سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انجام ۱۷ پیوند مغز استخوان موفق در بیمارستان بعثت سنندج

رئیس بیمارستان بعثت سنندج گفت: از زمان راه اندازی بخش پیوند مغز استخوان این بیمارستان تاکنون ۱۷ پیوند مغز استخوان موفق انجام شده که ۱۱ مورد اتولوگ، پنج مورد پیوند الوژنیک و یک مورد هاپلو بوده است.

دکتر عطاالله حیدری در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: انواع پیوند مغز استخوان در بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان بعثت سنندج انجام می شود که شامل پیوند آ. ام. ال، سالی تومور، هوچکین و مولتیبل میلوما بزرگسال، آنمی آبلاستیک، سارکوم یونیک، لنفوم مغزی و نفروبلاستوما است.

به گفته وی پیوند مغز استخوان اتولوگ به نمونه استخوان از خود فرد، آلوژن نمونه استخوان از فرد دیگر و پیوند مغز استخوان هاپلو، (مغز استخوان) با ٥٠ درصد تشابه بین دهنده و گیرنده، گفته می‌شود.

رئیس بیمارستان بعثت سنندج در ادامه با اشاره به اینکه پروسه درمانی پیوند مغز استخوان برای هر بیمار یک سال به طول می انجامد، گفت: پروسه درمانی از ۶ ماه قبل از بستری، برای آمادگی های لازم آغاز می شود، سپس یک ماه در بخش بستری می شوند و بعد از ترخیص حدود شش ماه در منزل مراقبت ویژه دریافت می کنند و در این خصوص آموزش های لازم به بیمار و خانواده بیمار داده می شود.

حیدری اظهار کرد: بیمار بعد از بستری، آزمایشات ارسال، جداسازی سلول آزمون انجام و این آزمایشات برای آماده سازی سلول به جهت پیوند به تهران فرستاده می‌شود.

یه گفته وی با هدف تزریق سلول برای بیمار پرمیکت توسط جراح عروق، تعبیه و بعد از آن شیمی درمانی آغاز می‌شود.

رئیس بیمارستان بعثت به مراقبت های بعد از پیوند اشاره کرد و افزود: ایزوله مستقیم و معکوس برای بیماران بستری انجام، اتاق بستری این بیماران کاملا بسته و جهت حفظ روحیه بیماران اینترنت و تلویزیون مهیا است.

حیدری ادامه داد: فیلتر هوای اتاق بیماران HEPAو تهویه های ژنی انجام می شود.

به گفته وی طول مدت بستری معمولا یک ماه می باشد که درصورت نداشتن افزایش تب، WBCبه بیشتر از ۱۵۰۰، ANSبیشتر از ۱۵۰۰ به مدت بیشتر از سه روز و همچنین پلاکت بیشتر از ۵۰ هزار بیشتر از سه روز، بیمار قابل ترخیص است.

رئیس بیمارستان بعثت به مراقبت های این بیماران در منزل اشاره کرد و افزود: درمنزل رعایت رژیم غذایی، واکسیناسیون بعد از یکسال از زمان پیوند، محدودیت فعالیت اجتماعی و همچنین رعایت پروتکل کنترل عفونت و بیماری های تنفسی و عفونی تا شش ماه برای خروج منزل از مراقبت هایی است که باید بیمار بعد از ترخیص از بیمارستان رعایت کند.

دکتر حیدری ادامه داد: بیماران کاندید پیوند توسط هماتولوژیست و انکولوژیست به بخش پیوندBMTمعرفی شده و صبح روز بعد برای انجام مشاوره های مورد نیاز بیهوشی، روانپزشکی، دندانپزشکی، عفونی وپزشک قانونی آماده می‌شوند که بعد از اجازه متخصصین ذکر شده، زمان بستری به بیمار نوبت داده می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه به هیچ شهر یا استانی از نظر نیروی انسانی و تجهیزاتی وابستگی نداریم اضافه کرد: این واحد دارای دوبخش مجزا است که بخش اول شامل پذیرش، اتاق سلول گیری، مشاوره و آزمایشگاه  و بخش دوم یا clean room است که ورود به این بخش ممنوع است و پرسنل با رعایت کامل حفاظت فردی از جمله تعویض کفش و لباس وارد این بخش می شوند.

رئیس بیمارستان بعثت اضافه کرد: این بخش داری ۶ تخت در ۶ اتاق ایزوله استاندارد است و ایستگاه پرستاری، اتاق کار، اتاق سلول و اماده سازی فراورده های خونی و...دراین قسمت از بخش پیوند است‌.

رئیس بیمارستان بعثت سنندج از تهیه دستگاه گاما جهت اشعه دادن فرآورده های خونی در آینده ای نزدیک در استان کردستان خبر داد و افزود: درحال حاضر این فرآیند در کرمانشاه انجام می شود.

پروژه ساخت بخش پیوند مغز استخوان با کمک خیرین سلامت و دانشگاه علوم پزشکی کردستان از دی ماه ۱۴۰۰ شروع شد و در فروردین ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.