سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۳ طرح میراث فرهنگی در خرم آباد افتتاح شد

۱۳ طرح همزمان با هفته دولت و با حضور قائم مقام و معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خرم‌آباد به بهره‌برداری رسید.

 علی دارابی روز چهارشنبه در آئین افتتاح طرح‌ها اظهار کرد: اکنون ۳۶ پروژه مرمت، بهسازی و بازسازی حوزه میراث فرهنگی و گردشگری لرستان در دست اقدام می‌باشد که همزمان با هفته دولت ۱۳ مورد آن به بهره برداری رسیده است.

 

وی افزود: یکی از مهمترین طرح‌های افتتاح شده در هفته دولت مرمت ساختمان سربازخانه قلعه فلک الافلاک بوده است که در دو طبقه و ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع تکمیل شد.

 

وی ادامه داد: مرمت این ساختمان از حدود ۱۰ سال گذشته آغاز و با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال تکمیل شد که به عنوان موزه از آن استفاده خواهد شد و امید می‌رود این بنای تاریخی با عنوان سایت موزه بزرگی به بهره برداری برسد.

 

قائم وزیر و معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه، توسعه موزه‌ها را از سیاست‌های مهم این وزارتخانه دانست و گفت: موزه‌ها تمدن نیاکان هستند و پیام صلح، فرهنگ و رسوم اجتماعی ما را به جهان نشان می‌دهند.

 

دارابی، در سفر خود به لرستان و شهر خرم آباد، ضمن بازدید از روند بهسازی و بازسازی قلعه فلک الافلاک و موزه‌های آن، از برخی غار‌های هفت گانه دره تاریخی خرم آباد در راستای تکمیل پرونده ثبت جهانی این دره بازدید کرد.

 

"دره خرم‌آباد" به عنوان یکی از نخستین سکونتگاه‌های بشری با قدمتی بیش از ۵۴ هزار سال محسوب می‌شود.

 

همچنین قلعه تاریخی فلک‌الافلاک که در سال ۱۳۴۸ به شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بر بلندای تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است که در منابع تاریخی مکتوب با نام‌های متفاوت دژ شاپورخواست، سابرخاست، دزبر، قلعه خرم آباد و فلک الافلاک شناخته شده و از یادگار‌های شهر کهن شاپورخواست است که بنای اولیه آن را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت می‌دهند.

 

هفت غار و پناهگاه صخره‌ای، مجموعه تاریخی فلک الافلاک شامل سه پل "شکسته، گپ و حاجی" همچنین باغ گلستان به مساحت ۴۱۴ هکتار و بیش از یکهزار و ۶۰۰ هکتار با حرایم اطراف، پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد را در بر می‌گیرد.

 

در دل این پرونده یک شهر، ۲ روستای شمالی و جنوبی، رودخانه خرم آباد، قلعه تاریخی فلک الافلاک، سه پل تاریخی مهم "گپ، شکسته و حاجی" و بخشی از فرهنگ، آیین و سنت‌های استان نهفته هستند.

 

برچسب ها: افتتاح ، لرستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.