سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکاوی ناکامی‌های تل‌آویو در طوفان‌الاقصی

عملیات طوفان الاقصی علاوه بر وارد کردن خسارت‌های راهبردی متعدد به اشغالگران، ضربه‌ای بزرگ به پروژه صهیونیسم بود تا این پروژه بسیاری از حامیان خود را در آمریکا و غرب از دست بدهد.

رژیم صهیونیستی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون بعد از گذشت نزدیک به ۱۱ ماه جنگ وحشیانه‌ای که علیه غیرنظامیان بی دفاع در نوار غزه به راه انداخته، شکست‌های متعددی در سطوح مختلف متحمل شده است.

شکست‌های رژیم اشغالگر در جنگ کنونی غزه صرفاً محدود به شکست‌های تاکتیکی نیست؛ بلکه مجموعه‌ای از شکست‌های استراتژیک است که در سطح امنیتی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و نیز ایدئولوژیک، به شدت صهیونیست‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

شکست‌هایی که طی این بازه زمانی، رژیم صهیونیستی متحمل شده است، در وهله نخست ثابت کرد که اساساً چیزی به نام بافت اجتماعی و پایه‌های موجودیتی در جامعه صهیونیستی وجود ندارد و ایدئولوژی‌ای که پروژه صهیونیستی برای توجیه اشغالگری خود در فلسطین ایجاد کرده بود، کاملاً نابود شده است.

با وجود اینکه نوار غزه در این جنگ بهای سنگینی در سطح تلفات انسانی و مادی پرداخت کرده، اما وضعیتی که مردم غزه امروز دارند مسئله جدیدی نیست و ملت فلسطین از زمانی که سرزمین آنها با حمایت‌های آمریکا و غرب تحت اشغال رژیم تروریستی تل آویو قرار گرفت، همواره در معرض کشتار و آوارگی بوده‌اند. اما نکته قابل توجه اینجاست که ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی با وجود برخورداری از حمایت نامحدود آمریکا و غرب تلفات بی‌سابقه و بی‌شماری در این جنگ داده است؛ تا جایی که صدا‌های زیادی در محافل عبری بلند شده که درباره فروپاشی ارتش هشدار می‌دهند و نظامیان و تعداد زیادی از افسران ارتش صهیونیستی علناً عدم تمایل خود برای ادامه مشارکت در جنگ غزه را اعلام کرده‌اند.

در این مقاله خسارات و شکست‌های رژیم صهیونیستی در جنگ غزه در سطح روانی، اجتماعی، سیاسی، نظامی، منطقه‌ای، جهانی، اقتصادی، افکار عمومی بین المللی و نیز در سطح جایگاه یهودیان صهیونیست در جهان بعد از جنگ غزه مورد بررسی قرار گرفته و به این مسئله پرداخته شده که نتیجه جنگ غزه برای رژیم اشغالگر و مردم فلسطین چه بوده است و آیا صهیونیست‌ها توانستند به اهدافی که در این جنگ تعیین کرده بودند، نزدیک شوند.

بخش اول: خسارات راهبردی رژیم صهیونیستی در جنگ غزه

۱- عملیات طوفان الاقصی ضربه عمیق و بزرگی به نظریه بازدارندگی رژیم صهیونیستی وارد کرد و بعد از شکست ارتش اشغالگر در تحقق اهداف اعلام شده جنگی، یعنی نابودی جنبش حماس، بازگرداندن اسرای صهیونیست با اعمال خشونت و عملیات نظامی در غزه، بازگرداندن شهرک نشینان به شهرک‌های اطراف غزه و شمال اراضی اشغالی با برقراری امنیت کامل و. این ضربه عمیق‌تر شد.

۲- جنایت‌های وحشیانه صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان در نوار غزه از جمله کشتار‌های فجیعی که در این باریکه به راه انداختند، نسل کشی، گرسنگی دادن به مردم غزه، محاصره همه جانبه آنها و انواع جنایات فجیعی که ارتش اشغالگر علیه غیرنظامیان فلسطینی مرتکب شده است، موجب شد تا چهره وحشی و واقعی رژیم جعلی صهیونیستی برای مردم جهان آشکار شود.

