سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خانه‌ام نذر زائر حرمت آقا

حضور انبوه مهمانان بارگاه منور رضوی این روزها حال و هوایی خاص به مشهدالرضا بخشیده است،‌ زائرانی که با شور و اشتیاق تمام خود را به حرم امام مهربانی‌ها رسانیده‌اند تا در ایام پایانی ماه صفر و سالروز شهادت خورشید هشتم، در بارگاه منورش به سوگواری و عزاداری بپردازند.

سرازیر شدن این خیل زائران به مشهد، آن هم در یک بازه محدود زمانی، می‌تواند این کلانشهر زیارتی را، که گرچه از نظر شمار هتل، مسافرخانه و دیگر اماکن اقامتی، با اختلاف رتبه نخست کشور را دارد،‌ به چالش بکشد.

استاندار خراسان رضوی دیروز از پیش‌بینی سفر جمعیتی افزون بر ۷.۵ میلیون زائر از روز اربعین حسینی (ع) تا آخرین روز ماه صفر در مشهدالرضا خبر داد و این در حالی است که ظرفیت اسکان رسمی پیش بینی شده در این شهر تنها حدود ۲۲۰ هزار نفر شب است.

مردم مشهد و مجاوران حرم مطهر امام هشتم (ع) از گذشته تاکنون میزبانی خوبی از زائران امام رئوف داشته‌اند و از این رو امسال هم برای سومین سال متوالی، پویش «هم ‌محله امام ‌رضا(ع)» در راستای ارتقای فرهنگ میزبانی تشکیل و اجرایی شده است تا بخشی از نیاز زائران بارگاه منور رضوی در زمینه اسکان پاسخ داده شده و آنان به صورت رایگان توسط اهالی شهر مشهد اسکان داده شوند.

معاون فرهنگی‌اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان در این خصوص اعلام کرد: با برنامه ریزی انجام شده در تمام مبادی ورودی شهر و پایانه‌های شهر مشهد، قرارگاه‌های اقماری پیش‌بینی شده است تا بتوان خدمات مناسبی به زائران ارائه کرد و از این رو پیش‌بینی می‌شود هر شب امکان میزبانی و اسکان بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این طرح داده شود.

حجت‌الاسلام امیرحسین احمدنیا افزود: علاوه بر منازل مردم شهر مشهد، امکان اسکان در ۴۰۰ مسجد و دیگر اماکن عمومی نیز در نظر گرفته شده است تا امکان خدمتگزاری به زائران بیشتری فراهم شود.

وی فعالیت قرارگاه هم‌ محله امام رضا(ع) را منحصر به میزبانی از زائرانی دانست که به‌صورت فردی و خانوادگی و در گروه‌های کمتر از ۲۵ نفر به مشهد مشرف می‌شوند.

این مقام مسوول تاکید کرد: چهار دسته خدمت اسکان رایگان، اطعام صلواتی، حمل و نقل رایگان، نذر خدمت و مهارت توسط این قرارگاه در دهه پایانی صفر ارائه می شود و زائران می توانند از طریق سایت هم محله امام رضا(ع) و نیز تماس با تلفن ۰۵۱۳۲۰۱۲۰۴۰، با ثبت اطلاعات خود، درخواست خود برای اسکان را پیگیری کنند.

او با اشاره به اینکه تاکنون ۳۷ هزار نفر در سامانه هم محله امام رضا(ع) ثبت نام کرده اند، اظهار کرد: بیشترین درخواست ها در این سامانه از استان های اصفهان، قم و تهران به ثبت رسیده است؛ همچنین بیشترین گروه ها از ۱۰ تا ۱۲ شهریور وارد شهر مشهد می شوند.

وقتی صحبت از مهمان به میان می‌آید، ناخودآگاه نقش زنان خانه در آراستن محل اسکان مهمانان در ذهن پر رنگ می‌شود تا لطافت و ظرافت هنر خانه داری زنان، پیش چشمان مهمان جلوه کند و چه مهمانی عزیزتر از زائر امام رضا(ع) است.

مسئول قرارگاه خواهران هم‌محله امام رضا(ع) در این خصوص گفت: فعالیت بخش خواهران این قرارگاه شامل شناسایی خدمات مجاوران، پاسخ‌گویی به زوار، اعزام مبلّغ خواهر به مکان‌هایی که خانم‌ها در آن اسکان دارند، اطلاع‌رسانی به گروه‌های فعال مسجدی و رسیدگی به مسائل گروه‌های جهادی است.

زهرا زارعی افزود: بیشتر فعالیت بخش خواهران این قرارگاه، اطلاع‌رسانی به گروه‌های فعال مسجدی و رسیدگی به مسائل گروه‌های جهادی است که با واحد خواهران مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان همکاری دارند.

وی به فعالیت این گروه‌ها اشاره کرد و گفت: گروه‌ها و مکان‌هایی که امکان پذیرش زائر دارند مانند مساجد، حسینه‌ها و منازل شخصی و همچنین امکان ارائه خدماتی همانند انتظامات و خیاطی دارند با واحد خواهران این قرارگاه هماهنگ می‌کنند.

مسئول قرارگاه خواهران هم‌محله امام رضا(ع) همچنین از اعزام مبلّغ خواهر به مکان‌هایی که زنان در آن محل ها اسکان دارند، خبر داد و اظهار کرد: آنان، به قرائت قرآن زائران کمک می‌کنند و پاسخگویی به مسائل و احکام دینی خواهران را انجام خواهند داد.

او گفت: امسال علاوه بر گسترش ۳۰ درصدی ظرفیت اسکان، قرارگاه اطعام نیز برای اطعام زائران در سه روز پایانی این دهه فعال شده و قرارگاه خواهران هم در کنار قرارگاه برادران مشغول فعالیت است.

زائران رضوی در مدت حضور خود در شهر مشهد علاوه بر اسکان، نیاز به اطعام دارند و یکی از سنت های حسنه مردم این شهر، گستردن سفره های احسان به یاد ائمه اطهار (ع) است.

مسئول قرارگاه اطعام هم‌محله امام رضا(ع) در این باره گفت: مساجد بسیاری به‌صورت خودجوش و از طریق جذب نذور و کمک‌های مردمی سعی در ارائه خدماتی مانند اطعام دارند و در این خصوص برخی فقط صبحانه یا ناهار و یا شام و بعضی نیز سه وعده پذیرایی از زائران را بر عهده دارند.

حجت‌الاسلام حسین امامی افزود: در این راستا و در دهه آخر صفر مساجد استان‌های خراسان به‌خصوص مساجدی که در مسیر شهر مشهد و در قوس پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع) قرار دارند پای کار تکریم زائران امام رئوف آمده‌اند تا هزینه‌هایی را از دوش مردم بردارند.

وی ادامه داد: قرارگاه هم‌محله امام رضا(ع) که به‌همت مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان و با همکاری مساجد و مردم فعالیت دارد نیز در کنار بخش اسکان زائران سعی دارد تا در خصوص اطعام زائران یاری رسان باشد.

او گفت: کار جدیدی که امسال صورت گرفته راه‌اندازی قرارگاه اطعام است تا نذوری که مردم دارند جمع‌آوری شده و به‌صورت متمرکز در مکان واحد به پخت غذا اختصاص یابد؛ چرا که این اطعام در سه روز آخر دهه صفر صورت می‌گیرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.