سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۲ شهریور؛ یادآور مبارزه مردان غیور وطن

به مناسبت روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس، به سراغ استاد علوم سیاسی دانشگاه پیام نور شیراز رفتیم تا سخنان این استاد دانشگاه را در خصوص این روز بشنویم. 

۱۲ شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری بزرگ مردی از تبار تنگستان بوشهر است که به روز مبارزه با استعمار نامگذاری شده است. این مبارز مشروطه‌خواه در خلال جنگ جهانی اول هدایت قیام جنوب در تنگستان علیه نیرو‌های تجاوزگر انگلیس را برعهده داشت.

به مناسبت روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس، به سراغ خسرو شمسایی استاد علوم سیاسی دانشگاه پیام نور شیراز رفتیم تا سخنان این استاد دانشگاه را در خصوص این روز بشنویم. 

قرارداد تقسیم ایران میان دول غرب چگونه به امضا رسید

وی در این رابطه گفت: ماجرای قیام رئیسعلی دلواری به اوضاع نابسامان ایران در خلال جنگ جهانی اول مربوط می‌شود که از سال ۱۹۱۴ میلادی برابر با ۱۲۹۳ خورشیدی به مدت ۴ سال به طول انجامید. در واقع برای درک بهتر شرایط باید اشاره‌ای به علل اشغال ایران از سوی دو دولت استعماری، یعنی روس و انگلیس داشت.

 در سال ۱۹۰۷ یعنی در اوج تحولات مربوط به انقلاب مشروطه در ایران، قراردادی موسوم به قرارداد تقسیم ایران میان روسیه تزاری و امپراتوری انگلیس به امضا رسید. این قرارداد به اصرار دولت انگلیس و با هدف یارگیری و ایجاد توازن در مقابل تهدیدات دولت آلمان به عنوان جدی‌ترین رقیب دولت انگلیس به امضا رسید. در واقع، استعمارگران برای تسلط بر جوامع ضعیف و چپاول این جوامع با هم به رقابت می‌پرداختند و در این بین، دولت انگلیس دست پیش را نسبت به دیگر رقبا داشت.

این دولت برای ترغیب تزار روس به امضای قرارداد، سیاست تطمیع را در پیش گرفت. آنها به روس‌ها وعده تقسیم ایران به سه حوزه شمالی، میانی و جنوبی را دادند که طی آن حوزه شمالی تحت تصرف روس‌ها در می‌آمد و حوزه جنوبی هم در تصرف قوای انگلیسی قرار می‌گرفت.

عملی شدن این قرارداد مشروط بر این بود که روس‌ها در جنگ احتمالی با آلمان‌ها در کنار قوای انگلیس قرار بگیرند. روس‌ها که تطمیع شده بودند، علی‌رغم مشکلات عدیده داخلی این قرارداد را امضا کردند.

بالاخره هفت سال بعد، یعنی در سال ۱۹۱۴ جنگ آغاز شد و دولت تزاری روس به وعده خود عمل کرد و در کنار انگلیس وارد جنگ با آلمان شد. با شروع جنگ جهانی اول، شمال ایران در معرض تهاجم ارتش تزاری قرار گرفت و جنوب ایران، از جمله بندر بوشهر نیز مورد هجوم نیرو‌های انگلیسی قرار گرفت که با مقاومت دلیرمردان تنگستانی مواجهه شدند.

رشادت دلیران تنگستان در دفاع از میهن مثال زدنی است

وی ادامه داد: دلیران تنگستان به رهبری «رئیسعلی دلواری» با گرفتن حکم جهاد از علمای نجف، به دفاع از بوشهر پرداختند و در ابتدا و پس از نبردی ۳ روزه تلفات سنگینی در حدود ۳۳۰ کشته بر نیرو‌های متجاوز وارد کردند، اما متجاوزان انگلیسی با ۴ کشتی از عراق و هند اقدام به اعزام نیروی کمکی به بوشهر کردند و دلوار را به شدت بمباران کردند.