به همین دلیل شاهد تغییر قابل توجه در رویکرد افکار عمومی جهان نسبت به رژیم صهیونیستی هستیم؛ جایی که از ماه‌های ابتدایی جنگ غزه تاکنون تظاهرات‌های اعتراض‌آمیز ضد صهیونیست‌ها در کشور‌های مختلف جهان به ویژه آمریکا و غرب متوقف نشده و همچنان ادامه دارد؛ بنابراین همه تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی که رژیم اشغالگر و حامیان آن و لابی‌های صهیونیستی در سراسر جهان برای ارائه یک چهره «دموکراتیک» از این رژیم انجام داده بودند، در جنگ غزه نابود شد.

۳- تلفات انسانی بی سابقه در ارتش رژیم صهیونیستی در طول جنگ فرسایشی غزه موجب شده تا شهرک نشینان دیگر اعتمادی به قدرت و توانمندی ارتش نداشته باشند و افسانه ارتش «شکست ناپذیر» صهیونیستی برای همیشه زیر خاکستر جنگ غزه مدفون شد.

۴- عملکرد ضعیف و سردرگم ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ غزه که بعد از گذشت نزدیک به ۱۱ ماه، هیچ کاری جز قتل عام زنان و کودکان بی‌دفاع انجام نداده است، ثابت کرد که این رژیم موقت تحت هیچ شرایطی قدرت جنگیدن در چندین جبهه را ندارد و بر همین اساس در تلاش برای قانع کردن آمریکا جهت ورود مستقیم به جنگ با جبهه‌های مختلف مقاومت و یا جلوگیری از وقوع جنگ چند جبهه‌ای علیه رژیم اشغالگر است.

رژیم صهیونیستی همچنین از ابتدای جنگ غزه تلاش کرد با حمایت آمریکا مانع پیوستن اعضای محور مقاومت به جبهه حمایت از نوار غزه شود، اما موفق نشد و جبهه‌های مقاومت از لبنان تا عراق و یمن، دوشادوش مقاومت فلسطین برای حمایت از غزه به میدان آمدند و عملیات‌های خود را به قلب تل‌آویو رساندند.

۵- از بین رفتن روایت‌های دروغین رژیم اشغالگر بعد از افشای جنایت‌های این رژیم علیه مردم غزه از دیگر نتایج زود هنگام طوفان الاقصی بود.

رژیم صهیونیستی که طی ۷۵ سال اشغالگری خود در فلسطین همواره تلاش می‌کرد خود را طرف مظلوم جلوه دهد، از همان ماه‌های ابتدایی جنگ با ارتکاب جنایت‌های جنگی ضد بشری، توحش و تروریسم خود را به نمایش گذاشت و اکنون در دادگاه‌های بین‌المللی متهم به جنایت نسل کشی علیه مردم فلسطین است و سران صهیونیست به عنوان جنایتکار جنگی معرفی شده‌اند.

۶- بعد از افشای جنایت‌های وحشیانه صهیونیست‌ها علیه کودکان و غیرنظامیان محاصره شده در نوار غزه، آمریکا به دلیل حمایت از رژیم اشغالگر و جنایت‌های آن پاسخی در برابر ملت خود و افکار عمومی بین‌المللی ندارد. بر همین اساس این رژیم علاوه بر گرفتار شدن در انزوای بین المللی، در روابط خود با واشنگتن دچار سطح بی‌سابقه‌ای از تنش شده است.

۷- جنگ غزه و پیامد‌های آن بر رژیم صهیونیستی موجب شد تا بار دیگر مسئله تهدید موجودیتی علیه این رژیم به شکل جدی و قابل توجه مطرح گردد و اکنون صهیونیست‌ها به جایی رسیده‌اند که تنها برای بقای خود می‌جنگند.

۸- رژیم صهیونیستی که تلاش داشت خود را به عنوان قدرت مطلق و برتر منطقه تثبیت کند و بازیگر اصلی معادلات منطقه‌ای باشد، نشان داد که حتی قدرت حمایت از امنیت جبهه داخلی خود و مبارزه با منابع تهدید به ویژه در جنوب و شمال فلسطین اشغالی از جانب مقاومت فلسطین و حزب الله را ندارد.

