سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران:

دولت باید به‌شدت مانع ورود غیرقانونی اتباع افغان شود

تحلیلگر سیاسی گفت: جمهوری اسلامی ایران باید به صورت جدی مسأله حضور غیرقانونی افغان‌ها در کشور را پیگیری کند.

حسن هانی‌زاده کارشناس سیاسی درباره تدابیر اتخاذشده برای جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع به ایران گفت: ورود غیرقانونی اتباع افغان در طول سال‌های اخیر بی‌رویه بوده و این افراد بدون ضوابط قانونی وارد ایران شده‌اند.

وی افزود: این موضوع برای اقتصاد ایران و یک‌سری سلسله مسائل اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و ... چالش‌های زیادی به وجود آورده است.

کارشناس سیاسی تصریح کرد: طبیعی است که فرار و خروج افغان‌ها نتیجه حضور نامشروع ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان است و افراد این کشور، به دلیل نزدیکی مرز‌ها و ساختار فرهنگی مشترک، ایران را کانون پناهندگان افغان تلقی می‌کنند.

وی ادامه داد: این پناهندگی هزینه بسیار سنگینی برای ایران دارد. به ویژه این‌که سازمان ملل به این پدیده توجهی ندارد و هیچ‌گونه کمک مالی در رابطه با حضور افغان‌های مقیم ایران به جمهوری اسلامی ایران انجام نمی‌دهد.

هانی زاده ادامه داد: دولت باید به‌شدت مانع ورود غیرقانونی اتباع افغان شود. این مسأله باید از طریق دولت چهاردهم و طالبان از طریق گفتگو و تشکیل کمیته‌های مشترک حل شود تا ورود بی‌رویه افغان‌ها به ایران منع شود.

او تصریح کرد: گفته می‌شود که تعداد افغان‌ها از ۸ میلیون نفر تجاوز کرده و این رقم برای جمهوری اسلامی ایران رقم بسیار بالایی است؛ زیرا کشورمان ده‌ها سال است که از محاصره اقتصادی رنج می‌برد.

کازشناس روابط بین‌الملل همچنین درباره چالش سازماندهی اتباع افزود: ابتدا باید اتباع افغان شناسایی شده و شناسنامه‌ای برای این افراد و حتی کسانی که دارای برگه اقامت هستند درنظر گرفته شود. علاوه براین باید یک کارنامه مشخص از سوی دولت و دستگاه‌های مربوطه مانند وزارت کشور برای این افراد تعریف شود تا افغان‌ها هنگام اقدام به هرگونه حرکت ضدامنیتی مورد توبیخ قرار بگیرند و حتی اخراج شوند.

وی همچنین افزود: دولت باید یک‌سری الگو‌هایی تعریف کند تا هم به افغان‌ها آسیب وارد نشود و هم این افراد بتوانند به ایران خدمت کنند.

ایران باید با سازمان ملل در رابطه با دریافت کمک برای پناهندگان افغان وارد مذاکره شود

تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره برنامه دولت برای حمایت از خانواده‌های اتباع افغان که در ایران زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: ایران باید با سازمان ملل در رابطه با دریافت کمک برای پناهندگان افغان وارد مذاکره شود؛ چرا که سازمان ملل برای آوارگان و پناهندگان بودجه خاصی در نظر می‌گیرد.

هانی‌زاده ادامه داد: افغان‌هایی که به صورت غیرقانونی وارد ایران شده‌اند، باید توسط دولت و با هماهنگی طالبان به کشورشان بازگردانده شوند و افرادی هم که به شکل قانونی در ایران زندگی می‌کنند، باید سازماندهی شوند. دولت و وزارت کشور نیز مؤظفند تا آماری دقیق از حضور افغان‌های داخل ایران ارائه دهند.

وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی به مردم افغانستان نگاهی انسانی و اسلامی دارد، گفت: همین مسأله باعث شده تا افغان‌ها به شکل غیرقانونی وارد کشور شوند. جمهوری اسلامی ایران باید به صورت جدی مسأله حضور غیرقانونی افغان‌ها در کشور را پیگیری کند و در دستور کار قرار دهد. 

خبرنگار: مهسا حنیفه

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
جون مادرتون حرف نزنید . عمل کنید
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
در این مورد سهل انگیری نکنید که پیامدهای ناگواری
برای وطن مان خواهد داشت
ضررشون بیشتر از سودشون است
زادو ولد بالایشان .کم کم جانشین ماها خواهند شد
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
مشکل ایران اینست که اینهمه گذشت و دست و دلبازی میکند...اما در آخر همین افغان ها نمک نشناسی می‌کنند و دشمنی... آذربایجان هم همین کار را با ما کرد
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
محاصره تحریم که هیچ افغانی ها آمدند به تحریم‌ها اضافه شدن به ایران آنها را بیرون کنید دیگه خیلی سیاسی‌کاری نکن
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
مذاکرات بی مذاکرات آنها باید سریعا خاک ایران را ترک کنند
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۲ شهريور ۱۴۰۳
باید افغانی ها رو هرچه سریعتر از کشور بیرون کنید تا تبدیل به یک معضل لاینحل نشده