سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باد و رگبار در ارتفاعات/ لزوم زمان‌بندی مناسب برای صعود

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از وزش باد و وقوع رگبار در ارتفاعات خبر داد.

صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی ارتفاع کشور طی امروز و فردا (۸ و ۹ شهریور) اظهارکرد: فعالیت سامانه بارشی، عمدتا طی پنجشنبه در ارتفاعات و دامنه‌های البرز به‌ویژه البرز مرکزی و غربی، ارتفاعات قزوین و شرق زنجان، همراه با ابرناکی و مه آلود شدن و کاهش دید افقی و عمودی، وقوع رگبار و رعد و برق، تگرگ، تندباد موقتی و وقوع بارش‌های موقتی و پراکنده و رعد و برق در قله‌های مرتفع شمال غرب پیش‌بینی می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به بارش‌های رگباری در ارتفاعات البرز مرکزی و غربی، در روز پنجشنبه توصیه می‌شود از فعالیت‌های کوهنوردی، دره‌نوردی و حضور در حاشیه رودخانه‌ها در این مناطق اجتناب شود.

ضیاییان اضافه کرد: سازمان هواشناسی نسبت به رعایت زمان‌بندی برای صعود و اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز طی ساعات بعدازظهر و عصر جمعه در ارتفاعات البرز و شمال غرب همچنین توجه به به رشد عمودی ابر‌ها و افزایش سرعت وزش باد در ساعت‌های بعدازظهر توصیه می‌کند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی ادامه داد: با توجه به افزایش قابل ملاحظه تردد فصلی کوهنوردان به‌ویژه در قله‌های دماوند، علم کوه و سبلان و شرایط ریزش سنگ، انتخاب محل مناسب کمپینگ و اقدامات لازم جهت ایمن‌سازی مکان استقرار همچنین احتیاط در تردد در زمان صعود جهت پرهیز از مواجه شدن با شرایط ریزش سنگ لحاظ شود.

او اضافه کرد: طی پنجشنبه و ساعات بعدازظهر و غروب جمعه در دامنه‌های دماوند و مسیر‌های صعود آن به‌ویژه جبهه‌های مشرف به دامنه‌های شمالی شرایط برای افزایش ابر، مه آلود شدن، افزایش سرعت باد، بارش (بارش برف حوالی قله) و رعدو برق مهیا است بنابراین کاهش دید افقی و عمودی و احتمال انحراف از مسیر صعود و مواجه شدن با خطرات احتمالی منطقه کوهستانی وجود دارد.

به گفته ضیاییان در سایر مناطق کوهستانی کشور، وزش باد به‌ویژه بعدازظهر تا غروب، گاهی وزش باد شدید مهمترین پدیده جوی است که در برخی نواحی با خیزش گردو خاک همراه است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اضافه کرد: با توجه به تداوم استقرار هوای گرم در بخش‌های مرکزی و جنوبی کشور، تمهیدات حفاظتی لازم برای کاهش اثرات مخرب تابش فرابنفش در ساعت‌های میانی روز لحاظ شود و اقدامات لازم برای اجتناب از گرمازدگی در ساعت‌های گرم روز به عمل آید.

ضیاییان در پایان درباره وضعیت جوی ارتفاعات تهران طی روز‌های پایانی هفته گفت: وضعیت جوی ارتفاعات شمال تهران طی روز آفتابی، در ساعات عصر همراه با افزایش سرعت وزش باد و ابر و در قله‌های مرتفع وقوع رگبار و رعد و برق موقتی پیش‌بینی می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.