سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:

دریافت شهریه اجباری از دانش‌آموزان ممنوع است

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه دریافت شهریه اجباری در زمان ثبت نام بر اساس قوانین ممنوع است گفت: این موضوع در بخشنامه‌های مختلف ابلاغ شده است.

سعادتی با اشاره به اینکه دریافت شهریه اجباری در زمان ثبت نام بر اساس قوانین ممنوع است گفت: این موضوع در بخشنامه‌های مختلف ابلاغ شده است و کمک‌های داوطلبانه به مدرسه نیز باید قانونمند باشد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۸۰۰ بازدید در فصل ثبت نام در مدارس انجام شده است اظهار کرد: طی بررسی‌های به عمل آمده چهار مدیر متخلف به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات معرفی شده و در ۲۰ مورد توصیه نامه در پرونده مدیران درج گردیده و در برخی موارد نیز تشویق به مدارس ارسال و در پرونده‌ها درج شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی ادامه داد: تخلف در مدارس ممکن است به اشکال گوناگون دیده شود که در مواردی با وجود عدم نیاز در مدارس ارقام غیرمعقول به تصویب انجمن اولیا و مربیان رسیده بود که برخورد لازم در این زمینه صورت گرفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سرانه مدارس در گذشته کاهش داشت افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر سرانه پرداختی به مدارس سه برابر شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تاکنون ۹۸ درصد دانش‌آموزان میان پایه ثبت‌نام کرده اند افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته در بیش از ۹۰ درصد موارد اولیا به مدرسه مراجعه نکرده و ثبت نام طبق روال و قانون در سامانه ثبت شده است.

سعادتی بررسی موردی شهریه مدارس غیردولتی شاخص را مورد اشاره قرار داد و گفت: با اقدامات صورت گرفته رشد شهریه ثابت و فوق برنامه نسبت به سال گذشته عدد معقولی است اما مبالغ خارج از این دو مورد توافق بین مدرسه و اولیا است که در این موضوع نیز نظارت لازم صورت خواهد گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با اشاره به گستردگی فعالیت دستگاه تعلیم و تربیت اظهار کرد: عدم رعایت قوانین به مقدار کم هم می‌تواند موجب نارضایتی گسترده شود در این زمینه حساسیت بسیار بالایی داریم و در موعد ثبت نام دانش‌آموزان در صورت دریافت هر گزارشی در کوتاه‌ترین زمان ممکن جهت بررسی موارد همکاران مربوطه در مدارس حاضر شدند.

سعادتی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد که مسئولیت قانونی امور با مدرسه نیست افزود: اولیا از آموزش و پرورش انتظار دارند که یکی از این موارد سرویس مدرسه است و در این زمینه پیگیری‌های لازم برای کاهش دغدغه اولیا صورت گرفته و به صورت مستمر نظارت می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۸ هزار نفر در مقطع اول ابتدایی در مدارس ثبت‌نام کردند ادامه داد: این عدد در مقایسه با سال‌های گذشته رقم قابل توجهی است و در مورد ثبت نام اندک دانش آموزان باقی مانده نیز باید اولیا محترم جدیت داشته باشند.

رئیس سازمان بازرسی منطقه پنج کشور گفت: با وجود اقدامات بازدارنده در مواردی اولیا گلایه دارند که در این زمینه باید اقدامات لازم پیش بینی گردیده تا شکایات مردمی به حداقل برسد.

قاسمی‌وند با اشاره به اینکه لازم است در شهریه‌های مدارس غیر دولتی نیز بازنگری صورت گیرد اظهار کرد: نظارت مستمر و بررسی فعالیت‌های مدارس در قبال قرارداد با اولیا جزو ضروریات است.

وی ادامه داد: گلایه‌های مردمی در مورد مدارس غیردولتی نسبت به مدارس دولتی بیشتر است و انتظار می‌رود که نظارت بر این حوزه بیش از پیش باشد.

وی در ادامه جلسه ضمن قدردانی از برنامه‌های نظارتی و بازدارنده مجموعه تعلیم و تربیت افزود: باید در هنگام ثبت نام دانش‌آموزان اولویت با دانش‌آموزانی باشد که در محدوده‌ مدرسه زندگی می‌کنند و این موضوع به طور جدی پیگیری گردد.

قاسمی وند با تاکید بر لزوم افزایش اکیپ‌های بازرسی از نظر کیفی و کمی گفت: در این زمینه مشارکت بین دستگاهی توصیه می‌شود و باید نتیجه بازرسی سریع اعلام و ابلاغ گردد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش متعلق به همه آحاد جامعه است و تمامی دستگاه‌های اجرایی باید در کنار این دستگاه قرار بگیرند تا بتوان بهترین خدمات را به اولیا و دانش آموزان ارائه داد.

وی متذکر شد: کوچکترین نقصی هم اگر در آموزش و پرورش باشد باید نگاه به آن نگاه جنبی، حمایتی و اصلاحی باشد چرا که این دستگاه یک دستگاه فرهنگی است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.