سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیخ حسینه، معضل دیپلماتیک هند

درحالیکه دولت موقت بنگلادش خواستار استرداد نخست‌وزیر فراری خود از هند است، تنش‌ها میان این دو کشور درحال افزایش است.

به گفته تحلیلگران، شیخ حسینه، نخست وزیر سابق بنگلادش چهار هفته پس از فرار به دهلی نو در میان اعتراضات مردمی علیه حکومت او، به معضلی دیپلماتیک برای دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند تبدیل شده است.

براساس گزارش آناتولی، در ۵ آگوست گذشته، شیخه حسینه دختر مجیب الرحمن قهرمان استقلال که در سال ۱۹۷۵ ترور شد، در مقابل تظاهراتی که خواستار پایان دادن به حکومت ظالمانه او بود، تسلیم تنها گزینه‌ای شد که در اختیار داشت، او کاخ خود را ترک و با هلیکوپتر به هند، که از سال ۲۰۰۹ مرکز حمایت دیپلماتیک از او بوده است، فرار کرد.

از زمان فرار شیخ حسینه، دانشجویانی که جنبش‌های علیه او را رهبری می‌کردند از دهلی نو خواسته‌اند که او را به بنگلادش بازگرداند تا در برابر قوه قضاییه در مقابل سرکوب خونینی که طی هفته‌ها با تظاهرکنندگان انجام داد، بایستد.

در نتیجه، عدم بازگردادندن شیخ حسینه تنش بین دهلی نو و دولت موقت بنگلادش به رهبری محمد یونس برنده جایزه صلح نوبل را زنده کرده است.

از سویی دیگر اما اخراج شیخ حسینه (۷۶ ساله) می‌تواند به روابط هند با دیگر همسایگان خود در جنوب آسیا آسیب برساند، در زمانی که دهلی نو به دنبال مقابله با نفوذ چین است.

مترجم: مینا عظیمی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.