سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لزوم بهبود سیمای بصری دریاچه زریبار متناسب با ظرفیت آن

استاندار کردستان گفت: سیمای بصری محدوده گردشگری دریاچه زریبار مناسب نیست و باید با الگوبرداری از نمونه‌های مختلف در جهان به بهترین شیوه از این ظرفیت بهره برد.

اسماعیل زارعی‌کوشا” شامگاه روز شنبه (۱۰ شهریور) در ششمین جلسه ساماندهی تالاب بین‌المللی زریوار مریوان که در محل سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار داشت: در طول دو سال و نیم اخیر اقدامات بسیار خوبی در راستای مدیریت، ساماندهی و حفاظت از تالاب زریوار انجام شده که نتیجه توجه ویژه مدیریت استان به این ظرفیت بی نظیر بوده است.

وی افزود: یکی از چالش‌های تالاب زریوار در سال ۱٤۰۰ ورود مستقیم فاضلاب ۹ روستا به بستر دریاچه بود که ظرف یک سال این مشکل رفع و ساماندهی شد.

استاندار کردستان با بیان اینکه انتقال ۲۰۰ تا ٤۰۰ لیتر آب در ثانیه از سد گاران به دریاچه، یاس و ناامیدی ناشی از شرایط نامناسب این تالاب را برطرف کرد، گفت: ظرف یک ماه آینده ۷۰۰ هکتار دیگر از اراضی پایاب سد گاران در بالادست دریاچه آبی می‌شود و به ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار افتتاح شده در سال گذشته اضافه می‌شود و از فشار آبی به دریاچه تا حد زیادی کاسته خواهد شد.

زارعی کوشا دریاچه زریوار را ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگر در استان و شهرستان مریوان خواند و تصریح کرد: نوروز سال ۱٤۰۳ تعداد چهار میلیون نفر گردشگر وارد شهر مریوان شدند که در مقایسه با مدت مشابه در سال‌های قبل از کرونا قابل قیاس نیست.

وی با تاکید بر اینکه زریبار از رکن‌های اصلی گردشگری استان است، اضافه کرد: امروز به برکت اربعین شهر مریوان بر سر زبان‌ها قرار گرفته و به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری به مردم کشور معرفی شده و جمع زیادی از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند.

استاندار کردستان با بیان اینکه باید ضعف‌هایی که در طول ۳۰ سال مدیریت این تالاب وجود دارد شناسایی و به گونه‌ای اساسی مدیریت شود، خاطر نشان کرد: سند صیانت و حفاظت از تالاب زریبار مصوب خواهد شد و از شهر‌دار مریوان می‌خواهیم یک آسیب‌شناسی در حوزه مدیریت گردشگری دریاچه زریبار با همکاری محیط زیست انجام دهند و تا پایان سال مجموعه نمونه گردشگری زریبار را شاهد باشیم.

زارعی کوشا با اشاره به اینکه به شدت معتقدم که باید ورزش‌های آبی و هوایی در زریوار تقویت شود، افزود: سیمای بصری فعلا محدوده گردشگری این دریاچه مناسب نیست و باید با الگوبرداری از نمونه‌های مختلف در جهان به بهترین شیوه از این ظرفیت بهره برد.

وی اظهار کرد: برنامه پنج ساله جامع مدیریت زریبار باید به صورت جامع‌تر و با نگاهی نقادانه به عملکرد دستگاه‌های متولی ارائه شود به گونه‌ای که جابجایی مدیریتی نتواند روی این برنامه تاثیر بگذارد.

استاندار کردستان در ادامه از تملک ۲۵ هکتار اراضی جهت توسعه پایانه مرزی باشماق با قرارداد پنج هزار میلیارد ریال خبرداد و آن را اقدامی ماندگار در استان تلقی کرد.

زارعی کوشا به کمربندی مریوان اشاره کرد و گفت: نبود کمربندی یکی از موضوعات حیاتی و نگران کننده است چرا که روزانه صد‌ها ماشین تریلی حامل مواد سوختی و ترانزیتی از این محور عبور می‌کنند و باید سال‌ها پیش این موضوع انجام می‌شد.

وی در ادامه همین موضوع اضافه کرد:خوشبختانه امسال از محل اعتبارات ستاد اربعین ۵۰۰ میلیارد ریال برای کنارگذر شرقی مریوان نیز اختصاص یافت که عملیات اجرایی آن بزودی آغاز خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.