سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلاش‌ها برای آتش بس در نوار غزه در آستانه شکست کامل

یک فرمانده برجسته مقاومت فلسطین از نزدیک بودن شکست کامل مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش بس در نوار غزه خبر داد.

فرمانده ارشد مقاومت فلسطین در گفتگو با شبکه المیادین گفت: نشست‌های دوحه شکست خورده و مذاکرات در آستانه فروپاشی کامل است.

وی که خواست نامش فاش نشود افزود: مذاکرات گذشته نتوانسته است که رژیم صهیونیستی را از اصرار بر ماندن در محور «فیلادلفیا» و مخالفت با آزادسازی ۶۵ اسیر فلسطینی محکوم به حبش ابد منصرف کند.

این شخصیت برجسته مقاومت اضافه کرد: به خاطر مخالفت رژیم صهیونیستی با پیشنهادات میانجی‌ها درباره موضوعات اتلافی، مذاکرات به سوی شکست کامل پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: میانجی‌ها به خاطر لجاجت رژیم صهیونیستی و پافشاری بر خواسته‌های خود دچار سرخوردگی شده اند و این رژیم را تنها مانع دستیابی به توافق می‌دانند.

این فرمانده به نقل از میانجی‌ها گفت: دولت آمریکا با وجود اینکه می‌دانند مخالفت‌های رژیم صهیونیستی درباره مسائل باقیمانده هیچ توجیهی ندارد، اما فشار کافی را بر این رژیم وارد نمی‌کند.

کابینه امنیتی رژیم اشغالگر در آخرین نشست خود، بر تداوم حضور نظامیان این رژیم در محور صلاح‌الدین در مرز غزه و مصر تاکید کرد.

هشت نفر از اعضای کابینه امنیتی به تداوم حضور ارتش در محور صلاح‌الدین رای دادند، اما «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اشغالگر به آن رای منفی و «ایتار بن گویر» وزیر امنیت داخلی به آن رای ممتنع داد.

خروج نظامیان اشغالگر از محور صلاح الدین یکی از شروط اصلی مقاومت فلسطین در مذاکرات آتش بس است.

رژیم اشغالگر، معتقد است با کنترل محور صلاح الدین می‌تواند مانع دستیابی مقاومت فلسطین به سلاح از طریق مصر را شود و به همین خاطر، بر حضور در این منطقه تاکید دارد.

مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه، یکشنبه گذشته در قاهره با حضور هیأت‌هایی از آمریکا و رژیم اشغالگر به پایان رسید.

به گفته منابع آگاه، خروج از محور صلاح الدین، یکی از مهمترین نقاط اختلاف در این مذاکرات بود. براساس پیشنهاد جدید میانجیگران، پس از انجام توافق تبادل اسیران، رژیم صهیونسیتی باید به طور کامل از این محور خارج شود با این حال رژیم صهیونیستی تنها با عقب‌نشینی از سه کیلومتری این محور موافقت کرد.

با وجود درخواست‌های جهانی برای ایجاد آتش بس در غزه و نیز تلاش میانجیگران از جمله مصر، آمریکا و قطر برای توقف خصومت‌ها و توافق تبادل اسرا، تل آویو همچنان به حملات مرگبار خود علیه غزه ادامه می‌دهد. تاکنون مذاکرات میان حماس و اسرائیل با میانجیگری مصر و قطر و مشارکت آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و تبادل اسرا میان دو طرف به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

نشست دوحه قطر روز‌های پنجشنبه و جمعه ۲۵ و ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ و ۱۶ اوت (آگوست) ۲۰۲۴ به منظور از سرگیری مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه و تبادل اسرا با حضور آمریکا، مصر، قطر و اسرائیل برگزار شد.

پس از آن، مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره بدون دستیابی به توافق در چهارم شهریور ماه (۲۵ اوت) پایان یافت و حماس و اسرائیل با چند ماده ارایٔه شده از سوی میانجیگران موافقت نکرده‌اند و قرار است دور جدید گفتگو‌ها مجددا در دوحه قطر آغاز شود.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.