سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واشنگتن پست: آمریکا توافق نهایی برای آتش‌بس در غزه را ارائه می‌کند

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت: آمریکا در هفته‌های آتی توافق نهایی آتش‌بس در غزه را ارائه خواهد داد و اگر دو طرف اصلی مذاکره نتوانند آن را بپذیرند، می‌تواند مذاکرات به رهبری آمریکا را پایان دهد.

واشنگتن پست به نقل از یک مقام ارشد دولتی آمریکا که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، افزود: آمریکا درباره این توافق با مصر و قطر مذاکره کرده است.

این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی افزود، تلاش چند ماهه دولت جو بایدن برای اجرای آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا روز یکشنبه بعد از اینکه رژیم اسرائیل اجساد ۶ نفر از اسرای خود از جمله یک آمریکایی را پیدا کرد، فوریت تازه‌ای گرفت.

با این حال مقامات دولت بایدن گفتند که معلوم نیست که کشف این اجساد، احتمال توافق بین رژیم اسرائیل و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را در هفته‌های آینده تقویت کند.

این رسانه آمریکایی به نقل از مقام ارشد دولتی آمریکا مذکور در بالا نوشت: مذاکرات نمی‌تواند به این منوال پیش برود. آمریکا، مصر و قطر قبل از پیدا شدن اجساد اسرا درباره پیشنهاد نهایی آتش‌بس مذاکره کرده بودند.

بر اساس این گزارش، مقامات و مشاوران ارشد دولت بایدن طی ماه‌ها تلاش کرده‌اند با دستیابی به توافق بین دو طرف امکان تبادل اسرا را فراهم کنند.

ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و برت مک گِرگ هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه از جمله افرادی بودند که بار‌ها به منطقه سفر و با مذاکره کنندگان قطری و مصری برای یافتن توافق همکاری کرده اند.

تارنمای آمریکایی: بایدن در دیدار با تیم امنیت ملی درباره توافق نهایی مذاکره می‌کند

پایگاه اینترنتی اکسیوس نیز به نقل از منابع آگاه از تصمیم‌های دولت بایدن نوشت: رئیس جمهوری آمریکا صبح دوشنبه (امروز) با مقامات تیم امنیت ملی خود درباره راهبردی برای تلاش‌های نهایی در زمینه توافق آتش‌بس در غزه مذاکره می‌کند.

آکسیوس به نقل از منابع آگاه افزود: کشته شدن اسرای اسرائیلی در غزه احساس فوریت را در بین مشاوران ارشد بایدن برای تلاش به دستیابی هر چه سریع‌تر به توافق، ایجاد کرده است و آنها توافقی را ارائه خواهند داد و از دو طرف خواهند خواست یا «آن را بپذیرند یا رهایش کنند».

دو نفر از افرادی که به طورمستقیم از این نشست مطلع هستند، به آکسیوس گفتند: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه به خانواده‌های اسرای آمریکایی که در غزه نگهداری می‌شوند، گفت بایدن در حال بررسی پیشنهاد نهایی برای آزادسازی اسرا و آتش‌بس در این هفته است.

بر اساس برنامه‌های کاخ سفید، کامالا هریس معاون بایدن نیز در نشست امروز به بایدن ملحق خواهد شد.

منابع آگاه از طرح‌های دولت بایدن در گفتگو با آکسیوس تایید کرند که مشاوران ارشد بایدن به خانواد‌های اسرای آمریکایی گفته‌اند که آمریکا در چند روز آینده، نسخه به روز شده پیشنهاد آتش‌بس را به رژیم اسرائیل و حماس ارائه می‌دهد و به طرف‌ها یک هفته دیگر فرصت می‌دهد تا با پاسخ مثبت یا منفی به آن بازگردند.

به گزارش ایرنا، خلیل الحیه مسوول پرونده مذاکرات حماس یکشنبه شب تاکید کرد: بدون عقب نشینی اسرائیل از گذرگاه صلاح‌الدین (فیلادلفیا)، نتساریم و گذرگاه رفح هیچ توافقی درکار نخواهد بود.

الحیه به شبکه الجزیره گفت: دولت نتانیاهو به دنبال به آتش کشیدن کل منطقه است.

وی افزود: نتانیاهو گفت محور صلاح‌الدین (فیلادلفیا) مهمتر از اسرا است و او اسرای اسرائیلی را قربانی می‌کند، زیرا اهمیتی برای آنها قائل نیست.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.