پیرو دو گزارش قبلی مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص بررسی ابعاد و علل وقوع سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور شهید آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان بدینوسیله گزارش نهایی هیأت عالی ستادکل نیروهای مسلح برای استحضار ملت شریف ایران اعلام میگردد:
با تلاش شبانه روزی هیأتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گرفت که نتایج آن به شرح زیر اعلام میگردد:
۱. کلیه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد از زمان خریداری و بکارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه، شامل تعمیرات اساسی، تعویض قطعات اصلی و مهم مورد بررسی قرار گرفت که تمام اقدامات برابر استانداردهای تعریف شده صورت گرفته است.
۲. اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات ۴ سال اخیر بالگرد یاد شده که در شرکت پنها (شرکت پشتیبانی و نوسازی هواپیمایی ایران) موجود میباشد نیز مورد بررسی کارشناسی و بازبینی قرار گرفت و هیچ گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نگردید.
۳. گزارش اسناد و مکاتبات مربوط به انجام مأموریت از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست جمهوری از آشیانه جمهوری اسلامی ایران، واگذاری بالگرد، تعریف نحوه انجام مأموریت و اعزام بالگرد از تهران به تبریز، استقرار در فرودگاه تبریز، سوختگیری، مراقبت از بالگردها، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محلهای تعیین شده دریافت گردید که با دستورالعمل ها، ابلاغیهها و آییننامهها، ضوابط، مقررات و استانداردهای لازم انطباق داشته است.
۴. نقشههای پروازی از تبریز به پل آغبند، سد قیزقلعهسی و از آنجا به سمت پالایشگاه تبریز مورد بررسی کارشناسی دقیق قرارگرفت و مشخص گردید که بالگرد در مسیر پیشبینیشده بوده و از مسیر تعیین شده خارج نشده است.
۵. رایانه دستی همراه خلبان بالگرد سانحه دیده (آی ـ پد) از طریق کارشناسان متخصص و خبره احیاء گردید که نشان دهنده صحت اطلاعات مسیر پروازی بالگرد از ابتدای شروع پرواز از تبریز به مقصد سد قیزقلعهسی و از آن نقطه به هنگام برگشت تا زمان وقوع سانحه منطبق با مسیر از قبل تعیین شده بوده است.
۶. قطعات و سامانههای باقیمانده از بالگرد سانحه دیده (موتورها، سامانههای انتقال قدرت و سوخترسان، تجهیزات الکترونیکی، الکترواویونیکی) توسط کارشناسان و متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آزمایشگاههای تخصصی مورد آزمایش قرار گرفته و هیچ گونه عیوبی مبنی بر دخالت در سقوط بالگرد وجود نداشته است.
۷. گزارشهای سازمان هواشناسی (هوای حاضر، پیشبینی و اخطارهای وضعیتهای جوی ناپایدار) از روز قبل و روز حادثه مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته که با شرایط بوجود آمده در روز سانحه انطباق داشته است.
۸. اطلاعات سامانه ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگرد همراه دسته پروازی (میل ۱۷۱) پیادهسازی و مورد بررسی قرار گرفته که در سامانه یاد شده هیچگونه پیام و اعلام وضعیت اضطراری از سوی خلبان بالگرد سانحه دیده اعلام نگردیده است
۹. برابر گزارش بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی در نتایج آزمایشات سمشناسی و آسیب شناسی روی پیکر مطهر شهدا، هیچ مورد مشکوکی اعلام نگردیده است
۱۰. قطعات و سامانههای بالگرد مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته که علائمی مبنی بر خرابکاری در قطعات و سامانهها وجود نداشته است.
۱۱. احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با سامانههای آفندی و پدافندی، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر مورد بررسی کارشناسی و تخصصی قرار گرفته که هر گونه دخالت موارد یاد شده در بروز سانحه منتفی اعلام میگردد.
نتیجه نهایی:
با عنایت به موارد ۱۱ گانه پیشگفته و بررسیهای دقیق کارشناسی و تخصصی و آزمایشات متعدد و نتایج حاصله از آن، نظر نهایی هیأت عالی کارشناسی ستاد کل نیروهای مسلح به شرح زیر بیان میگردد: علت اصلی سقوط بالگرد، شرایط پیچیده اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار در بوجود آمدن ناگهانی توده غلیظ مه و متراکم بالارونده به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد با کوه تشخیص داده شد.
