سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پاسخ معاون برنامه‌ریزی شرکت توزیع برق قم درباره شایعات صادرات برق

معاون برنامه‌ریزی شرکت توزیع برق قم گفت:موضوع صادرات برق به اتخاذ سیاست‌های کلان وزارت نیرو و توانیر برمی‌گردد و قطعا این سیاست‌ها بدون برنامه‌ریزی و مطالعات صورت نگرفته است.

حمیدرمضان دهنوی با اشاره به رسالت شرکت توزیع برق در تأمین برق اظهار کرد: درحال حاضر حدود ۸ هزار دستگاه ترانس و ۸ هزار کیلومتر شبکه‌های مختلف فشار ضعیف و فشار متوسط عهده‌دار تأمین برق استان هستند.

معاون برنامه‌ریزی شرکت توزیع برق قم  ادامه داد: رسالت ما به عنوان شرکت توزیع برق منطقه‌ای، تحویل انرژی الکتریکی از بالادست به پایین‌دست توسط خطوط و ترانس‌ها ارائه می‌دهیم. ما امسال  به میزان ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار کیلووات ساعت انرژی را تحویل مشترکین داده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی شرکت توزیع برق استان قم بیان کرد: بنابراین از طریق شبکه‌هایی که موجود است و ویژگی‌هایی که این شرایط را برای ما ایجاد می‌کند، ناگریز غیبت و فرسودگی دستگاه‌ها را به شاهد خواهیم بود. ما امسال به دلیل شرایط آب و هوایی و افزایش ۲.۵ درجه‌ای دمای در سطح کشور، تغییر الگوی مصرف برای ساکنین و مجاوران اتفاق افتاد. 

وی عنوان کرد: باتوجه به شرایط سال جاری، کسانی که از سامانه سرمایشی کولر آبی استفاده می‌کردند، دیگر پاسخگو نبود و ناچارا به کولر گازی روی آوردند. افزایش تعداد مشترکان نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که اتفاق افتاد. ما در‌حال حاضر سالانه بین ۱۵ الی ۱۷ هزار مصرف کننده به مشترکان ما اضافه می‌شود. 

دهنوی از علت قطعی برق در هفته‌های اخیر گفت و تصریح کرد: ما چیزی بالغ بر ۶۳۰ هزار مشترک را تحت پوشش داریم که وظیفه‌ی خدمت‌رسانی به آنها را داریم. مجموعه‌ی شرایط مسبب این شدند که شبکه‌ی موجود ما در زمینه‌ی انتقال انرژی دچار چالش شوند.

معاون برنامه‌ریزی شرکت توزیع برق استان قم اظهار داشت: از طرف دیگر، میزان ظرفیت اعتبارات و برنامه‌های مصوب بالادست ما، بواسطه‌ی محدودیت موجود، پایین است؛ به همین جهت ما نتوانستیم انرژی را در همه زمان تأمین کنیم؛ بنابراین ما نیازمند رعایت الگو و مدیریت مصرف در تمام زمینه‌ها هستیم.

وی افزود: ما در زمینه‌ی مصرف خانگی، عمومی، تجاری، صنعتی و کشاورزی مستلزم رعایت مدیریت مصرف انرژی هستیم. کمااینکه چیزی بالغ بر ۲۰ سال است که واحدی درخصوص بحث الگوی مصرف در شرکت توزیع برق تشکیل داده‌ایم. برگزاری همایش‌ها و پیش‌بینی راهکار‌های مختلف الگو برای مصرف‌کنندگان کم‌هزینه، پرهزینه و بی‌هزینه ارائه شد.

دهنوی در بیان صرفه‌جویی انرژی اذعان کرد: درحال حاضر انرژی صرفه‌جویی تا حداقل بین ۱۵ تا ۲۰ درصد برای تمامی مصرف کنندگان وجود دارد. ما در سال گذشته حدود ۹۳۷ مگاوات میزان پیک بار استان بوده، که چیزی حدود ۱۲۰ مگاوات مدیریت مصرف شده است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت توزیع برق استان قم بیان کرد: امسال باوجود افزایش دما میزان اوج بار ما به نسبت سال قبل ۹ درصد به شرایط فنی و اقتصادی حاکم بر شرکت توزیع اضافه شد که خود شرکت توزیع برق و چه بسا سطح ملی را با چالش روبرو کرد. چون در سطح ملی به ازای هر ۱ درجه افزایش دما حدود ۱۸۰۰ مگاوات به ظرفیت ناترازی کشور اضافه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این ناترازی ظرفیت در استان قم به این شکل خواهد بود که به ازای هر یک درجه افزایش دما چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ مگاوات اتفاق می‌افتد. ما برنامه‌ریزی‌ها، تمهیدات، اعتبارات، اخذ پیمانکار، اجرای فعالیت‌های نصب ترانس، ایجاد ظرفیت و بهینه‌سازی خطوط را تسهیل می‌کنیم و همچنین در حوزه‌ی بالادستی برق منطقه‌ای و وزارت نیرو هم تلاش‌های لازم انجام می‌شود. 

دهنوی ضمن تقدیر و تشکر از مساعدت مصرف‌کنندگان عنوان کرد: بنا بر شرایط موجود از مصرف‌کنندگان عزیز هم این انتظار می‌رود که صحه صدر و تحمل بیشتری داشته باشند. ما بواسطه‌ی شرایط فنی، اقلیمی، کیفیت مصرف و الگوی مصرف و عدم تولید مناسب ناترازی کشوری، ناچارا به صورت برنامه‌ریزی شده ۱.۵ تا ۲ ساعت چرخشی در سطح کل استان قطعی برق را انجام می‌دهیم. 

معاون برنامه‌ریزی شرکت توزیع برق استان در پاسخ به این سوال که چرا در پیک مصرف تابستان خاموشی کمتر بود ولی درحال حاضر بیشتر است، قم گفت: یکی از دلایل آن منبی بر کاهش تولید نیروگاه‌های برق آبی ما بود، که بواسطه‌ی شدت تبخیر و مصرف آبی که به حسب ضرورت اتفاق افتاد، تولید نیروگاه‌های برق آبی ما به پایین‌ترین حد مجاز رسید. این شرایط بین ۱۵ تا ۱۷ درصد ناترازی ما را نتوانست جبران کند.

وی درباره‌ شایعات مبنی بر صادرات برق تصریح کرد: این موضوع به اتخاذ سیاست‌های کلان وزارت نیرو و توانیر برمی‌گردد و قطعا این سیاست‌ها بدون برنامه‌ریزی و مطالعات صورت نگرفته است. باتوجه به پتانسیل صرفه‌جویی، اگر ما بتوانیم برای تک تک مشترکان مدیریت مصرف را انجام دهیم، شاید بیشتر از این بتوانند صادرات را برنامه‌ریزی کنند.

منبع:تسنیم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.