سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی فارس خبر داد؛

ثبت مسجد قاجاری محمدیه در فهرست آثار ملی

مسجد محمدیه شهرستان جهرم مربوط به دوره قاجار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس امروز ۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۳ با اشاره به جای گیری یک مسجد تاریخی در شهر جهرم در فهرست ملی، اظهار کرد: مسجد محمدیه هم اکنون با شماره ۳۴۱۶۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر در استان فارس بیش از ۸۰ مسجد تاریخی در فهرست ملی به ثبت رسیده اند، افزود: قدمت این بنا‌های مذهبی در استان فارس به دوره‌های مختلف اسلامی و حدود هزار و ۲۰۰ سال قبل تا دوره پهلوی اول بر می‌گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در خصوص مسجد محمدیه گفت: قدمت ایت بنای مذهبی مربوط به دوره قاجار است و بنا همچنان کاربری خود را حفظ کرده است.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه این بنا دارای ۳ ورودی و به صورت ۳ طرف ساخت است، افزود: مسجد محمدیه دارای کتیبه آجری است که در ضلع جنوبی قرار گرفته که در این قسمت از مسجد شبستان و طاق‌های ساده دیده می‌شود که بخش اصلی مسجد نیز است.

او ادامه داد: در حال حاضر همه بخش ها‌ی این بنای ملی در وضعیت ایستا و پایدار قرار دارند.

این مسجد در حیاط یک حوض و ۴ باغچه در طرفین آن قرار دارد. ساختمان این مسجد شامل شبستان‌های ساده با طاق و قوس و بدون تزئینات و کاشی کاری است و نمای کلی بنا از جنس سیمان سفید است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.