سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دعوت رسمی از ایران برای شرکت در مجمع اقتصادی اوراسیا

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا از دعوت رسمی این اتحادیه از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این مجمع به عنوان میهمان ویژه خبر داد.

از سفارت ایران در مسکو، آندری اسلپنف این سخنان را در دیدار با کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه مطرح کرد.

سفیر ایران در روسیه نیز در این دیدار همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بریکس و سازمان همکاری شانگهای را از اولویت‌های کشورمان ذکر کرد و بر توسعه همکاری‌های فی‌مابین تاکید کرد.

در این دیدار که در سفارت کشورمان در مسکو برگزار شد، ابعاد مختلف همکاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد بررسی قرار گرفت و طرفین بر اهمیت ارتقای این همکاری‌ها تاکید کردند.

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش از این گفته بود: درخواست ایران برای عضویت ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در نشست آتی که با حضور نخست وزیران کشور‌های عضو برگزار خواهد شد، بصورت خاص و ویژه بررسی خواهد شد.

اسلپنف ۲۸ تیرماه ۱۴۰۳ در تماس تلفنی با سفیر ایران در مسکو افزوده بود: در این نشست، برنامه‌های متعددی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ایران به کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا تنظیم شده است.

بر اساس این گزارش، مجمع اقتصادی اوراسیا ۹ و ۱۰ مهرماه در ایروان پایتخت ارمنستان به عنوان رئیس دوره‌ای این اتحادیه برگزار می‌شود و علاوه بر مقامات عالی کشور‌های عضو اتحادیه، کارآفرینان و مدیران شرکت‌های بزرگ نیز در آن شرکت خواهند کرد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند. سنگ بنای این اتحادیه حدود ۱۰ سال قبل یعنی در ۲۰۱۴ نهاده شد.

پیش از این، در ملاقات روز‌های آغازین خردادماه ۱۴۰۳ کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با ساگیتنایف رئیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا، درخواست رسمی عضویت ناظر کشورمان در این اتحادیه تحویل مقام اتحادیه شده بود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش‌تر دی‌ماه ۱۴۰۲ با جمهوری اسلامی ایران قرارداد تجارت آزاد امضا کرد که اجرایی شدن آن نیازمند تصویب در مجالس کشور‌های عضو و مجلس شورای اسلامی است.

با نهایی شدن این توافقنامه، حدود ۸۷ درصد صادرات کالا‌های ایرانی به کشور‌های روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بدون تعرفه گمرکی انجام خواهد شد و متقابلا نیز صادرات این کشور‌ها به کشورمان از این مزیت برخوردار خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.