 رئیسعلی دلواری در کنار یارانش مقاومت جانانه‌ای در مقابل پیشروی نیرو‌های متجاوز انگلیسی از خود نشان داد و نهایتاً در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ برابر با ۳ سپتامبر ۱۹۱۵ جان خود را در این راه نثار کرد و به نماد مبارزه با استعمار پیر انگلیس تبدیل شد.

تجربه شکست توطئه‌های استعمار پیر علیه ایران اسلامی و مردم ایران عزیز، این روزها، یادآور جهاد و مبارزه مردان غیور این سرزمین از رئیسعلی دلواری‌ها تا قاسم سلیمانی‌ها است.

جنایات روباه پیر ادامه‌دار است

این استاد دانشگاه اضافه کرد: دامنه جنایات استعمار پیر انگلیس به اشغال خاک ایران ختم نشد و به شکل وحشیانه‌ای تا امروز ادامه دارد. مثلاً ذخیره غلات جنوب شرق کشور به دست آنها افتاد که باعث یک قحطی بی‌سابقه در ایران شد. یعنی بین سال‌های ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۸ به دلیل قحطی، سوء تغذیه و شیوع بیماری طاعون، حدود ۹ میلیون نفر از جمعیت ۲۰ میلیونی آن زمانِ ایران قتل عام شدند.

در رابطه با دیگر اقدامات استعمارگرانه انگلیسی‌ها در ایران، می‌توان به موارد بسیاری اشاره کرد. تفرقه افکنی به کمک عوامل داخلی و رسانه دولتی BBC، گرفتن امتیازات بزرگ اقتصادی از قبیل رویتر، رژی، دارسی و قرارداد ننگین ۱۹۱۹، جدا کردن هرات از ایران، مقابله با طرح ملی شدن نفت و اجرای کودتای ۲۸ مرداد به کمک آمریکایی‌ها، حمایت از رژیم صدام در جنگ ۸ ساله علیه ایران، حمایت از گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب، تحریک مذاهب و قومیت‌ها، جنگ ترکیبی، جنگ شناختی و رسانه‌ای و ایجاد فضای تبلیغاتی گسترده در کشور علیه ایران، بدعهدی در برجام، پیروی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا و وضع تحریم‌های یک جانبه علیه ایران از دیگر اقدامات جنایت‌کارانه این روباه پیر است.

انگلیس با هر شعار و پرچمی به دنبال منافع خود است 

 شمسایی با تاکید بر این موضوع که دشمنی استعمار پیر انگلیس با جمهوری اسلامی ایران، واقعیت یا مساله جدیدی نیست، اضهار داشت: این دشمنی از قدیم بوده و تا امروز هم ادامه دارد. استعمارگران همیشه و با هر پرچمی و با هر شعاری، در واقع ۲ هدف عمده دسترسی آسان به مواد خام و استعداد‌های درخشان و ایجاد بازار انحصاری برای فروش و مصرف کالا‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را در ایران دنبال می‌کنند.

البته تحقق این اهداف با شیوه‌های متفاوتی همچون تهاجم نظامی، تهاجم فرهنگی، فشار‌های اقتصادی، نفوذ سیاسی و امنیتی، جنگ شناختی و ترکیبی صورت می‌گیرد که جلودار آن تا جنگ دوم جهانی دولت استعماری انگلیس بود و از آن پس، این کشور در کنار دولت استکباری آمریکا اهداف استعماری خود را دنبال می‌کند.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
بی طرف
۰۹:۱۹ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
یه کم از روسیه هم میگفتی بد نبود مردم از تجاوزات روسیه هم بشنوند
حسام
۲۰:۵۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
چرا از غیور مردان که در مقابل هجوم روسیه به شهادت رسیدند چیزی نمیگید؟
پدر بزرگم در اردبیل در هجوم متجاوزان روس به شهادت رسید