سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشریح پرونده علیرضا بیرانوند از زبان معاون حقوقی سابق تراکتور

مصطفی کاراندیش معاون حقوقی سابق باشگاه تراکتور درباره وضعیت پرونده علیرضا بیرانوند توضیحاتی را مطرح کرد.

مصطفی کاراندیش وکیل و معاون حقوقی سابق باشگاه تراکتور در گفت و گو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان  درباره وضعیت پرونده علیرضا بیرانوند دروازه بان ملی پوش تراکتور پیرامون دعاوی مطروحه مبنی بر فسخ و انتقال به تراکتور اظهار کرد: اساساً برای هر فردی به فراخور محتویات پرونده و قرارداد‌های تنظیمی و اراده طرفین باید اظهار نظر کرد. بنده صرفا براساس شنیده‌های خود از جراید و فضای رسانه می‌گویم بازیکن غیر مجاز به بازیکنی گفته می‌شود که مطابق با قانون نقل و انتقالات ثبت نام نشده و یا آنکه مدارکش مجعول باشد و یا آنکه دستور موقتی و یا حکمی نسبت به وی صادر شده باشد که شرایط آن در قانون احصاء شده است.

او افزود: در  مورد علیرضا بیرانوند  بازیکن مورد نظر از آنجایی که او در کمیته تعیین وضعیت اعلام فسخ قراردادش را کرده و اکنون پرونده اش هم در حال رسیدگی است، به نظر می‌رسد موضوع متفاوت از بازیکن غیر مجاز مصرح در مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال ایران است. به هر حال بیرانوند آپشن‌های اصلاح شده و حق فسخی در قراردادش داشته که با لحاظ آن، ۱۵ روز از تاریخ آخرین مسابقه چنانچه مطالباتش پرداخت نشود، اجازه فسخ قرارداد به ایشان داده شده است.

کاراندیش درباره اینکه  با توجه به خبر جدیدی که کمیته تعیین وضعیت اعلام کرده، پرونده به کارشناس مالی ارجاع شده است اظهار کرد: با توجه به اینکه پرونده بیرانوند به کارشناس مالی ارجاع شده است، آنچه که مسلم هست آن است که رکن قضایی یا کمیته تعیین وضعیت دلایل استحقاق موضوع فسخ در قرارداد بیرانوند را تا حدی قابل توجه و قوی دانسته که مراتب را به کارشناس مالی ارجاع داده است. این کارشناس مالی اگر پرونده را رسیدگی کند و مطالبات بازیکن را مورد بررسی قرار بدهد در صورت تایید مطالبات بابت فصل اخیر و یا مطالبات قبلی موضوع در ۲ حالت متفاوت قابلیت بررسی دارد.

او ادامه داد: قسمتی از استدلال باشگاه پرسپولیس را هم شنیده ام که گفته بودند، چون بیرانوند فصل گذشته قراردادش را فسخ کرده است مستحق مطالبات قبلی نیست چرا که قراردادش را فسخ کرده و دوباره قرارداد بسته است. در صورتی که فسخ آثار حقوقی دارد و باعث نمی‌شود حق و حقوق گذشته اش از بین برود و باعث بطلان قرارداد نمی‌شود. بندی که در قرارداد بیرانوند نوشته شده که کلیه مطالبات بازیکن باید پرداخت شود. وقتی می‌گویند کلیه مطالبات باید پرداخت شود صرفا به معنی پرداخت مبلغ قرارداد این فصل نیست. چون لفظ کلیه مطالبات مطلق است نه مقید و می‌تواند ناظر بر کلیه مطالبات فعلی و قبلی باشد.

کاراندیش گفت: با توجه به اینکه محتویات پرونده را به طور دقیق نمی‌دانم چه اتفاقاتی افتاده است، بنابراین  اظهارنظر قطعی میسر نیست، اما با توجه به اینکه نتیجه کارشناسی خیلی مهم است و اگر مطالباتی از این فصل باشد، موضوع قطعی است و پیچیدگی در فرایند رسیدگی و احراز تحقق فسخ نیست. اختلافی که هست این است که باشگاه پرسپولیس می‌گوید ۱۵ روز از آخرین مسابقه فصل یا ۱۵ روز از آخرین مسابقه باشگاه پرسپولیس که این خیلی موثر است. اگر ما تعریف کنیم که فصل فوتبال چند هفته است و آیا فصل ناظر بر لیگ برتر است یا ناظر بر جام حذفی هم هست. اگر جام حذفی باشد که پرسپولیس مدت‌ها قبل از این رقابت‌ها حذف شده بود. بازی سپاهان و مس رفسنجان که آخرین بازی جام حذفی بوده است، اصلا تاثیری در قرارداد بیرانوند با توجه به اصل نسبی بودن قرارداد‌ها ندارد. به نظرم اگر اظهارات بیرانوند صحیح باشد و مطالباتش را نگرفته باشد بر فرض تحقق این موضوع و با توجه به اینکه حق فسخ داشته است با تحقق شرط فاسخ، فسخ قراردادش صحیح است، چون ادعا کرده که پولم را کامل نگرفتم.  

 وکیل حقوقی بیان کرد: باشگاه پرسپولیس اعلام کرده که مطالبات مالی این فصل را داده است و بیشتر آنچه که، محل نزاع و اختلاف است در خصوص مطالبات فصل گذشته است که مبالغی باقی مانده است. اراده طرفین در قرارداد که اگر نوشته باشند که ظرف ۱۵ روز از آخرین مسابقه فصل باشد این آخرین مسابقه ناظر بر آخرین بازی تیم پرسپولیس در لیگ است. ممکن است قرارداد بیرانوند یک ساله باشد و جام حذفی ۲ سال طول بکشد و این فسخ ناشی از تحقق شرایط قراردادی ارتباطی به جام حذفی ندارد.
 
او درباره اینکه بیرانوند بازیکن غیر مجاز شناخته می‌شود یا نه! گفت: اگر بازیکن فسخ کرده و اعلام فسخش هم در زمان قانونی اش بوده باشد، بازیکن مجاز شناخته می‌شود. از آن جایی که پرونده در اختیار کارشناس مالی قرار گرفته است. من بخواهم وحدت ملاک به عنوان وکیل دادگستری بگیرم اصولا قضات و رکن قضایی زمانی پرونده را به کارشناس رسمی ارجاع می‌دهند که استحقاق اولیه و شرط اسباب حکمی خواهان در آن دعوی محرز شده باشد. من فکر می‌کنم کمیته تعیین وضعیت احراز کرده است، که بیرانوند در تاریخ مناسب قراردادش را فسخ کرده و حالا درباره این موضوع رسیدگی کنیم که آیا مطالباتی باقی مانده و این خیلی مهم است که در آن قراردادی که تنظیم شده است صراحتا چه چیزی قید شده است؟  در هر صورت باید بدانیم اراده طرفین در قرارداد به چه صورت بوده است. به عنوان شخص ثالث بخواهم نگاه کنم قاعدتا ۱۵ روز را از آخرین بازی پرسپولیس در لیگ برتر حساب کنم و حالا کمیته تعیین وضعیت رسیدگی می‌کند.

او در پایان گفت:  امیدوارم با حاکمیت قانون و مشروعیت توافق اراده‌ها که در قرارداد‌ها متجلی می‌شود و  ان شا الله تصمیمی مبتنی بر عدالت و مستند بر قانون هم صادر شود.

خبرنگار: مریم طایفه 

 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.