آسیب‌های جانبی تل‌آویو در طوفان الاقصی

الف- در سطح جایگاه و وضعیت یهودیان صهیونیست

۱- شهرک نشینان صهیونیست بعد از بیش از ۱۰ ماه آوارگی از مناطق شمال و جنوب فلسطین اشغالی، به دلیل ترس از حملات مقاومت فلسطین و حزب الله لبنان و همچنین در سایه خسارت‌های بی‌سابقه‌ای که در این جنگ متحمل شده‌اند، دچار حالت بی‌سابقه‌ای از ناامیدی و سردرگمی هستند.

شهرک نشینان صهیونیست که با توسل به ایدئولوژی واهی جنبش صهیونیسم مبنی بر اینکه آنها «قوم برتر» هستند، در تلاش برای تثبیت موجودیت خود در اراضی اشغالی فلسطین بودند، اکنون دچار فرسایش شدید اجتماعی شده و بعد از مشاهده تلفات سنگین در این جنگ، انگیزه‌ای برای فداکاری در سرزمینی که متعلق به آنها نیست ندارند.

۲- شکاف و تردید‌های زیادی در زمینه نقش شهرک نشینان صهیونیست به ویژه در مناطق مرزی برای مبارزه جهت حمایت از پروژه صهیونیستی به وجود آمده است و علت آن، به خسارت‌های سنگینی برمی‌گردد که صهیونیست‌ها در طول جنگ غزه متحمل شده‌اند.

۳- در حالی که طبق ایدئولوژی جنبش صهیونیسم، یهودیان در فلسطین اشغالی باید هر آنچه را که دارند، در راه پروژه صهیونیستی صرف کنند و تعصب بالایی به این پروژه داشته باشند، اما اکنون اتهامات زیادی میان صهیونیست‌ها مبنی بر خیانت به رژیم تل‌آویو و به طور کلی صهیونیسم رد و بدل می‌شود.

۴- شهرک نشینان بعد از مشاهده تعداد بالای کشته‌ها، زخمی‌ها و اسرا در میان نظامیان و غیرنظامیان صهیونیست دیگر به مقدس بودن ذات یهودی و شکست ناپذیر بودن آن اعتقادی ندارند.

۵- اعتماد به قدرت کابینه و ارتش رژیم صهیونیستی برای حمایت از جامعه صهیونیستی در برابر خطرات خارجی مقابل جبهه‌های مقاومت، به شکل قابل توجهی در میان شهرک نشینان کاهش یافته و آنها اکنون تنها چشمشان را به آمریکا و غرب دوخته‌اند تا شاید این کشور‌ها بتوانند نجات‌شان دهند.

۶- در حالی که پیش از این ملت‌های آمریکایی و غربی تعصب زیادی به صهیونیست‌ها داشتند و در عرصه‌های مختلف از آنها حمایت می‌کردند، اما امروز شاهد پدیده‌ای بی‌سابقه در شکل‌گیری جنبش‌های ضد صهیونیستی در آمریکا و غرب هستیم؛ به طوری که یهودیان صهیونیست و طرفداران این رژیم دیگر در ایالات متحده و کشور‌های اروپایی احساس امنیت ندارند.

۷- یهودیان صهیونیست بعد از فاش شدن چهره واقعی آنها در برابر جهانیان، دچار چالش‌های زیادی در داخل و خارج از فلسطین اشغالی شده‌اند. در این زمینه می‌توان به انقلاب دانشجویان غربی و آمریکایی و همچنین قشر ادیبان، پزشکان، هنرمندان و … علیه صهیونیسم و جنایت‌های آن اشاره کرد. نکته قابل توجه اینجاست که این دانشجویان در دانشگاه‌هایی تحصیل می‌کنند که مسئول حمایت از رژیم صهیونیستی در سطوح مالی و دیگر عرصه‌ها هستند.

۸- بعد از جنگ غزه، یهودیان در سراسر جهان متوجه شدند فلسطین سرزمین امنی که سران صهیونیسم به آنها وعده داده بودند نیست.

منبع: مهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.