سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پدیده رودخانه ارغوانی، جاذبه ارزشمند گردشگری شهر سیریز زرند

رودخانه‌ای در سیریزِ زرند که شگفتانه‌ای جدید برای شهر ۱۰۰۱ جاذبه ایجاد کرده است.

اینجا سیریز است. شهری در فاصله ۷۵کیلومتری شمال زرند و هم مرز با شهرستان‌های بافق، کوهبنان و رفسنجان، با مردمانی صبور و عمدتاً کشاورز و دامدار.

اگر چه صنعت نیز در این منطقه جا پای خود را باز کرده؛ اما همچنان علایق مردم به ویژه میانسالان و کهنسالان پرداختن به حرفه‌ی آبا و نیاکان شان است. از کشاورزی و دامداری گرفته تا اخیراً که گلیم شان از سوی میراث فرهنگی زرند از نابودی نجات یافته است.

این شهر تازه تاسیس دارای ساختمان‌های قدیمی و تاریخی است که مواد اصلی آن را خشت و گل تشکیل می دهد.

با حادث شدن یک اتفاق نادر که تنها شاید در چند نقطه کشور بتوان نظیر آن را تماشا کرد، موجی از خوشحالی، اهالی سیریز و علاقه مندان صنعت گردشگری را در بر گرفته است.

پدیده‌ای نادر که اکنون به نام رودخانه‌ی ارغوانی نامگذاری شده و به گفته‌ی اسلامی رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند می‌تواند اقتصاد این شهر را متحول کند.

محمد اسلامی می‌گوید: وقوع چنین پدیده‌ای در سطح جهان بی سابقه نیست و حتی در ایران هم چند حوضچه‌ی رنگی از آبی تا قرمز و صورتی وجود دارند؛ اما ویژگی خاص این منطقه در نوع خاص رنگ پدید آمده آنهم در یک حجم وسیع است.

وی معتقد است باید گروه‌های علمی و دانشگاهی به صورت دقیق، دلیل این پدیده را بررسی کنند؛ اما از منظر گردشگری باید بگویم که این اتفاق باعث خرسندی ما می‌باشد؛ چرا که از هم اکنون باید شهرداری و شورای شهر سیریز به فکر ایجاد زیرساخت‌های گردشگری با بهره گیری از ظرفیت سرمایه گزاران منطقه به ویژه صنایع اطراف باشند تا با ایجاد یک کمپ تفریحی گردشگری مناسب، امنیت گردشگران را در مسائلی نظیر موارد بهداشتی، اقامتی، و سلامتی تامین کنند.

اسلامی همچنین از تمام گردشگرانی که به مقصد بازدید از این مکان شگفت انگیز به این شهر عزیمت می‌کنند خواست، بدون هماهنگی با شهرداری و شورای اسلامی سیریز به این رودخانه نزدیک نشوند؛ چرا که هم دارای باتلاق است و هم مسیر خاکی و پرپیچ و خم آن را باید فقط با افرادی که به عنوان راهنما و مورد تائید میراث فرهنگی هستند صورت پذیرد؛ ضمن آنکه هنوز منشاء این اتفاق مشخص نیست؛ لذا نباید با آب این رودخانه تماس برقرار شود. 

رئیس میراث زرند افزود: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با جدیت از هرگونه سرمایه گذاری‌های مرتبط با گردشگری منطقه استقبال می‌کند و بحمدالله فرماندار شهرستان نیز با قدرت، از سرمایه گذاران گردشگری حمایت خواهد کرد.

برچسب ها: آثار ، گردشگردی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.