سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در غزه از فردا

واکسیناسیون کودکان غزه در برابر بیماری فلج اطفال که از زمان آغاز جنگ به طور چشمگیری کاهش یافته، از فردا به مدت ۳ روز انجام می‌شود.

در پی ابتلای یک کودک ۱۰ ماهه در غزه به بیماری فلج اطفال و احتمال گسترش این بیماری در نوار غزه، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد به همراه شرکای بین‌المللی خود از فردا (یکشنبه) طرح واکسیناسیون کودکان در این منطقه را آغاز خواهد کرد.

به گزارش واشنگتن پست، مادر کودک فلسطینی که به فلج اطفال مبتلا شده، می‌گوید همه اعضای بدن او اکنون فلج شده و کودک حتی قادر به خم شدن نیست. 

کارشناسان بهداشت و امور بشردوستانه می‌گویند ظهور مجدد بیماری فلج اطفال که به مدت ۲۵ سال ریشه‌کن شده بود، تهدیدی برای مناطق جنگ‌زده است. این بیماری سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مهار کردن آن بسیار دشوار است، زیرا اکثر افراد آلوده تا مدت‌ها یا هیچ علامتی ندارند یا علائم خفیفی مشابه آنفولانزا نشان می‌دهند. در حالی که هیچ درمانی برای بیماری فلج اطفال وجود ندارد، با واکسیناسیون می‌توان از آن جلوگیری کرد. گفته شده این بیماری در درجه اول کودکان زیر ۵ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از هر ۲۰۰ مورد ابتلا، یک مورد منجر به فلج دائمی می‌شود. 

ویروس فلج اطفال اولین بار در ماه ژوئیه در فاضلاب غزه یافت شد. سازمان جهانی بهداشت در همان زمان با توجه به کمبود شدید امکانات بهداشتی در غزه، نسبت به گسترش این ویروس هشدار داد. بازگشت ویروس فلج اطفال به غزه نتیجه جنگ ده ماهه رژیم صهیونیستی و ویران کردن تاسیسات بهداشتی غزه توسط اشغالگران است. طی این مدت زیرساخت‌های بهداشت و تصفیه آب غزه از بین رفت که همین امر بستری برای رشد انواع ویروس‌ها فراهم کرد. 

سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه اعلام کرد وقفه‌های کوتاه مدتی در جنگ غزه آغاز خواهد شد تا واکسیناسیون فلج اطفال در تعداد مناسب انجام شود. این وقفه‌ها از روز یکشنبه آغاز شده و به مدت دست کم ۳ روز ادامه خواهد داشت. تزریق دوز دوم واکسن قرار است به فاصله ۴ هفته انجام شود. 

«ریک پیپرکورن» مسئول عملیات سازمان جهانی بهداشت در غزه و کرانه باختری می‌گوید به دلیل جا به جایی، کمبود امنیت و آسیب‌های جدی که به جاده‌ها و زیرساخت‌های غزه وارد شده، ممکن است ۳ روز برای واکسیناسیون ۹۰ درصدی در غزه کافی نباشد. 

یونیسف تاکنون ۱.۲ میلیون دوز واکسن فلج اطفال را به انباری در «دیرالبلح» آورده و گفته می‌شود در روز‌های آینده نیز ۴۰۰ هزار دوز دیگر وارد غزه خواهد شد. یونیسف تاکید کرده است که بین ۵ تا ۷ روز زمان لازم است تا ۹۰ درصد کودکان غزه بتوانند دوز اول واکسن خود را دریافت کنند.

مترجم: زهرا نجفی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.