سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازار بین المللی ترمذ بستر مناسبی برای افغانستان

وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرد مرکز تجاری ترمذ ازبکستان بستر خوب برای نمایش و فروش محصولات افغانستان است.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان از جزئیات گشایش مرکز تجاری بین المللی ترمذ در ازبکستان با حضور سرپرست وزارت صنعت و تجارت خبر داده و گفت در این مرکز تجاری کالاهای صادراتی اعم از زراعتی، تولیدی و معدنی به نمایش گذاشته می‌شود.

در خبرنامه آمده است که سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان از عقد قرار داد‌ها با کشور های که در این مرکز حضور خواهند داشت خبر داده و یاد آور شد بازار تجاری بین المللی ترمذ بستر مناسبی برای نمونه برداری، قرارداد و سرمایه‌ گذاری برای افغانستان خواهد بود.

به نقل از خبرنامه، سرپرست وزارت صنعت و تجارت ضمن اشاره به استفاده از ظرفیت‌های این مرکز تجاری بین‌المللی افزود: در این مرکز قراردادهای بزرگ در سطح منطقه ای انجام خواهیم داد.

وی همچنین با اشاره به تسهیلات موجود در این مرکز گفت از ویژگی‌های این مرکز برق کافی، حمل و نقل بسیار فعال، خط آهن و بسته‌ بندی ها نیز به سطح معیاری و حتی بستر آموزش نیز فراهم است.

وی از توافق نمایندگان آذربایجان، قزاقستان و قرقزستان نیز برای اختصاص جایگاه مخصوص به هر کشور و تمامی تولیدات آن، خبر داده و افزوده؛ که هر کشور کلاهای شان را در همین مرکز آورده و صادرات و واردات شان انجام خواهد گرفت. 

عزیزی از همکاری‌های کشور ازبکستان در عصری سازی و معیاری سازی بسته بندی‌های کالاهای تجارتی افغانستان در این مرکز تجاری خبر داده و گفته: به دلیل فاصله کوتاهی‌که تا فرودگاه این مرکز وجود دارد ما می‌توانیم با معیارهای که کشورهای چون امارات متحده، قطر و عربستان سعودی می‌خواهند کالاهای خود را صادر کنیم.

وی از فراهم شدن زمینه اشتغال به برخی افغانستانی‌ها در این مرکز نیز خبر داده است.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت از بدیل مارکیت‌های جدید برای بازار افغانستان نیز معلومات داده و گفته است: هدف ما از مسیر یابی‌های جدید به کالاهای افغانستان ضدیت با شرکای تجاری قبلی ما نبوده بلکه حتی ما از پاکستان نیز می‌خواهیم که در این مرکز حضور یافته کار بکنند.

 وی هدف این وزارت را راه یابی کالاهای افغانستان به آسیای مرکزی و روسیه عنوان نموده و افزود ما به دنبال مارکیت‌های هستیم که مردم آن کشور توانایی خرید را داشته باشند.

مقام وزارت صنعت و تجارت، به حفظ تجارت با روش‌های سنتی با پاکستان و هندوستان اشاره نموده و گفته؛ اما آن روش متاسفانه خیلی برای تولید کنندگان ما پرسود نیست.

وی از ساخته شدن یک شفاخانه معیاری و با استندر بین المللی در این مرکز تجاری نیز خبر داده و افزود پس از این همه مریضان افغانستانی می‌توانند از خدمات بالای صحی این بیمارستان نیز بهره مند شوند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت، معاملات تجاری منطقه ای و بین المللی را برای افغانستان لازم و ضروری دانسته و بر عدم توجه به تحریم‌های افغانستان تاکید نموده است.

وی با بیان این‌که ما دست روی دست نمی نشینیم تا آمریکا ما را به رسمیت بشناسد یا نشناسد گفته: وزارت تجارت افغانستان تلاش دارد تا برای رشد وضع معیشتی مردم مسیرهای زیادی را هموار سازد.

به گفته وی هدف از این تلاش‌ها و ایجاد تعاملات با دنیا این است که ما منتظر به رسمیت شناسی امریکا و دیگر کشورها نمی‌مانیم بلکه برای ایجاد سهولت‌های معیشتی مردم مسیرهای رو به رشدی را مهیا خواهیم نمود.

گفتنی است که مرکز تجاری بین‌المللی ترمذ، دو روز قبل با حضور ملا عبدالغنی برادر آخوند، معاون اقتصادی ریاست‌الوزراء و نخست‌وزیر ازبکستان گشایش یافت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.