سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آلودگی ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار از باغ‌های استان به آفت مگس مدیترانه‌ای

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان از آلودگی ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار از باغ‌های استان به آفت مگس مدیترانه‌ای خبر داد.

کیانوش حق نما گفت: اکنون نوبت خرمالو، مرکبات و انار رسیده و این محصولات از تیر رس مگس مدیترانه‌ای در امان نیستند

حق نما افزود:طبق رصد‌های انجام شده در حال حاضر تنها باغات محدوده شهر مراوه تپه از گزند این آفت مصون مانده است و بقیه نقاط درگیر مگس مدیترانه‌ای هستند.

او ادامه داد: تاکنون برای مبارزه با این مگس در ۳۷۸ هکتار طعمه پاشی، در ۷ هزار و ۲۰۰ هکتار سم پاشی و در ۲۱۸ هکتار استفاده از تجهیزات غیرشیمیایی مانند شکار انبوه انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات استان گلستان با اشاره به اینکه امسال تراکم آفتی مستقر در استان بی‌سابقه بوده است، افزود: باغداران و کارشناسان مستقر در سطح استان می‌توانند با مدیریت درست و صحیح علاوه بر اینکه خسارت را به کمترین میزان خود برسانند همچنین باعث کاهش جمعیت انتقالی به سال بعد شوند.

او با بیان اینکه تا کنون یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تجهیزات شیمیایی و غیر شیمیایی در قالب بسته‌های حمایتی مرحله اول و دوم در اختیار باغداران قرار گرفت ادامه داد: در کلیه شهرستان‌ها و با نگاه ویژه و متمرکزتری در غرب استان به دلیل وجود مشکل بیشتر در آن منطقه اقلام حمایتی توزیع و به باغداران تحویل داده شده است.

حق نما اولین اقدام و توصیه به باغداران را استفاده از تله‌ها برای رصد جمعیت آفت دانست و افزود: با رصد جمعیت آفت و با توجه به تراکم آفت راه حل‌هایی، چون تله‌گزاری انبوه، طعمه پاشی و سپس استفاده از سموم برای مبارزه انتخاب می‌شود.

وی با بیان اینکه باغداران باید موازین بهداشتی و مراقبتی را پس از برداشت محصول نیز رعایت کنند افزود: میوه‌های باقی مانده بر روی درخت و یا کف باغ هم میزبان آفت برای سال بعد است و هم تهدیدی برای گسترش آفت در باغات همجوار خواهد بود، بنابر این یکی از اقدامات مهم برای رفع این مشکل جمع‌آوری و دفن باقی مانده محصولات حداقل در ۵۰ سانتی‌متری خاک است.

برچسب ها: مگس مدیترانه ای ، باغ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.