سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ذخیره‌سازی یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از میدان سراجه قم

مدیرعامل شرکت گاز استان قم، گفت: یکی از میادین ذخیره‌سازی گاز طبیعی استان میدان سراجه قم است که در فصل گرم سال حدود یک میلیارد مترمکعب ذخیره‌سازی انجام می‌دهیم.

مرتضی خوش‌لهجه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه گازرسانی در ۶ ماهه نخست سال اظهار داشت: در سالیان اخیر فعالیت‌ها با سرعت خوب و قابل قبولی دنبال شد و پیشرفت خوبی در گازرسانی به بخش شهری و روستایی داشته‌ایم، به طوری که ۹۹.۵ درصد در بخش شهری و ۹۹.۳ به در بخش روستایی گازرسانی صورت گرفته است. 

وی ادامه داد: با وجود اینکه سرعت توسعه در حوزه نهضت ملی مسکن بسیار بالا بود، ما آمار بدست آمده را ۱۰۰ درصد عنوان نمی‌کنیم تا بتوانیم فعالیت‌ها را برنامه‌ریزی کرده و بودجه‌های مربوطه را اختصاص دهیم. 

مدیرعامل شرکت گاز استان قم از برنامه‌های هفته دولت گفت و بیان کرد: ما این آمادگی را داریم که در هفته دولت مراسم رسمی افتتاح گازرسانی ۳ روستای جدید فتح‌آباد، غرسو و شورآب را انجام دهیم و مشعل آن را روشن کنیم. همچنین در شش ماه نخست سال ۱۴۰۳ ما تقریبا ۵۰ واحد دامپروری و پرورش طیور و حدود ۵۰ واحد صنعتی و گلخانه‌ای را گازرسانی کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: در ۳ سال گذشته و در حقیقت ۱۰۰۰ روز دولت، چیزی بالغ بر ۲۶۰ واحد صنعتی معادل ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع گازرسانی شده که رقم قابل توجهی است و به صرفه‌جویی در ارز کشور و همچنین استفاده از سوخت پاک و گاز به‌جای سوخت مایع و گازوئیل کمک می‌کند.

خوش‌لهجه از مهم‌ترین چالش‌های شرکت گاز در سطح استان قم گفت و تصریح کرد: به لطف خدا مردم استان قم مردمان باهوش و همراهی هستند و ما با چالش جدی روبرو نیستیم، به طوری که استان قم در ۲ سال اخیر بالاترین میزان صرفه‌جویی در سطح کشوی را به خود اختصاص داده است. 

مدیرعامل شرکت گاز استان قم، افزود: ما در سال ۱۴۰۱ میزان ۵ درصد صرفه‌جویی در بخش خانگی داشته‌ایم درصورتی که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۱۰ درصد رسید، به همین جهت ما با تهدیدی مواجه نیستیم.

وی بیان کرد: توصیه من به صنعتگران به ویژه واحد‌های تولید آجر این است، باتوجه به اینکه در سالیان اخیر ناترازی‌هایی در حوزه گاز رخ داده است؛ تولیدات خود را در تابستان که وضعیت گاز مناسب‌تری داریم برنامه‌ریزی و ذخیره کنند. 

خوش‌لهجه گزارش کاری از خدمات و پیشرفت‌های سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ داد و تصریح کرد: استان قم بین ۳۱ استان در جایگاه خوبی قرار گرفته و جزو استان‌های سبز محسوب می‌شویم. در ۲ سال اخیر دو مرکز CGS پیش‌بینی کرده‌ایم، که یکی از آنها برای پشتیبانی شهرک‌های صنعتی شکوهیه و محمودآباد طراحی شده و همچنین به منظور بالابردن تاب‌آوری شبکه گاز استان از آن استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان قم بیان کرد: مرکز بعدی CGS در پردیسان است که برای منطقه ۵۶۰ هکتاری و صنایع پهنه نیزار و طرح‌های نهضت ملی مسکن آن پیش‌بینی شده است. در این مدت طرح‌های نهضت ملی مسکن شهری و روستایی خدمات گازرسانی تماما صورت گرفته است و ما ۵ هزار میلیارد ریال بودجه برآورد کرده‌ایم تا طی سال‌های آتی در نهضت ملی مسکن سرمایه‌گذاری کنیم.

وی درباره وضعیت گازرسانی روستایی استان قم خاطرنشان کرد: گازرسانی به روستا‌ها قوانین خاص خود را دارد؛ آمار سازمان مدیریت از میزان جمعیت رسمی روستا و اقتصادی بودن گازرسانی به یک آن از مقررات فرآیند گازرسانی محسوب می‌شود. روستای ترلاب در حال آماده‌سازی برای گازرسانی است. در مسیر قم_تهران دو روستای خیرآباد و قوجه‌داغی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در مراحل پایانی قرار دارد.

خوش‌لهجه در بیان طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی عنوان کرد: پروژه‌های طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی برای دوران پیک‌سایی است؛ یعنی زمانی که پیک مصرف را داریم، گاز‌هایی را که در دوره گرم سال در چاه‌های مرده‌ی زیر زمین ذخیره می‌شود، در زمستان به کمک گاز مصرفی کشور می‌آید؛ بنابراین ما ۸ ماه از سال ذخیره‌سازی گاز طبیعی و ۴ ماه از سال برداشت و تولید از این مخازن را داریم.

مدیرعامل شرکت گاز استان قم گفت: یکی از میادین ذخیره‌سازی گاز طبیعی استان میدان سراجه قم است که ما در فصل گرم سال حدود یک میلیارد مترمکعب ذخیره‌سازی انجام می‌دهیم و در دوران مصرف روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب برداشت می‌کنیم.

منبع: تسنیم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.