سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز ونیز ۲۰۲۴؛ از بازگشت تیم برتون به بیتل جویس تا جنون عاشقانه جوکر

هشتاد و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز امروز ۷ شهریور ماه (۲۸ آگوست) آغاز به کار خواهد کرد.

هشتاد و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز امروز ۷ شهریور ماه (۲۸ آگوست) با رونمایی و نمایش فیلم «بیتل جوس- بیتل جوس» به کارگردانی تیم برتون آغاز به کار خواهد کرد.

این جشنواره با نمایش فیلم «بیتل‌جوس بیتل‌جوس» ساخته تیم برتون شروع می‌شود و طی مراسمی افتتاحیه خود را برگزار می‌کند. علاقه‌مندان سینما در سراسر جهان از امروز شاهد شروع هشتاد و یکمین دوره این جشنواره بین المللی معتبر خواهند بود. فیلم ونیز تا تاریخ ۱۷ شهریور ادامه خواهد داشت و روز شنبه هفتم سپتامبر در یک مراسم اختتامیه برگزیدگان خود را معرفی کرده و به کار خود پایان می‌دهد.

نگاهی به فیلم‌های افتتاحیه و اختتامیه 

فیلم افتتاحیه جشنواره که امشب پخش می‌شود، «بیتل جوس- بیتل جوس» کار تازه تیم برتون، فیلمساز آمریکایی است. فیلمسازی که به سبک متفاوت در پرداخت شخصیت‌های فیلم هایش معروف است. فیلم تازه این کارگردان به نوعی دنباله فیلم پیشین او با عنوان «بیتل جونس» است که در سال ۱۹۸۸ ساخته و به نمایش درآمد. 

جشنواره ونیز ۲۰۲۴ نیز با اکران فیلم «باغ آمریکایی» ساخته پوپی آواتی؛ سینماگر ایتالیایی به پایان می‌رسد. این دو فیلمی که در آغاز کننده و پایان دهنده جشنواره ونیز ۲۰۲۴ هستند هیچکدام در بخش رقابت اصلی حضور ندارند و نمی‌توانند برای جوایز اصلی این دوره از جشنواره به رقابت بپردازند. 

در بخش مسابقه دوره هشتاد و یکم فیلم ونیز که ریاست آن را ایزابل هوپر (بازیگر قدیمی سینمای فرانسه) برعهده دارد، ۲۱ فیلم با هم به رقابت می‌پردازند. 

تماشای مثلث تاد فیلیپس، لیدی گاگا و واکین فینیکس در «جوکر: جنون مشترک»

در این دوره از جشنواره تازه‌ترین قسمت از فیلم «جوکر» ساخته تاد فیلیپس یکی از فیلم‌های بحث برانگیز خواهد بود. «جوکر: جنون مشترک» قصد دارد خاطرات پنج سال پیش در جشنواره ونیز را برای علاقه مندانش زنده کند. فیلمی که در اکران جهانی خود بیش از یک میلیارد دلار به فروش رسید حالا با حضورش در ونیز ۲۰۲۴ رقابت برای دیگر فیلم‌های حاضر در جشنواره سخت‌تر می‌کند. «جوکر: جنون مشترک» فیلمی که طی آن، «آرتور» به‌یک جنایتکار واقعی تبدیل نمی‌شود بلکه دو سال پس از وقایع فیلم اول، او که در یک بیمارستان دولتی بستری است، عاشق موسیقی‌تراپیست خود به‌نام «لی» می‌شود.

در ادامه روند برگزاری جشنواره، از نخستین فیلم انگلیسی زبان یک پدرو آلمودوار (کارگردان مشهور اسپانیایی) به نام «اتاق همسایه بغلی» رونمایی خواهد شد. نام آلمودوار در کنار بازیگرانی، چون تیلدا سوینتن، جولیان مور، جان تورتورو و آلساندرو نیوولا باعث شده تا ونیز امسال مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به سینمای جهان قرار بگیرد.

لوکا گوادانینو؛ کارگردان ایتالیایی-آمریکایی امسال با فیلم «کوئیر» که یک درام عاشقانه تاریخی است به ونیز آمده است، فیلمی که دنیل کریگ، درو استارکی و لسلی منویل در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم ملغمه‌ای از اعتیاد و روابط پیچیده قهرمانش است که دنیل کریگ آن نقش را بازی می‌کند.

فیلم‌های دیگری، چون «صحنه نبرد» ساخته جیانی آمه لیو از کشور ایتالیا، «من هنوز اینجا هستم» به کارگردانی والتر سالس فیلمساز برزیلی، «ماریا» ساخته پابلو لارائین فیلمساز اهل شیلی، «فرمان» ساخته ژوستین کورزل فیلمساز کانادایی، «جوانی-بازگشت به خانه» به کارگردانی وانگ بینگ کارگردان چینی، «ماریا» به کارگردانی پابلو لارین، «عشق» به کارگردانی دگ یوهان هاوگرود، «آپریل» به کارگردانی دئا کولومبگاشویلی، «دختر بچه» به کارگردانی هالینا رین و ... در بخش مسابقه این دوره از جشنواره بین المللی فیلم ونیز حضور دارند.

نگاهی به بخش‌های جانبی جشنواره هشتاد و یکم

امسال یک بار دیگر مدیریت ونیز به آلبرتو باربرا سپرده شده و چند بخش جانبی این فستیوال که آن را «موسترا» نیز می‌نامند، همانند دوره‌های قبل برگزار خواهد شد. جدای از بخش خارج از مسابقه که میزبان فیلم «قیمت انتهایی» ساخته کلود للوش، یکی از اسطوره‌های سینمای فرانسه و همچنین فیلم «افق: یک افسانه امریکایی» به کارگردانی کوین کاستنر است، بخش «افق ها» نیز هر ساله محل اکران فیلم‌های کارگردانان فیلم اولی و فیلم دومی است.

ونیز مانند هر سال، بخش‌های موسوم به «کلاسیک ها» (کار‌های قدیمی و با اصالت سینما) «فیلم‌های مستقل» و «برداشت نهایی» را هم دارد. بخش موسوم به «شب‌های ونیز» هم به همت مجریان فستیوال همچون سال‌های گذشته در تالار مرکزی جشنواره، به نام لیدو برقرار خواهد بود. در قسمت فیلم‌های کوتاه «موسترا» هم امسال ده‌ها فیلم به نمایش درخواهد آمد.

جشنواره هشتاد و یکم فیلم ونیز از ۲۸ آگوست تا ۷ سپتامبر (۷ تا ۱۷ شهریور) برگزار می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.