سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نبود سند زمینه سواستفاده را فراهم می کند

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت:فاقد سند بودن بخشی از اراضی و املاک زمینه سوء استفاده را فراهم آورده است.

سید مهدی هاشمی عضو شورای قضایی و مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در همایش تبیین قانون الزام که با حضور کلیه سران دفاتر اسناد رسمی و هیئت مدیره مشاورین املاک استان کرمان برگزار شده بود به تشریح جزئیات و نوآوری‌های قانون الزام پرداخت.

وی افزود : اینکه نقل و انتقال املاک در بستر‌های غیر شفاف انجام شود، تبعات بسیاری دارد و امروزه نظام حقوقی ما با چالش‌های متعدد ناشی از معاملات قولنامه‌ای مواجه است.

وی افزود: برای رفع این چالش، حدنگاری و صدور اسناد رسمی مالکیت با همت جهادی در دستور کار است و از ظرفیت‌های تقنینی نیز برای برطرف کردن موانع حدنگاری و نیز الزام اشخاص به ثبت رسمی معاملات استفاده شده است.

هاشمی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول را قانونی جامع توصیف کرد و گفت: پس از به‌روزرسانی‌های قوانین مرتبط با حوزه ثبت املاک در یکصد سال اخیر، آخرین تطور قوانین ثبت ملک در قالب قانون الزام متبلور شد و باید آن را یکی از کامل‌ترین قوانین نامید.

 

وی افزود: در قانون الزام، تصویب ۱۴ آیین‌نامه پیش‌بینی شده تهیه و تصویب ۶ آیین‌نامه بر عهده قوه قضائیه است و ۸ آیین‌نامه نیز بایستی در هیئت وزیران به تصویب برسد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان اظهار کرد: افق قانون الزام، بی‌اعتباری تدریجی قولنامه‌های عادی است و این امر نویدبخش ارتقاء امنیت معاملات در جامعه است.

هاشمی تصریح کرد: مطابق قانون مزبور که از سوم تیرماه سال جاری لازم‌الاجرا شده است، سازمان ثبت می‌بایست ظرف یک‌سال نسبت به ایجاد سامانه ساماندهی اسناد عادی اقدام کند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: اشخاص ۲ سال از تاریخ راه‌اندازی سامانه مهلت دارند نسبت به ثبت اسناد قولنامه‌ای و ادعا‌های خود اقدام و ظرف ۲ سال از ثبت مستندات، اقدامات قانونی لازم جهت اخذ سند به عمل آورند.

برچسب ها: اسناد ، قانونی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.