سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان انرژی اتمی:

در برنامه هفتم سه هزار مگاوات برق هسته‌ای مد نظر است

اسلامی گفت: سند توسعه سوخت هسته‌ای در دستور کار ما قرار دارد و در برنامه هفتم، سه هزار مگاوات برق هسته‌ای مد نظر است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه صف اول درباره اهداف سند انرژی اتمی بیان کرد: نواقص و کمبود‌هایی برای صنعت هسته‌ای مطرح و در جمع نخبگان نیز مورد سوال و با اتهام پراکنی نظام استکباری نیز همراه بود و لازم بود که ما با یک برنامه مدون اهداف صنعت هسته‌ای را روشن کنیم که در داخل کشور و در قالب سند ۱۴۲۰ با مشارکت نخبگان شش‌ماه بر روی آن کار کردیم. 

وی افزود: این سند تهیه شد و در بیست فروردین ۱۴۰۱ روز ملی صنعت هسته‌ای توسط شهید رئیسی رونمایی شد. درصدد بودیم تا صنعت هسته‌ای را برای مردم خودمان و جوامع بین الملل تعریف کنیم. سند cpf هم که عصاره‌ای از این برنامه بود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه دادیم. نقشه راه بومی‌سازی نیروگاه انرژی اتمی، توسعه راکتورها، توسعه رادیو دارو‌ها و... ذیل این سند بودند. 

اسلامی گفت: در بخش برق ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تا سال ۱۴۲۰ مد نظر بوده است و مطالعات و اقدامات اجرایی در حال اجرا هستند. سند توسعه سوخت هسته‌ای نیز در دستور کار ما قرار دارد. در برنامه هفتم، سه هزار مگاوات برق هسته‌ای مد نظر قرار دارد. 

سال گذشته بازدهی بالای نیروگاه بوشهر توسط انجمن نیروگاه‌های اتمی دنیا تایید شد

وی افزود: ما درحال حاضر فقط یک نیروگاه داریم که هزار مگاوات در ساعت برق تولید می‌کند و سال گذشته سال طلایی نیروگاه بوشهر بود که بازدهی بالایش توسط انجمن نیروگاه‌های اتمی دنیا تایید شد. واحد‌های دو و سه نیروگاه بوشهر در حال فعالیت و سه هزار و پانصد نفر در این نیروگاه‌ها در حال کار هستند. تا این لحظه از تاخیر در این پروژه‌ها جلوگیری کرده‌ایم و در تلاش هستیم تا تاخیر‌های قبلی هم جبران شود.

اسلامی گفت: نیروگاه کارون در استان خوزستان و در هرمزگان نیز پروژه اجرایی ساخت نیروگاه در دست ساخت است. مدت دوسال حداقل مطالعات برای ساخت یک نیروگاه زمان می‌برد. در شمال هم مکان‌یابی صورت گرفته است. 

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در برخی از رادیو دارو‌ها در تلاشیم تا دقت را افزایش دهیم و پزشک بتواند دقیق تومور را تشخیص دهد، در بخش درمانی هم درصدد این هستیم تا اثر بخشی را افزایش دهیم. برای این اقدام بخش تحقیقات ما حدود بیست عدد در فاز بالینی دارد. حدود بیست رادیودارو فقط در فاز تحقیقاتی داریم. 

در تولید برخی از رادیودارو‌ها جزء دو یا سومین رتبه جهان هستیم

وی متذکر شد: در تولید برخی از رادیودارو‌ها جزء دو یا سومین رتبه جهان هستیم و به پنج کشور صادرات داریم. ایران به عنوان یکی از بازیگران مطرح در دنیا محسوب می‌شود. البته روند صادرات رادیودارو‌ها مدتی بخاطر شیوع کرونا متوقف شده بود، اما اکنون برقرار است. برخی تحت القا‌ءهای صهیونیست‌ها در تلاشند تا مانع نیروگاه‌سازی ایران شوند. باید مصمم راه را ادامه دهیم. 

اسلامی گفت: نیروی انسانی موضوع مهمی است که ما از سال قبل بورسیه را شروع کردیم. مدارس را از هفت به بیش از ۲۳ رسانده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: بر اساس هدف برنامه، ۱۲ قطب پرتو دهی را شناسایی کرده‌ایم تا سهم گسترده‌تری در سلامت برای جامعه ایجاد کنیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.