سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دولت برای صادرات ۵۶۰ هزار تن سیب زمینی اردبیل چاره‌اندیشی کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خواستار چاره‌اندیشی دولت برای صادرات و عرضه ۵۶۰ هزار تن سیب زمینی این استان شد.

نوبخت اژدری با اشاره به پیش‌بینی تولید بالغ بر ۷۶۰ هزار تن محصول سیب زمینی در استان اردبیل در سال زراعی جاری گفت: حدود ۲۰۰ هزار تن از این محصول در داخل استان مصرف شده و ۵۶۰ هزار تن آن مازاد بر نیاز است که باید به مقصد کشور‌های خارجی و بازار‌های داخلی صادر شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خواستار اقدام عاجل دولت در تنظیم بازار این محصول مهم استان اردبیل شد و افزود: سیب زمینی تولیدی امسال استان اردبیل از چند روز پیش وارد بازار شده ولی قیمت‌های فروش محصول در بازار در حد ارقام پارسال هم نیست و همین امر سبب نارضایتی کشاورزان شده است.
به گفته او، هم‌اینک ۲۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی تولید شده در سال جاری آماده صادرات و عرضه در بازار‌های داخلی است ولی خریداری وجود ندارد و به علت نبود انبار‌های فنی و سردخانه کافی، کشاورزان نیز امکان نگهداری محصول تولیدی را ندارند.
اژدری با تاکید بر این که برای مازاد تولید سیب زمینی امسال استان اردبیل باید فکری اساسی شود، بیان کرد: پارسال نیز محصول سیب زمینی کشاورزان استان به علت محدودیت در صادرات و لزوم پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان این محصول، روی دست کشاورزان ماند و هم کشاورزان و هم دولت متضرر شدند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: پارسال حجم زیادی از سیب زمینی تولیدی استان روی دست کشاورزان باقی مانده بود که اواخر سال، ۱۰۶ هزار تن محصول سیب زمینی با تخصیص هشت هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال از سوی دولت به صورت تضمینی خریداری شد تا جلوی زیان هنگفت کشاورزان گرفته شود.
او نبود انبار فنی و سردخانه کافی و بروز موانع در صادرات محصول سیب زمینی را موجب ایجاد نابسامانی در بازار این محصول ذکر کرد و گفت: ۹۶ درصد محصولات کشاورزی استان به صورت خام و بدون فرآوری وارد بازار می‌شود و لازم است که در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی اقدامی اساسی شود.
اژدری ادامه داد: ماندگاری سیب زمینی و میوه در استان اردبیل پایین است و برای حل این مساله و نیز برای رعایت استاندارد‌های صادراتی و حفظ ماندگاری محصول، تا یک ماه آینده با همکاری سازمان انرژی اتمی، مرکز پرتودهی محصولات کشاورزی شمالغرب کشور در اردبیل راه‌اندازی می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.