سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انتخاب واقع بینانه در ازدواج/ از اهداف و برنامه‌های مشترک تا ارزیابی فیزیولوژیکی

یک روانشناس گفت: نکته‌ای که پیش از ازدواج خیلی اهمیت دارد، شناخت و آگاهی دقیقی افراد از یکدیگر است.

ایمانی روانشناس درباره انتخاب صحیح در ازدواج گفت: شاید به این نکته کم توجه شده است که چگونه می‌توانیم یک انتخاب خوب واقع بینانه داشته باشیم و بتواند یک بنای درست برای زندگی خودمان ایجاد کنیم.همه ما آدم‌ها با ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی متفاوتی زندگی می‌کنیم و انتظارت و خواسته‌های متفاوتی از زندگی داریم و قاعدتا تحت تاثیر آنها الگو‌های ارزشی متفاوت و متمایزی داریم.

ایمانی عنوان کرد: بنابراین وقتی می‌خواهیم همسر آینده خود را انتخاب کنیم باید خیلی به این نکته توجه کنیم که شناخت الگو‌های رفتاری و خصوصیات و ویژگی‌های آن یک نفر چگونه است و چقدر بر خواسته و انتظارت ما منطبق است.

وی گفت: لزوما این نیست که آدم‌ها شبیه با الگو‌های رفتاری یکسان داشته باشند، بلکه خیلی از افراد به دلیل خصوصیات رفتاری متفاوت، اما با هوش هیجانی بهتر، انطباق پذیری، مسئولیت پذیری، تعهد، صداقت، شفافیت می‌توانند مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات را کنار همسرشان داشته باشند و زندگی خوب و به سامانی را درست کنند.

وی ادامه داد: بنابراین نکته‌ای که پیش از ازدواج خیلی اهمیت دارد، افراد شناخت و آگاهی دقیقی از همدیگر داشته باشند تا بتوانند رفتار و واکنش همدیگر را بشناسند. نقاط خوشحالی و ناراحتی، الگوی ارزشی طرف مقابل را بدانیم. زمانی که تفاوت در ارزش ها، نوع رفتار‌ها و واکنش‌ها باشد قاعدتا این ناسازگاری در زندگی باعث اتفاقات تلخ خواهد بود.

ایمانی افزود: مسئله بعدی حساسیت‌ها و انتظارت است که این دو نفر چقدر حساسیت‌های همدیگر نقاط ضعف و قوت را می‌شناسند، چقدر می‌توانیم نسبت به این حساسیت‌ها سازگاری داشته باشیم، چراکه برخی از حساسیت‌ها برای طرف مقابل قابل تحمل نیست و می‌تواند در ادامه زندگی مشکل ساز باشد.

دکتر ایمانی پیرامون تطبیق خواسته‌ها و انتظارات گفت: ما چه خواسته و انتظاراتی از طرف مقابل خودمان داریم و او چقدر از آنها را می‌تواند محقق کند زمانی که طرف مقابل نمی‌تواند خواسته‌ها را محقق کند نباید وارد این رابطه شود چراکه این بزرگترین نقض و ایراد است. توجه توأمان به معایب و محاسن، دلایل سازگاری یا ناسازگاری، باید به این نکات توجه کنیم که در چه چیز‌هایی با هم سازگار هستیم و در چه مواردی ناسازگار هستیم.

وی درباره شناخت درست از خانواده همدیگر یکی از مسائل و موضوعاتی که در زندگی ایرانیان نقش بسیار پررنگی دارد حضور خانواده، نقش آنها، دخالت هایشان است. آیا ما به این خانواده با نگرش، ارزش، الگوی تربیتی، خواسته هاش می‌توانیم کنار بیایم، اینکه واقع بینانه رفتار کنیم و یک رابطه را بپذیریم خیلی به ما کمک می‌کند.

ایمانی تصریح کرد:یکی از مسائلی که خیلی مهم است، آدم‌ها خیلی رک و صریح باید خواسته و تمایلات انتظارات را بیان کنند و بزرگترین اشتباه این است که ما به خودمان دروغ می‌گوییم و زمانی که وارد رابطه می‌شویم می‌گوید که از ابتدا به من این موضوعات را نگفتید. مسئله دیگر که در دنیای روانشناسی اهمیت دارد که ما اصل پذیرش را داشته باشیم، ما هر فردی را با هر ویژگی رفتاری و با هر کدام از خصوصیات رفتاری، ارزش ها، باور‌ها می‌بینیم و می‌پذیریم قرار است با همدیگر زندگی کنیم و سالیان متمادی در کنار همدیگر باشیم موجب آرامش و آسایش همدیگر باشیم. این نیست که بگوییم وقتی وارد زندگی شویم او را تغییر می‌دهم چراکه این نگرش خطا است و باید هر فردی را با هر خصوصیات که می‌پذیریم باید قبول کنیم و رشد بدهیم و نسبت به او متعهد باشیم و با صداقت رفتار کنیم. نباید بعد از اینکه وارد زندگی شدیم با پوشش، شاغل بودن، ارتباط خانوادگی طرف مقابل مشکل داشته باشیم.

ایمانی توضیح داد: یک پدیده دیگر که در انتخاب صحیح ازدواج اهمیت دارد حتما باید ارزیابی فیزیولوژیکی افراد داشته باشند و قبل از ازدواج افراد پیش سکس تراپی بروند و به لحاظ فیزیولوژیکی چگونه هستند خیلی از این موضوع غفلت می‌کنند و وارد زندگی می‌شوند و مشکلاتی به وجود می‌آید و شاهد طلاق‌های عاطفی هستیم بنابراین اختلالات جنسی خیلی مسئله مهمی است و افراد باید سلامت جنسی و سلامت فیزیولوژیکی داشته باشند تا ازدواج موفقی داشته باشند.

وی ادامه داد:حتما افراد قبل از ازدواج یک ارزیابی از میزان سلامت روان همدیگر داشته باشند، اگر اختلالات روانی وجود داشته باشد و برخی افراد نقش بازی می‌کنند و دارو‌هایی استفاده می‌کنندوارد جریان ازدواج می‌شوند و با پدیده‌هایی بسیار سخت مواجه می‌شوند. مسئله بعدی اینکه ما چقدر اهداف و برنامه‌های مشترک با هم داریم قضیه ازدواج این است که ببینیم آن فرد آستانه تحمل اش چگونه است و کنترل واکنش هایش نسبت به موضوعات مختلف چگونه است، چقدر قابل اعتماد است و چقدر با صداقت رفتار می‌کند و در موضوعات و مسائل مختلف چقدر ما را درک می‌کند و در کنار ما قرار می‌ماند و در بحث مدیریت هزینه‌ها چگونه رفتار می‌کند و آن فرد می‌خواهد تمام نداشته هایش را جبران کند یا یک شریکی در داشته‌ها یا نداشته هایش در زندگی کنار ما است.

 ایمانی خاطر نشان کرد:بنابراین شناخت و آگاهی در ابعاد مختلف زندگی قبل از ازدواج کمک می‌کند ما یک ازدواج درست داشته باشیم. در ازدواج به هیچ عنوان عجله نکنیم شناخت و آگاهی، درک درست، رفت و آمد، صداقت و صراحت، تعهد در کنار هم کمک می‌کند ما یک ازدواج پایدار و خوب و موفقی داشته باشیم که در کنار ما فرزندان سالم به وجود می‌آید و احساس شادمانی و خوشبختی در ما شکل می‌گیرد و می‌توانیم زندگی به سامانی داشته باشیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.