سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید سالانه ۲۴ میلیون تن محصولات باغی در کشور

نایب رئیس اتحادیه باغداران گفت: بنابر آمار سالانه ۲۲.۵ تا ۲۴ میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید می‌شود که براین اساس ظرفیت بالقوه‌ای در این بخش داریم.

مجتبی شادلو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به افزایش بی سابقه گرمای هوا، قطع روزانه ۶ تا ۷ ساعته برق چاه های کشاورزی روزانه در قالب کنتورهای هوشمند، تولیدکنندگان را با مشکلات اساسی مواجه کرد.

به گفته او،حدود یک هفته تا ۱۰ روزی است که دما به شرایط عادی بازگشته است، از این رو انتظار می رود که بتوانیم رکورد سال قبل را تولید کنیم، هرچند به سبب بارش های بهاره پیش بینی افزایش تولید داشتیم.

شادلو با بیان اینکه تولید محصولات باغی از لحاظ کمی و کیفی همانند مدت مشابه سال قبل است، افزود: محصولات تابستانه شامل میوه های متعدد است اما در مجموع آنچه در تابستان امسال رقم خورد، در ارتباط با سال گذشته قیمت برخی محصولات پایین تر است که به عرضه و تقاضا و صادرات باز می گردد.

صادرات ۵۰ درصد محصولات باغی امری ضروری است

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با تاکید بر روان سازی وضعیت صادرات محصولات باغی افزود: طبق روال همه ساله عمده محصولات باغی همچون سیب، پرتقال، کیوی، انار، مرکبات و سیب از شهریور ماه به بعد بدست می آید که براین اساس ۵۰ درصد آن باید صادر شود.

او ادامه داد: با توجه به کاهش  روند صادرات و افزایش تولید، تسهیل روند صادرات و فراهم کردن امکانات جمع آوری و بسته بندی از علل اصلی افزایش تولید محسوب می شود که با افزایش صادرات شاهد تعادل در بازار خواهیم بود.

به گفته شادلو، گاهی اوقات با افزایش تولید، مصرف کننده در خرید دچار مشکل می شود چراکه سیستم بازار قیمت های مدنظر را لحاظ می کند. اما در هر صورت صادرات جز واجبات ادامه تولید بخش باغبانی است و ارزآوری در این حوزه قابل توجه است.

بیمه محصولات باغی به ۳۰ درصد نمی رسد

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به شرایط مساعد تولید محصولات باغی افزود: بنابر آمار سالانه ۲۲.۵ تا ۲۴ میلیون تن محصولات باغی داریم که جزء محصولات شاخص منطقه است و از آن جاکه زعفران و گیاهان دارویی شامل بخش باغبانی است، ارزآوری در این حوزه قابل توجه است.

او با تاکید بر صادرات ۵۰ درصد محصولات باغی افزود: با ۵۰ درصد صادرات محصولات باغی رقمی معادل ۱۲ میلیون تن محصولات باغی باید به بازارهای هدف صادر شود که این امر فرصت طلایی برای کشور است.

شادلو ادامه داد: بارها اعلام کرده ام در انتخاب محصولات سردرختی تولید را باید ادامه بدهیم و به هیچ عنوان حق نداریم یک درخت را قطع کنیم چراکه باعث از بین رفتن محصول شویم.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: بنابر آمار بیمه باغات به ۳۰ درصد نمی رسد، درحالیکه بیمه باید فراگیر باشد و به رغم آنکه تولیدگنندگان نسبت به رقم پرداختی غرامت بیمه گلایه مند هستند یا تاخیر در پرداخت ها از استقبال بیمه کم می کند، اما در مجموع رفع ایرادها بیمه محصولات کشاورزی را به کشاورزان توصیه می کنم و این بیمه باید بروز رسانی باشد تا جوابگوی انتظارت بحق کشاورزان باشد.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.