سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح جامع امنیت غذایی با تسریع در اعلام قیمت محقق می‌شود

رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: تاخیر در اعلام نرخ و اجرای قانون خرید تضمینی، ۳۰ تا ۴۰ درصد انحراف محصولات کشاورزی در طرح جامع امنیت غذایی را به همراه داشته است.

قاسم پیشه ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اجرای قانون خرید تضمینی یکی از فاکتور‌های اصلی و اثرگذار در خوداتکایی محصولات استراتژیک است که بر این اساس تا پایان تیرماه باید قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعلام شود تا کشاورز بتواند برنامه ریزی لازم برای کشت  را انجام دهد و از طرفی بداند که با توجه به شرایط اقلیمی، چه میزان از مشکلات اقتصادی خود را با کشت محصول می‌تواند حل کند.

به گفته او، اتاق اصناف کشاورزی طی نامه‌ای به وزیر جهاد به عنوان رئیس شورای قیمت گذاری خواستار  قیمت گذاری محصولات شد که بر اساس آن وزیر جدید قول دادند در اسرع وقت جلسه را برگزار  و قیمت را اعلام می‌کنند.

پیشه ور ادامه داد: تاخیر در اعلام نرخ و بی اطلاعی از قیمت محصولات، ۳۰ تا ۴۰ درصد انحراف محصولات کشاورزی در طرح جامع امنیت غذایی را به همراه داشته است. حال انتظار می‌رود وزیر هر چه سریع‌تر جلسه را برگزار کنند و تصمیمات لازم در حوزه قیمت را اتخاذ و ابلاغ کنند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی به زودی تعیین تکلیف می‌شود، گفت: وزیر جهاد قول دادند که از هفته آینده جلسات  شورا را برای تعیین نرخ مطرح می‌کنند، لذا هنوز قیمت مشخص نیست  و نمی‌توان نرخی را تا قبل از آنالیز هزینه‌ها و تصویب اعلام کرد. اما براساس قانون خرید تضمینی بر مبنای ۴ روش باید قیمت محصولات تعیین شود که در روش نخست قیمت تمام با احتساب سود متعارف باید لحاظ شود تا پایداری تولید محقق شود. به عنوان مثال وقتی قیمت کود اوره ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده، بی شک در  قیمت‌های دیگر  هم اثر می‌گذارد که بدین منظور در جلسه شورا باید آنالیز هزینه‌ها انجام شود.  

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.