سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در سنین مختلف در چه زمینه‌هایی بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهیم؟

پیر شدن تقریباً برای همه ترسناک است و این ترس اغلب ناشی از این طرز فکر است که بهترین روزهایمان را پشت سر گذاشته‌ایم. اما این باور خیلی هم دقیق نیست. در واقع داده‌ها نشان می‌دهد که افراد می‌توانند در سنین مختلف به بالاترین پتانسیل خود در زمینه‌های متفاوت دست یابند.

 به نقل از روزیاتو، پیر شدن تقریباً برای همه ترسناک است و این ترس اغلب ناشی از این طرز فکر است که بهترین روزهایمان را پشت سر گذاشته‌ایم. اما این باور خیلی هم دقیق نیست. در واقع داده‌ها نشان می‌دهد که افراد می‌توانند در سنین مختلف به بالاترین پتانسیل خود در زمینه‌های متفاوت دست یابند. در ادامه درمی‌یابید که افراد به‌طور میانگین در چه سنینی به بالاترین حد از توانایی‌های مختلف خود می‌رسند.

دوران کودکی و یادگیری

در حدود سنین هفت و هشت سالگی، کودکان در یادگیری زبان‌های جدید مهارت خاصی دارند. در این مرحله مغز مانند اسفنج عمل کرده و اطلاعات را به سرعت و به‌طور کارآمد جذب و پردازش می‌کند.

در حالی که این سنین را می‌توان دوره اوج در این زمینه دانست، توانایی یادگیری زبان در هر سنی ممکن است، اگرچه ممکن است در آینده به تلاش بیشتری نیاز داشته باشید.

دوران جوانی

در ۱۸ سالگی، افراد معمولاً اوج قدرت پردازش مغز خود را تجربه می‌کنند، که برای کار‌هایی که شامل حافظه کوتاه مدت و مهارت‌های شناختی است ضروری است.

با رسیدن به سن ۲۲ سالگی، مردم معمولاً در بهترین حالت خود برای به خاطر سپردن نام‌های ناآشنا هستند، در حالی که توانایی تشخیص و به خاطر سپردن چهره‌های جدید در حدود ۳۰ سالگی به اوج خود می‌رسد.

جالب توجه است، مطالعات نشان می‌دهد که مردان در حدود ۲۳ سالگی زنان را جذاب‌تر می‌دانند، اگرچه این داده‌ها تنها برگرفته از آمار برنامه‌های دوستیابی است.

یافتن عشق و قدرت بدنی

بر اساس داده‌های سایت دوستیابی Match، احتمال یافتن شریک زندگی برای زنان در ۲۵ سالگی و برای مردان در ۲۸ سالگی به اوج خود می‌رسد.

در ۲۵ سالگی، قدرت بدنی نیز به اوج خود می‌رسد و ماهیچه‌ها به حداکثر ظرفیت خود می‌رسند، روندی که معمولاً ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر ادامه می‌یابد. برای مثال، دوندگان دوی استقامت، اغلب در حدود ۲۸ سالگی بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند.

بزرگسالی و حرفه

در سن ۳۰ سالگی، استخوان‌های ما در قوی‌ترین حالت خود قرار می‌گیرند، اگرچه با افزایش سن شروع به ضعیف شدن می‌کنند.

بهره‌وری به طور متوسط ​​در ۳۵ سالگی به بالاترین حد خود می‌رسد و در ۳۹ سالگی، افراد با احتمال بالاتری تغییرات شغلی قابل توجهی را تجربه می‌کنند.

مهارت‌های رهبری اغلب در ۴۷ سالگی به اوج خود می‌رسند و موفقیت‌های شغلی مهمی مانند مواردی که منجر به جایزه نوبل می‌شوند معمولاً در حدود ۴۰ سالگی اتفاق می‌افتند.

دوران میانسالی

دستمزد‌ها برای مردان و زنان متفاوت است، به طوری که زنان در ۳۹ سالگی و مردان در ۴۸ سالگی به بالاترین پتانسیل درآمدی خود می‌رسند.

در طول چهل و پنجاه سالگی، افراد در درک احساسات دیگران ماهرتر می‌شوند، مهارتی که با تجربه زندگی افزایش می‌یابد.

در کمال تعجب، حتی توانایی حل مسائل ریاضی در دهه پنجاه به اوج خود می‌رسد، این در حالی است که اکثر مردم تمرین ریاضی را خیلی زودتر متوقف می‌کنند.

سال‌های بعدی

با ورود به دهه شصت و هفتاد سالگی، افراد اوج‌های جدیدی را تجربه می‌کنند.

اوقات فراغت در سن ۶۵ سالگی بسیار لذت‌بخش است و دایره واژگان در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد به بالاترین حد خود می‌رسد.

شاید جالب‌ترین نکته این باشد که بهزیستی روان‌شناختی در سن ۸۲ سالگی به اوج خود می‌رسد.

علاوه بر این، هم مردان و هم زنان بعد از ۷۰ سالگی احساس بهتری نسبت به بدن خود دارند.

سنینی که به «۹» ختم می‌شوند

یکی از یافته‌های جالب این است که افراد زمانی که سنشان به عدد ۹ ختم می‌شود (مثلاً ۱۹، ۲۹، ۵۹) به احتمال زیاد تصمیمات مهمی در زندگی می‌گیرند. این پدیده نشان می‌دهد که رسیدن به یک دهه جدید در زندگی می‌تواند مردم را به ارزیابی زندگی خود و ایجاد تغییرات جسورانه ترغیب کند.

دیدگاه جامع‌تر

مهم است که به یاد داشته باشید که این مشاهدات بر اساس میانگین‌ها هستند و تجربیات فردی را در برنمی‌گیرند. افراد بدون در نظر گرفتن سن به دستیابی به اوج‌های جدید در جنبه‌های مختلف زندگی ادامه می‌دهند. زندگی مملو از فرصت‌هایی برای رشد، موفقیت و شادی در هر سنی است.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.