بالایی از نمونه گیری ها، دقت، کیفیت و اعتبار لازم را نداشته و یا قابلیت تعمیم به کل استان را ندارند بر‌همین‌اساس در مجموع نمی‌توان گفت این شاخص، شاخص معناداری برای اندازه گیری رفاه خانواده‌ها محسوب شود.

منبع:تسنیم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.