سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصلاح پی ریزی بقعه امامزادگان احمد و‌محمود (ع) در البرز

معاون میراث فرهنگی استان البرز گفت: امسال مطالعات طرح مرمت و احیا بقعه امامزادگان احمد و محمود (ع) و انعقاد قرارداد با پیمانکار برای آغاز فاز اول بازسازی بقعه امامزادگان انجام شد.

مهدی ارباب نیا افزود: بنای خشت و گلی بقعه امامزادگان احمد و محمود (ع) ماهدشت، در چند سال گذشته که در اختیار اداره کل اوقاف قرار داشته، تخریب شد و اکنون چیزی از بقعه قدیمی باقی نمانده است.

معاون میراث فرهنگی البرز با بیان اینکه بازسازی عین به عین بقعه تاریخی امامزادگان احمد و محمود بر اساس پرونده ثبتی مد نظر است، گفت: در فاز اول با توجه به اعتبارات محدودی که تامین شده است، اصلاح پایه‌ریزی بنا صورت می‌گیرد.
به گفته او اداره کل اوقاف هزینه‌ای بر روی پایه بقعه انجام داده و بتن ریزی صورت گرفته است که متأسفانه محل قرار گیری پایه‌ها مطابق با نقشه ثبتی نیست و ما مجبور هستیم بخشی از این پایه‌ریزی را تغییر داده و مجددا بر اساس پایه اصلی که در گذشته بوده انجام دهیم. به این ترتیب در فاز اول تخریب و اصلاح پی ریزی بنا با اعتبارات موجود مد نظر قرار دارد.
ارباب نیا ادامه داد: درصورتی که اعتبارات لازم توسط اداره کل اوقاف و سازمان مدیریت تأمین شود در سال ۱۴۰۴ فضای بقعه برای استفاده زائران آماده سازی می‌شود. 
او افزود: آنچه در خصوص این امامزادگان اهمیت دارد این است که بقعه بر روی یک سایت محوطه فرهنگی تاریخی بنا شده است که بخشی از آن در طی سالیان گذشته مورد تعدی قرار گرفته و ساخت و ساز غیر مجاز و تجاوز به عرصه و حریم اثر دیده می‌شود که همزمان با بقعه، اقدامات حقوقی برای صیانت از حریم این محوطه تاریخی انجام می‌شود.
ارباب نیا ادامه داد: بنابراین با توجه به اینکه محوطه تاریخی است و نیاز به مطالعات باستان شناسی دارد، نمی‌توان اقدامات توسعه‌ای در این امامزاده انجام داد مگر اینکه مطالعات علمی باستان شناسی انجام و در صورت داشتن شرایط شورای فنی وزارت میراث فرهنگی در این زمینه تصمیم‌گیری شود.
سبک معماری بنای امامزادگان احمد و محمود از دوره صفوی تبعیت می‌کند. در جوار امامزاده دو تپه تاریخی وجود دارد که سفال‌های جمع آوری شده از این محوطه به دوره اسلامی خصوص سده‌های ۷، ۸ و ۹ برمی‌گردد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.