حیف از آل هاشم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
کسی میتونه از لاشه یک بالگرد دلیل سقوطش رو پیدا کنه که خودش سازنده اون باشه.
چرا خلبان تو ارتفاعی به این پایینی پرواز میکرده؟؟؟
درحالی که منطقه کوهستانی هستش
و این که شما میگید به کوه خورده ولی لاشه هلیکوپتر تو دره چیکار میکنه ؟؟؟
درحالی که تصاویر برخورد نشون میده هلیکوپتر تقریباً تو دامنه کوه برخورد داشته؟؟
هیچ کی باور نخواهد کرد که آب و هوا مقصر این حادثه باشه
زود باشین منتظریم
شرکت کنید
توصیه میکنم فقط فرودگاهها و بنادر و گذرگاه مرزی رو بزنید
همین که بدونن نمیتونن جایی برن خود به خود از بین میرن
آیندگان ، حقیقت را قضاوت میکنند.
مرگ بر منافقین و کفار...
٢- برخورد با توجه به مه گرفتي مي بايست رو به بالا مي بود يعني در اين شرايط بالگرد اوج ميگيره تا توده مه رو رد كنه ولي حالت باگرد در حال فرود بوده نشون ميده
٣- تمام اين نديدن ها و مه گرفتگي اينا در عرض كمتر از ٢ دقيقه طول كشيد طبق گفته مسىول دفتر رئيس جمهور
٤- بالگرد به صورت متناوب برخورد كرده به زمين كه باعث پرت شدن و سالم اقاي ال هاشم شد و سوختن شهيد رئيسي و اميرعبدالهيان خودش جاي تعجب داره
عكس و گفته هاي مصاحبه درستان همراه خيلي غير منطقي با كزارش همه چي خوب ستاد كل بوده .
هوا فقط براي اين بالگرد بد بود اونم فقط براي ٢ دقيقه طوري
هر چند خیلی از مردم باور نمیکنن
به کوه خورده؟ روی سطح صاف افتاده که
احتمالا ستاد نیروی مسلح هیچ شناختی از هلیکوپتر و کوه ندارد.
او فقط بلد است سناریو بنویسد بدون اینکه بداند هر سناریویی فنی دارد.
حالا چرا تو این گزارش به تماس تلفنی با امام جمعه تبریز اشاره نشده؟
آها اون تماس ساختگی بود
سازمان هواشناسی سالهاست در موارد جوی خاص به کوهنوردان و گردشگران توصیه و هشدار میدهد که هنگام ناپایداری های جوی از رفتن به کوه و ارتفاعات شدیدا خودداری شود. پس چرا برای این شخص اول مملکت هشدار داده نشد؟
از اون طرف میگید آب و هوا طبق پیش بینی ها بوده و چیز عجیبی رخ نداده بوده
بعد چطور میگید دلیل سقوط آب و هوا بوده؟
آن تغییرات جوی ناگهانی آنهم برای بالگرد شهید رئیسی
یعنی چه ؟!!!!
لطفا کمی هم از عوامل ماورایی صحبت کنید و..... !!!!!
هلیکوپتر به کوه خورده ؟
ولی الان یقین داریم که کار کار آفندی پدافندی ،لیزری،الکترونیکی اسرائیل بوده
زمانه و انرژی زمین و انسانها به خواست خدا طوری شده است که حقه و فریبهای سیاسی دارند به شدت کم میارند و تابلو میشوند
دیگه بیست سال پیش نیست ولی شیوه ها همون است
حادثه به داخل ربط دارد
خدا رحمتش کند .والله خالصانه ترین
رییس جمهور، در خدمت به ملت ایران بود.
لعنت خدا بر دروغگویان.
شاید ۵۰ سال دیگه از یک سری واقعیت ها پرده گشایی بشه .
سخت باور این حرف ها .. ...دل ما هم برای رئیسی سوخت .
دقیقا درسته.توو فصل بهار بود دیگه!!
چرا دروغ میگین به مردم
شهید رییسی زود از بین ما رفتن و شهید شدن
واقعا ،صادقانه ترین رئیس جمهور در خدمت به ملت ایران بود. صد حیف
هیچوقت واقعیت کشف نشد اما همونطور که کل مردم میدونن هر دو از طریق عوامل داخلی بود