سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هزار و ۷۰۰ متکدی در مشهد جمع آوری شدند

معاون اجتماعی و مشارکت های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: هزار و ۷۰۰ متکدی از ابتدای امسال تاکنون از معابر و چهارراه‌های سطح این کلانشهر جمع آوری و به مرکز رسیدگی آسیب دیدگان اجتماعی منتقل شدند.

مهدی ابراهیمی معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: بیش از ۳۰ چهارراه در مشهد شناسایی شده که حضور متکدیان در قالب گلفروش، اسپند دودکن، تمیز کردن شیشه و ... بیشتر از سایر معابر است.

او افزود: در این چهارراه‌ها مردم بیشتر از سایر معابر به متکدیان کمک می‌کنند و رابطه کمک مردم و حضور بیشتر متکدیان معنادار است.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد ادامه داد: در بین متکدیان، مردِ زن نما، مردمعلول نما و زنان با عروسک به جای نوزاد دیده می‌شود که با این شگرد‌ها از احساسات نوع دوستی مردم و زائران سوء استفاده می‌کنند.

ابراهیمی بیان کرد: مهم‌ترین معضل متکدیان مشهد، اعتیاد و طردشدن از خانواده است و در مرحله ساماندهی به رغم تمایل دستگاه‌ها و نهاد‌های حمایتی امکان ارائه خدمات اجتماعی بسیار سخت است.

او تصریح کرد: متکدیان علاقه‌ای به شغل و کار ندارند و درآمد تکدی‌گری و زباله گردی را بیشتر از کارگری می‌دانند.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تاکید کرد: همچنین متکدیان سالمند معتاد بالای ۶۵ سال شرایط نگهداری در خانه سالمندان و شرایط قانونی پذیرش در مراکز درمان اعتیاد وابسته به بهزیستی را ندارند و این مهم از چالش‌ها است.

ابراهیمی اظهار کرد: طبق مصوبه شورای عالی اداری مصوب سال ۱۳۷۸، وظیفه‌ی شناسایی، جمع آوری و انتقال متکدیان به مرکز رسیدگی به آسیب دیدگان اجتماعی و تامین و تجهیز مرکز به عهده شهرداری‌ها است و ساماندهی به عهده سازمان‌های اجتماعی است.

او افزود: برای کاهش تکدی‌گری نیازمند کمک و مشارکت مردم و زائران هستیم، در غیر این صورت چرخه باطل جمع آوری و حضور مجدد آنان برای تکدی‌گری ادامه خواهد داشت.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه در مناسبت‌های مذهبی متکدیان از سایر استان‌ها و شهر‌ها مقصدشان مشهد و اطراف حرم است، ادامه داد: از این رو در دهه آخر صفر گشت‌های جمع آوری متکدیان سه شیفت در منطقه ثامن فعال شده اند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.